Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tiltchamp
Har et Samsung LE-37M87BD og kunne godt bruge lidt tips til en optimal farveindstilling.

Fabriksindstillingen var "Dynamisk" hvilket jeg synes er meget lyst, og alternativet "Normal" er meget mørkt.

Ved godt det er en smagssag og man kan sidde og lege med det, men hvis der var nogle generelle retningslinjer vil jeg gøre høre det.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Generelt bør man holde sig fra profiler kaldet dynamisk - specielt på Samsungs Tv, da de er beregnet til butiksvinduet, hvor der skal være knald på farver, kontrast osv.

Der er nogle gode kalibreringstips i vores anmeldelse af 46 tommer versionen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1183016462

De står beskrevet i afsnittet om billedkvalitet. Skru alternativt lidt op for lysstyrken, når du ser Tv i dagstimerne - eller lav to profiler.
Af tiltchamp
Mange tak for svaret.

Som det nok fremgår af mit spørgsmål ved jeg mindre end ingenting om dette emne.

Har læst artiklen der blev linket til og prøvet at indstille skærmen som beskrevet, hvilket dog resulterede i et meget mørkt og uklart billede. Kan dette skyldes at min skærm er 37", og den testede er 46" - eller hvorfor mon jeg oplever denne forskel ?

Der står desuden i artiklen, at skærmen kom med skærmindstillingen "Standard" fra fabrikken. Undrer mig over, at min havde "Dynamisk" som standard ? Men måske skal jeg ikke lægge så meget i det.
Af Kaalle1979
Jeg faldt over en norsk side hvor de gav forslag til idealinstillinger for 32" modellen, men det er da værd at prøve:

Bildemodus: Standard
Lysstyrke: 48 av 100
Kontrast: 60 av 100
Farge: 48 av 100
Skarphet: 50 av 100
Fargetone: Kjølig 1
Bakgrunnslys: 7 av 10
Digital NR (støyreduksjon): Auto
Aktiv farge: Av
DNIe (støyreduksjon): På
MoviePlus: Av