Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zaico
Hej

er der nogle der kan fortælle nogle ting man skal se efter hos en internet forhandler for at være sikker på at det ikke er parallelimport?..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det første er nok billige priser. Hvis prisen er blandt de laveste, så er sandsynligheden for parallelimport stor. For det andet vil et firma der ikke parallelimporterer næsten med garanti skrive det i teksten eller som overskrift. Hvis der ikke står noget om at TV'et IKKE er parallelimporteret så kan du roligt gå ud fra at det er.
Af Ekmani
geco.dk skilter med at de ikke bruger parallelimport og de har et godt ry så vidt jeg ved...
K
Af lennon
Den etablerede branche sidder og klapper i deres små hænder. Parallelimport spøgelset er efter min mening helt ude af proportioner. Der er som regel overhovedet ingen fare ved at købe parallelimporterede produkter. Hvis det ellers er hos en seriøs netbutik.I nogle tilfælde er garantien faktisk bedre end hos aut. forhandlere.Og rent juridisk er man sikret efter gældende DK lov. De problemer der har været blæst op, - har typisk været i forbindelse med serieproducerede fejl fra fabrikken.Hvilket selvfølgeligt også er slem nok. Men snakker vi om defekte produkter i et normalt flow, så kan netbutikkerne sagtens håndtere ombytninger og reperationer .
Af Ekmani
Det er muligt, at du har ret. Jeg kan dog omvendt også se at mange brugere har haft problemer ved fejl eller lign. og evt. ombytning ved parallel import. Tjek bare dette fora...
Af aaroe
yakken skrev:Det første er nok billige priser. Hvis prisen er blandt de laveste, så er sandsynligheden for parallelimport stor. For det andet vil et firma der ikke parallelimporterer næsten med garanti skrive det i teksten eller som overskrift. Hvis der ikke står noget om at TV'et IKKE er parallelimporteret så kan du roligt gå ud fra at det er.
Hvorfor er det helt præcist at folk helst vil undgå parallelimport ?

Jeg har planlagt at købe et Samsung F86 her til den første.

Går jeg eksempelvis ind på hifipriser, så svinger prisen mellem den dyreste og den billigste med mindre end 300 kr, for de 10 billigste forhandlere. Kan ikke se på nogen af disse 10 forhandleres hjemmesider, at TV'et IKKE er parallelimporteret. Kigger jeg istedet på de 4 dyrste forhandlere, hvor prisen ligger over 5000 kr. højere, end de førnævnte 10 billigste, så kan jeg stadig ikke se nogen informationer om, at varen IKKE er parallelimporteret...

Synes at have læst noget om at serinummeret skal slutte med nogle bestemte cifre, før man kan bestemme om et TV er parallelimporteret.
Af mbnmbn
Ved I om justbuyit.dk har ry for at parallel importere?
Af lennon
Jamen,jeg tror så, at en hel del af de episoder,der er nævnt - mere skyldes dårlige netbutikker, end parralelimport, som sådan.Jeg ser parralelimport som et noget tryggere alternativ, - til selv at handle i udlandet, med alt hvad det indebærer af pengeoverførsler osv. ( Man har jo altid ubetinget 14 dages returret ! )

Har selv været igennem møllen m purple snake rep hos TC. Og jo ! - det var noget ustruktureret i en periode. Men mit TV er blevet repareret. Og jeg sparede i sin tid knap 8k i forhold til listepris. Set i bakspejlet fornemmer jeg mere,at ha givet afkald på noget service, end på en forkert løsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
aaroe skrev: Hvorfor er det helt præcist at folk helst vil undgå parallelimport ?

Går jeg eksempelvis ind på hifipriser, så svinger prisen mellem den dyreste og den billigste med mindre end 300 kr, for de 10 billigste forhandlere. Kan ikke se på nogen af disse 10 forhandleres hjemmesider, at TV'et IKKE er parallelimporteret. Kigger jeg istedet på de 4 dyrste forhandlere, hvor prisen ligger over 5000 kr. højere, end de førnævnte 10 billigste, så kan jeg stadig ikke se nogen informationer om, at varen IKKE er parallelimporteret...

Synes at have læst noget om at serinummeret skal slutte med nogle bestemte cifre, før man kan bestemme om et TV er parallelimporteret.
Nu er der også dyre forhandlere der samtidigt parallelimporterer deres TV, så prisen er ikke den eneste indikator. Med visse modeller kan du spotte det via modelnummeret, såsom visse af Samsungs modeller, der skal ende på XEE for at være dækket af dansk garanti.

Jeg ser ikke noget farligt i paralleimport generelt, men mere, som lennon også er inde på, irritationsmomentet med at skulle igennem en elendig forhandler hvis uheldet er ude. Nogle har bedre service end andre, så det må blive en vurderingssag når du står overfor købet.

Garantimæssigt skulle du være næsten ligeså godt dækket ind, om end du kan risikere at en reperation vil tage lidt længere tid ved parallelimport.
Af nogetmedx
mbnmbn skrev:Ved I om justbuyit.dk har ry for at parallel importere?
Justbuyit.dk parallel importere de fleste af deres varer, men dem der ikke er, der fremgår det af produkt teksten. f.eks. 42PG6000 er ikke parallel importeret... og det slår de meget på...
Af aaroe
yakken skrev:
aaroe skrev: Hvorfor er det helt præcist at folk helst vil undgå parallelimport ?

Nu er der også dyre forhandlere der samtidigt parallelimporterer deres TV, så prisen er ikke den eneste indikator. Med visse modeller kan du spotte det via modelnummeret, såsom visse af Samsungs modeller, der skal ende på XEE for at være dækket af dansk garanti.

Jeg ser ikke noget farligt i paralleimport generelt, men mere, som lennon også er inde på, irritationsmomentet med at skulle igennem en elendig forhandler hvis uheldet er ude. Nogle har bedre service end andre, så det må blive en vurderingssag når du står overfor købet.

Garantimæssigt skulle du være næsten ligeså godt dækket ind, om end du kan risikere at en reperation vil tage lidt længere tid ved parallelimport.
Som det også er blevet nævnt før, så har man selvfølgelig dækket ind under købeloven, som forbruger. Det største problem jeg kan se, er usikkerheden for, om den netbutik hvor TV'et er købt, går nedenom og hjem i morgen. I såfald har du ingen garanti længere. Måske man skulle kigge sig om efter nogle af de større og velrenomerede virksomhededer, som har eksisteret i en årrække. Eventuel kigge på om der er tale om aktie- eller anpartsselskaber.

I min verden har jeg det altid bedst ved at handle med aktieselskaber, når det drejer sig om så store ting... (ikke et ondt ord om anpartsselskaber)

Nogen der kender noget til CineMagic ? Er de anbefalelsesværdige ?