Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg syntes at have set mange tale så godt om PX70 fra Panasonic herinde, og primært hælder folk mere til plasma, især hvis man tager de meget aktive brugere herinde i betragtning.

Men jeg arbejder selv i et varehus, hvor vi også sælger TV, og når jeg kigger på henholdvis LE40F86BDX fra Samsung, og TH-42PX70E fra Panasonic, så syntes jeg at billedkvaliteten på TH-42PX70E er helt fatal, man kan se pixels somom der er et bitte sort mellemrum imellem hver pixel og jeg syntes at der er en slags sort slør foran skærmen og farverne er alt for tegneserie agtige og kraftige.. Jeg har prøvet at lege med indstillingerne, men jeg syntes at uanset hvad jeg gør så bliver der enten et lyst eller mørkt slør foran skærmen og farverne er altid unaturlige ifølge mit øje.

I det hele så må jeg sige at jeg er skuffet over PX70, men det er det eneste TV vi har haft i butikken og vi har endnu ikke solgt et eneste af dem, jeg er faktisk ved at være bange for at TV'et er defekt.

På den anden side, TV er ikke min stærke side, og har aldrig rigtigt faldet for plasma, men jeg vil gerne vide hvad i guruer syntes om LE40F86B i forhold til TH-42PX70E ..

Jeg må sige jeg er rimeligt imponeret over Samsung's LE40F86B og jeg kan da sagtens se fordelen i 100Hz, dog syntes jeg at de andre Sony TV vi har med 100Hz ikke gør det ligeså godt (KDL32D3000), selvom jeg har set flere hælder mere til det end Samsung's 100Hz.. Jeg må sige at jeg kan ikke helt følge dem, syntes at Sony's belysning er noget dårligere end Samsung's og jeg kan ikke se en større forskel på 100Hz i forhold til f.eks. Samsung's hvor det står helt klart at bevægelserne er mere flydende, selv ved stille bevægelser..

Er der nogle der vil redde trådene ud for mig, for jeg føler mig lidt dum når jeg hører andre tale så godt for de skærme, som jeg selv ikke kan se det helt fede i?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har selv arbejdet i et stort elektronik varehus for år tilbage; dengang hvor de første fladskærme begyndte at kigge frem.
Varehusenes omgivelser er generelt ikke de mest hensigtsmæssige og plasma Tv lider ofte under dette, da det kraftige kunstige lys spejler sig i panelet.

Jeg synes omvendt ikke, at farverne er for kraftige. Det er de dog tværtimod på LE-40F86 - og specielt hvis den står på profilen dynamisk, som den typisk gør, hvis I ikke har indstillet på den.
Jeg tror fejlen ligger i, at du benytter Samsung modellen som referencepunkt og forholder dig til de andre i forhold til Samsung. Samsungs LCD'er har aldrig været kendt for at levere særlig præcise billeder, men de er meget populære i butikkerne fordi de netop er meget lysstærke og har tydeligt (for kraftige) farver.

Mht. 100 Hz, så er det rigtigt, at Samsungs 100 Hz system er væsentlig mere synligt end Sonys. Til gengæld giver Sonys 100 Hz system ikke dette unaturlige look, som mange oplever, når de først får Samsung hjem i stuen.

Har I Pioneer stående i butikken?
Brugeravatar
Af Stefan V
Du nævner at du ser mellemrum mellem hver pixel på px70. Kan det ikke være at det er fordi du sammenligner med en skærm (f86) der har væsentlig flere pixels? Jeg har selv pv70 som er px70 unden digital tuner, og jeg er godt tilfreds med billedet! jeg ser ikke noget problem her. Derudover er det nok meget sandsynligt at billedkvaliteten er bedre på samsungen, den er trods alt en noget dyrerer model :)
Af Mike L.
Hvis du kigger på samsung f86 og sony x3000 med bluray film (Har set begge lcd ved siden af hinanden), så er da fandeme bedre billed kvalitet på sony uden tvivl.

Er ikke Sony Fan. :)
Af dezza
Ja det er jo så også X3000 og ikke D3000 jeg omtaler her..

Men mht. billedkvaliteten så er det jo ikke kun lyset jeg syntes ser dårligt ud, det er jo også fordi generelt at jeg syntes billedet generelt ser dårligt ud..

Men hvilke TV er blandt de bedste overhovedet pt. ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
dezza skrev:Ja det er jo så også X3000 og ikke D3000 jeg omtaler her..

Men mht. billedkvaliteten så er det jo ikke kun lyset jeg syntes ser dårligt ud, det er jo også fordi generelt at jeg syntes billedet generelt ser dårligt ud..

Men hvilke TV er blandt de bedste overhovedet pt. ?
Jeg snakker ikke om lyset på skærmen, men omgivelsernes lys. Fordi det kunstige lys er så kraftigt i et varehus, spejler det sig også tit i en plasma panelets overflade, og det kan få farver og kontrast til at se lidt spøjst ud. Hvis I har et mørkelagt demorum, så prøv at tage dem derind; det er hvert fald et lidt bedre sammenligningsgrundlag.

Jeg tror ikke du kommer uden om Pioneer som det bedste Tv på markedet. Panasonics bedre modeller følger herefter, og blandt LCD producenterne synes jeg lige i øjeblikket, at Sonys X3000 serie gør det bedst.
Af dezza
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror ikke du kommer uden om Pioneer som det bedste Tv på markedet. Panasonics bedre modeller følger herefter, og blandt LCD producenterne synes jeg lige i øjeblikket, at Sonys X3000 serie gør det bedst.
Jeg tror simpelthen ikke at jeg er plasma tilhænger, syntes hver eneste skærm jeg ser er fuldstændig ude af natur af hvad jeg forventer..

Pioneer, tænker du på en special model her? Og er der en speciel grund til det?

Som i selv skriver omkring Panelteknologi på forsiden så er der os Sharp med deres ASV panel, er det ikke også med på listen eller?

Og hvilke Panasonic modeller vil du sige er topklasse i billedkvalitet? Altså omkring de mest foretrukne størrelser ved ca. 40" ..

Mht. Sony X3000 så må jeg nok sige at i har fået overbevist mig, jeg drønede lige ud i Sony Center Aalborg www.sonyaalborg.dk ligefør og kiggede det før lukketid og det er godt nok også en lækker skærm, syntes specielt at det var dejligt ikke at kigge på den glossy overflade Samsung har, var somom farverne var tættere på og mere realistiske, det var en ren fornøjelse, mht. X3500 så kan jeg forstå det kun er designet der er forskellen?
Af Frossenfisk
Som det jo er skrevet så mange gange i dette forum kan man ikke give et endeligt svar på hvad der er bedst, af plasma og lcd. Og egentlig kan det jo også være ligegyldigt, da man kun kan se med sine egne øjne. Ser lcd bedst ud gennem dine, ja så bør du nok lægge dine penge der.
Men det ændrer ikke på, at jeg er helt overbevidst om, at de fleste mennesker ville vælge plasma, hvis de fik chancen for at hive det med hjem i stuen og lege med indstillingerne, nok også derfor det fortrinsvist er plasma der bliver anbefalet i dette forum. Personligt foretrækker jeg de naturlige farver (plasma) frem for det "pop" man ser på lcd-skærme.