Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bennett
Jeg læste med stor interesse jeres anmeldelse af Eizo's S2231W, hvilket fik mig til at købe den. Jeg modtog den i går og er gået i gang med at kalibrere den. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan I har kalibreret skærmen. Jeg kan se at I bruger noget software, som kan give en kalibreringsrapport, men benytter I også hardware? Kan jeg finde den software, I bruger?

Iøvrigt undrer jeg mig lidt over, at I under anmeldelsen skriver, at der ikke slipper lys igennem hverken i siderne eller bund og top, når man ser skærmen i et helt mørkt rum. På min slipper der altså lidt lys igennem i alle fire hjørner. Har I skruet helt ned for brightness, når I tester dette?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi bruger en Lacie BlueEye Pro som er et stykke hardware der kobles udenpå skærmen. Den medfølgende software kan ikke benyttes uden hardwaren idet du ikke har nogen fysisk mulighed for at få data fra skærmen koblet tilbage i computeren. Du kan indstille din skærm til at benytte de indstillinger Rasmus nævner i testen som udgangspunkt, men du får ikke en præcis kalibrering uden sådan et stykke hardware. Vores eksemplar koster i omegnen af 2500 kr. men det kan gøres billigere, hvis man vil stille sig til tåls med en simplere software.

Når vi tester for backlight bleed så sker det med de indstillinger skærmen har når den er kalibreret, dvs. oftest ved 120 cd/m2. Husk på at der kan være forskel på skærmene imellem, så blot fordi én skærm har et problem, så kan det ikke umiddelbart føres videre til de andre modeller. Der er en hvis variation.
Af Bennett
Vil backlight bleeding blive reduceret, hvis man kalibrerer skærmen, i forhold til hvis man ikke gjorde (og havde sat brightness til samme niveau, vel at mærke)?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Nej backlight bleed reduceres ikke rigtig af en kalibrering. Det eneste der har en effekt er lysstyrken.

Det lyder som ud du har været uheldig med dit eksemplar. Sådanne variationer findes dog på skærmene, men prøv eventuelt at høre Eizo. De er ret gode på garanti-området.

Som yakken nævner, så tages billedet ved de kalibrerede indstillinger, altså ved den lysstyrke, som der er målt i 2. graf.

Læs eventuelt mere om det værktøj vi bruger til at kalibrere med her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1141239005
Af Bennett
Det kan godt være, jeg har været uheldig. Jeg prøver lige at tage et billede af min skærm i et mørkt rum og uploade det her. Måske kan du vurdere, om mit backlight bleed niveau er højt for denne Eizo-skærm.
Af yak
Blot til underretning
Jeg har en skærm magen til, og den har absolut intet af dette.
Af Bennett
Tak for dit respons, yak. Jeg bliver mere og mere overbevist om at sende min udgave tilbage...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prøv at tage kontakt til Eizo først. Hvis de vil tage den på garantien, så sparer du portoen ved en returnering.
Af Bennett
Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg er dog blevet i tvivl om, om jeg overhovedet vil have skærmen. Jeg har svært ved at gennemskue, om jeg har været ekstremt uheldig med min skærm og at sandsynligheden for at få en anden af samme model, som ikke lider af backlight bleeding, dermed er ganske høj, eller om der er gode chancer for simpelthen igen at få en anden af samme model med samme grad (eller værre!) af backlight bleeding.
Af Bennett
Jeg har nu taget et par billeder af min skærm i et mørkt rum og med en sort screensaver. Jeg har indstillet lysstyrke, kontrastforhold og rgb-farveværdier præcist som Rasmus nåede frem til i sin kalibrering under reviewet af skærmen. Billederne kan ses her [img]http://www.flickr.com/photos/25583903@N04/2407659385/[/img]
og her [img]http://www.flickr.com/photos/25583903@N04/2408489726/[/img]. Personligt synes jeg, at der er et tydeligt backlight bleed i alle fire hjørner. Efter hvad yak og Rasmus siger, så burde der ikke komme noget backlight bleed overhovedet. Så er det niveau, jeg ser på min skærm, ikke for meget?
Af Bennett
Nogen der er af samme / anden overbevisning end mig?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I forhold til Eizos generelle standard synes jeg hvert fald det er lidt for slemt i de to nederste hjørner. Og i forhold til det eksemplar jeg anmeldte, så er der jo en rimelig markant forskel.

Bliver det væsentligt værre hvis du hæver lysstyrken?
Af Bennett
Ok, jeg er helt enig med dig. Ja, det bliver værre, hvis jeg hæver lysstyrken...
Af Bennett
Jeg har nu sendt skærmen tilbage og bestilt samme model fra et andet sted. Jeg er spændt på, om det gør nogen forskel...

Jeg mailede faktisk til Eizo's kontor i Sverige. Nedenstående er min korrespondance med en Peter Malmqvist:

Mig:
I have recently purchased an Eizo S2231W monitor. One of the reasons I purchased this model was that I've read a review of it in which it was concluded that no backlight bleeding appeared on the monitor. However, after having tested this on my own, I must say that there does appear backlight bleeding from each of the four corners. Have I been unfortunate with my monitor, or is this common with the S2231W?
Peter Malmqvist:
Hi Anders.
Yes, the S2231W has received the best judgements in the magazines
and it has a very good and special panel (from the s-PVA family.

You are right regarding bleeding tendency in the corner WHEN you are in
a dark room with a black screen - that´s true.
However in an application (once you work with the monitor) you will see absolutely nothing of this - which has been verified by a number of users at chat-sites and magazines. This phenomenon is only visibly when the room is dark and the picture is black.
The constant dilemma for the TFT panel technology is the panel speed and depth of light, contrast and colour as well as giving the user a possibility to calibrate the panel.
However you will not experience any "bleeding" during you normal usage and application only at this extreme condition above (as you already have seen).
Therefore it will not have any impact in your colour out-print or colour matching at all.
Eizo melder altså selv ud, at backlight bleeding på S2231W kan forekomme, så måske har I hos Flatpanels været heldige med jeres eksemplar. Vi får se :)