Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Rasmus Larsen skrev: 21 jun 2023, 10:55
henrik.yde skrev: 21 jun 2023, 00:17
MathiasOlsen skrev: 13 jun 2023, 09:26 Hej

Jeg er netop flyttet i hus, med stort (meget) lyst køkken alrum og må sande at mit LG OLED ikke kan klare alt det lys. Det ryger i soveværelset.

Brightness og Antiglare er derfor top kriterier ved valg at nyt TV til stue, da der er gulv-til-loft vinduer på siden af TV'et og et vindue direkte modsat. Jeg var klar til at købe Samsung QN9xx fra Samsung, men er kommer i tvivl efter jeg har set hvor meget det kæmper med regnbuer.

I stedet overvejer jeg et TCL, men jeg svæver imellem følgende:

- TCL 65’’ QLED870 4K Smart TV (2023): 10.999,-
- TCL 65" C935 4K MiniLED TV (2022): 9.999,-
- TCL 65 C845 4K MINI-LED Smart TV (2023): 12.999,-

Hvilket ville i vælge? Jeg synes specs virker meget ens, udover at '23 modellerne har den seneste AiPQ processor. Angiveligt (sælgers ord) skulle '23 modellerne have 12% mere lysstyrke, men jeg har svært ved at se det i specs.

Hjælp :D
Jeg ville vælge C935. Du kan se flere specifikationer her:
https://www.displayspecifications.com/e ... b18d258504
Som du kan se har C935 samme lysstyrke, flere bagbelyste zoner, anti refleks filter + prisen er lavere så derfor. QLED870 kan jeg ikke finde specs på, men det er helt sikkert ikke nær så godt som de 2 andre. Sælgeren vil iøvrigt forsøge at sælge dig det der giver mest profit.
For to år siden var QLED850 en variant af TCL C725. Den blev kaldt C728 ude i Europa.

Så jeg kan forestille mig, at det hænger sammen på samme måde med QLED870. Jeg prøver at få svar fra TCL i Norden.
Tak.

og du må gerne tilføje til dem:

Hvis de ønsker øget markedsandele i Norden, må de lige oppe sig noget i forhold til at gøre opmærksom på deres skærme. Feks. via kampagner eller tv reklamer.

Det kan ikke være rigtigt at et "nyt mærke på markedet" bliver henvist til hjørneplaceringer i butikker eller at sælgerne i butikker ikke har sat sig ind i deres modeller for så er det op ad bakke fra starten af.

Hvor stor en spiller ønsker de overhovedet at være i Norden med deres skærme ?
Af kabri
George1 skrev: 21 jun 2023, 17:37
kabri skrev: 21 jun 2023, 14:33
George1 skrev: 17 jun 2023, 19:48 Nej Samsung kæmper ikke overordnet set med regnbue effekt, generelt er fordelen 100 gange større end ulempen, jeg kan kun fremprovokere regnbue ved slukket skærm og skarp projektør direkte mod skærm har aldrig oplevet regnbue effekt ved direkte sollys og vinduer, snakker ud fra mit Samsung QR90.
Bemærk hvordan min gamle normale skærm genspejler kraftigt, hvorimod min nye er et sort hul.
det ser ikke ud til at du har vinduer i rummet??
Hvad bygger du det på, har ikke mindre end 1 altandør med vinduer lige ved siden af tv og 2 store vinduer i forlængelse af min altan dør så solen vælter ind om eftermiddagen/aften og skærmen klare det vildt godt, ved ikke lige hvad du vil med dit indlæg, udover at slå tvivl om det jeg skriver, nu var det jo forhelvede skærmene der skulle tages billeder af og ikke vinduerne.
Refleksioner afhænger af rum, størrelse/placering af vinduer og lamper.. det var såmænd bare et spørgsmål.. at du ikke oplever noget er ikke ensbetydende med at andre heller gør.

Andre kan jo have vinduer diagonalt skærm, spots i loftet etc.
Af George1
Det er jeg fuldt ud klar over, har testet skærmen for det hele, og med forskellige lys kilders placeringer du kan google og finde hvad du ønsker, mit anke er at problemet ikke er stort, og fordelene ved skærmen overstiger langt ulemperne. Problemet er svært/umuligt at få øje på når skærmen er tændt, flatpanels bemærkede det forøvrigt heller ikke under deres test, føler ikke du har læst hvad jeg skriver i tråden gider ikke gentage mig selv og vil ikke bruge mere tid på dig.
Af George1
Lethen skrev: 20 jun 2023, 21:00
cloudy skrev: 20 jun 2023, 11:20 Hvis fremmede efteretningstjenester interesserer sig i mit TV brug, spilder de deres tid!
Du har tydeligvis ikke læst Børsen artiklen.
Hov godt de ikke laver tv endnu.

