Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, forum medlemmer.

Jeg har stødt på denne CASIRIS A6 4K UST projektor, som lyder som en ren åbenbaring jf. specifikationer og performance.

Det lyder fuldstændigt vildt, at man blot stiller enheden ca. 50 cm fra en væg, og kan få et 150" kastet en billedkvalitet op i 2160P HDR.

Er der nogen herinde, der kender noget til denne projektor?

MVH.
Kender ikke den specifikke model, men det lyder nu ikke specielt vildt. Ifølge Casiris' egne specifikationer er der tale om 120" - ikke 150 ". Og afstanden til væggen skal være ca 30 cm.

Generelt er UST (ultra short throw) projektorer jo lavet til at projicere et meget stort billede på meget kort afstand. Hvis du vil endnu tættere på væggen, så kan LG's HU85LA nøjes med at stå 18 cm fra væggen for at projicere et 120" billede.

PS: Det vrimler med anmeldelser på YouTube af modellen, sikkert på grund af den attraktive pris)
Du skal ikke altid stole på alle specifikationer, der bliver opgivet, hvor ord som: "4K", Atmos" "HDR", "HDMI 2.1", you name it, er noget, der sælger, specielt hvor vi går mod mere og mere online-handel, hvor det jo ikke altid er lige enkelt at få en fornemmelse af den faktiske kvalitet, der i min verden betyder langt mere, end hvad man kan læse sig til ved hjælp af specs., der er opgivet i en reklame eller at finde i en "uafhængig" test på nettet.

Mig bekendt findes der ikke projektorer i denne prisklasse endnu, som har det, der ofte bliver kaldt "real 4K"; og som mange forventer, når de køber et produkt, der reklamerer med 4K.
I stedet har de "fake 4K", som, alt efter hvordan man definerer det, i nogle tilfælde faktisk har de pixels, der skal til, hvis man kigger på selve det projicerede billede.

Blot fordi et produkt reklamerer med, at det understøtter HDR, er det langt fra sikkert, der reelt er tale om et skridt frem, set i forhold til billedkvaliteten, måske nærmere to skridt tilbage?

Godt nok er der ikke tale om en UST-projektor, i linket længere nede, som jeg ikke er så begejstret for.
Mange døjer med at få dem ordentligt indstillet ved brug af masser af keystone, og bliver der skubbet lidt til setuppet, skal det fixes igen.
Jeg synes, denne lille sag lyder som et spændende alternativ, som sikkert kan tilfredsstille de fleste hobbyister, er blot ikke meget for at smide så mange penge til et "Kickstarter-project" fra kinøjserland:

https://www.kickstarter.com/projects/jm ... -projector

Kunne være fedt med en ordentlig test, så man kunne få et ordentlig indblik i, hvad man kan forvente, set i forhold til f.eks. TCLs bud på et alternativ i form af et stort TV på 98" til 22.000 kr....