Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Petermmm
Hej. Har et Samsung 55JU7005 fra 2015 som virker upåklageligt og kører bare. Syntes det er et rigtig godt billede på. tænker dog at købe et nyt da vi gerne vil have et 75" tv. og kigger på Noe QLED. Syntes specs er meget lige i 2015 vs 2023.. Det er samme opløsning, 4k, samme antal HDMI,

Derfor tænker jeg om vi kun vil mærke et nyt tv på selve størrelsen fra 55 til 75. Vil gerne føle at vi få et bedre billede end idag jo. vi ser mest streaming og noget TV via yousee.

Håber nogle kan fortælle om vi vil få et klart bedre billede eller om vi skal forvente det mest er størrelse
Brugeravatar
Af hans123
Der er sket meget med billedet på 8år

Dit spørgsmål kan nok ende i lidt krig.

Men springer du på et 77” oled. Vil du opleve et kæmpe spring i billede oplevelsen
Af Petermmm
Tak for svaret. Vi har en meget lyst rum med store vinduer så jeg tror det bliver et 75" QLED og ikke OLED.

Ved godt der er sket meget på 8 år men specs er meget det samme så det var mere om man vil føle nyt tv ved størrelsen og ikke så meget billedet. syntes at det gamle LED 55" har et godt og klart billede men drømmer om et større
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kommer an på, hvilken model, du kigger på. "QLED" er alene et marketingbegreb, som spænder fra billigere LCD TV til dyre LCD TV med LED zone-styring. F.eks. Samsung QN95-serie vil være noget helt andet end deres billigere Q-serier. Se vores anmeldelse af QN95B her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1654153298

Du skal op i de dyreste LCD-modeller for at få mulighed for ordentlig HDR-billedkvalitet, som er det store spring fra "normal" 4K. Dine kilder skal også være i 4K HDR, så hvis du primært ser tv-kanaler, så synes jeg ikke opgraderingen giver så stor værdi.

Ligesom Hans mener jeg, at OLED TV vil være en meningsfuld opgradering. Du kan sagtens bruge OLED TV i lyse stuer. Det gør hele redaktionen på hjemmefronten. Husk at slå OLED TV'ets Eco-tilstand fra i menuen – den er på som standard når du ser skærmene i butikker.
Af Petermmm
vil den som du nævner ovenfor QN95B være et godt valg og bedre end det vi har? eller skal jeg kigge OLED stedet? Hvis det er OLED og i min prisramme er det vel kun LG B3 i 77" til max 20-25.000. Ser ud til at samsungs 2022 modeller S95B kun er i 65"
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
QN95B vil være en opgradering fra dit JU7005. Du kan se vores test af JU7005 her. Selvfølgelig skrevet i en anden tid, men karakterskalaen er gældende på tværs af årgange: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1432540088

Den primære forskel på dit JU7005 og QN95B er, at QN95B supplerer LCD-skærmen med LED zone-styring, så kontrasten kan hæves og lyset kan blive højere til brug med HDR-indhold. Ulempen er synlige lysglorier omkring lyse objekter i billedet, særligt hvis man ikke sidder lige for skærmen.

OLED giver bedre billedkvalitet hele vejen rundt. 77" modellerne sælges løbende til mellem 16-20.000 kroner på tilbud. Hold øje med Tilbudsjagten: https://www.flatpanels.dk/tilbudsjagten.php

Samsung S95B findes ganske rigtig kun i 65". Den nyere S95C findes også i 77", men jeg tror ikke, at prisen kommer ned i et realistisk niveau før tidligst Black Friday i november.
Af Petermmm
Tak for svaret. Det kan være jeg skulle vente til Black Friday og se om S95C kommer ned i pris. ellers må jeg holde mig til QN95B. Tænker at QN95B er lige så god som LG B3 selvom det er OLED? Er det ikke LG's entry model
Af George1
Nej herinde giver OLED altid det bedste billede, men go ide med QN95B som er langt bedre end det du er vant til, og det bedste til meget lyse rum både pga. lys styrke og antigenskins skærmen som er markedets bedste. Desuden er QN95B ikke langt fra B3 i selve billedkvalitet.
Hvis du er ligeglad med One C boks og infinity designet, kan du ligeså godt købe QN90B og spare de penge da skærmen er stort set identisk med QN95B.
Af Petermmm
Mange tak for svar. Kan godt lide at QN95B har One Connect boks. det har vores gamle også. Den kunne godt blive et valg med mindre man skulle vente til Black friday.
kunne også gå med S95B eller S95C i 65" men ville genre op i 75" for at mærke man går op i tommer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Petermmm skrev: 29 aug 2023, 11:01 Tak for svaret. Det kan være jeg skulle vente til Black Friday og se om S95C kommer ned i pris. ellers må jeg holde mig til QN95B. Tænker at QN95B er lige så god som LG B3 selvom det er OLED? Er det ikke LG's entry model
QN95B er en fin skærm, men den matcher ikke LG B3 på billedkvalitet. Hos LG kan du dog også med fordel vælge 2022-modellerne såsom B2, CS eller C2. De er ved at udgå, så priserne er langt nede.

Det er QD-OLED såsom Samsung S95B eller S95C du skal over i, hvis du skal have noget, der svarer til LGs OLED.

QN95B er nok også ved at ramme bunden prismæssigt, da den er erstattet af QN95C. Jeg tror ikke QN95B stadig er til salg til Black Friday. Jeg tror heller ikke, at LG B2, CS og C2 er det. Ej heller Samsung S95B.
Af jkn789
hvis du går efter et Samsung, så har s95c i 77 " været på tilbud i bilka til 22000 for et par uger siden, så det kan være det kommer igen til den pris inden Black friday.
Af jkn789
beklager, jeg har skrevet forkert, det var S90C som har været på tilbud til 22000
Af Petermmm
Helt ok. Det er vel også som S95C blot uden one C boks og ikke så meget brightness