Ejere af Huawei-telefoner kan stå over for en betydelig skillevej, da EU-kommissionen nu stempler den kinesiske tech-gigant, Huawei, samt ZTE, som sikkerhedsrisici for EU og opfordrer medlemslandene til at udelukke dem fra deres mobilnetværk.

Forbrugere med telefoner fra Huawei bør begynde at overveje alternativer, efter EU-kommissionens udmelding torsdag, hvori den fastslår, at både Huawei og ZTE udgør en højere sikkerhedsrisiko end andre 5G-leverandører. Det skriver Ritzau ifølge mediet Electronic-supply
Af Supergris
George1 skrev: 22 jun 2023, 10:44 Det er jeg fuldt ud klar over, har testet skærmen for det hele, og med forskellige lys kilders placeringer du kan google og finde hvad du ønsker, mit anke er at problemet ikke er stort, og fordelene ved skærmen overstiger langt ulemperne. Problemet er svært/umuligt at få øje på når skærmen er tændt, flatpanels bemærkede det forøvrigt heller ikke under deres test, føler ikke du har læst hvad jeg skriver i tråden gider ikke gentage mig selv og vil ikke bruge mere tid på dig.
Nu er det jo ikke kun i denne tråd, du har fremhævet denne feature.
Det er noget, du nærmest har sat på repeat, som ophøjer din højt elskede Samsung-skærm, på trods af de fleste ikke oplever refleksioner som værende et generelt problem, blot man tænker lidt over placeringen af sit TV...

Du har måske lært noget af de ansatte hos Elgiganten, hvor de går rundt med en lommelygte og lyser ind i skærmen, for at fremhæve topmodellerne fra Samsung...
Af George1
Supergris skrev: 02 jul 2023, 00:17
George1 skrev: 22 jun 2023, 10:44 Det er jeg fuldt ud klar over, har testet skærmen for det hele, og med forskellige lys kilders placeringer du kan google og finde hvad du ønsker, mit anke er at problemet ikke er stort, og fordelene ved skærmen overstiger langt ulemperne. Problemet er svært/umuligt at få øje på når skærmen er tændt, flatpanels bemærkede det forøvrigt heller ikke under deres test, føler ikke du har læst hvad jeg skriver i tråden gider ikke gentage mig selv og vil ikke bruge mere tid på dig.
Nu er det jo ikke kun i denne tråd, du har fremhævet denne feature.
Det er noget, du nærmest har sat på repeat, som ophøjer din højt elskede Samsung-skærm, på trods af de fleste ikke oplever refleksioner som værende et generelt problem, blot man tænker lidt over placeringen af sit TV...

Du har måske lært noget af de ansatte hos Elgiganten, hvor de går rundt med en lommelygte og lyser ind i skærmen, for at fremhæve topmodellerne fra Samsung...
Igen en gang Rasmus/ flæskesteg jeg har prøvet begge skærme.
Har du det??
Hvis man først har prøvet skærmen i et lyst miljø, er den bare fantastisk, som flatpanels egen test også viste, så uanset du fordrejer alt som sædvanlig, læs da forhelvede hvad jeg skriver istedet for alt muligt pis med lommelygte og at man bare kan tænke over placeringen af tv.
Håber de kommende QD OLED bliver udstyret med samme antigenskins skærm.
Af kabri
Jeg bruger reddit og avsforum og ser da løbende emnet bragt på banen... nogle siger at de bytter skærmen pga det og du kan da også finde mange tråde om det via google.. eller prøv at søg på billeder på google om emnet.

Jeg er sikker på at samsungs coating er rigtig god for det ser jeg også mange sige, men problemet er reelt for nogle brugere uanset om du oplever det eller ej.
Brugeravatar
Af Pede8000
Jeg støder også på debatten om Samsungs antirefleks- coating forskellige steder, har dog ikke haft mod på at nævne det her, jeg har meget respekt for George1´s udadreagerende adfærd. Han kunne potentielt ødelægge hele min ferie. :D :D

Af PeterD
Syntes da også Panasonics antireksfilter eller hvad de kalder det, fungerer helt fint på deres GT og ST modeller.

Men det er måske kun forbeholdt dem?

Gad vide om man så ikke kan købe noget antirefleks skærmfilter på Amazon, hvis man er meget generet af det.