Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af develop
Har lige købt et Samsung qled 65” q60b 2022. Jeg kan tydelig se kant led’erne lyse op især i højre hjørne. I bunden er der ingen problemer. Det er kun i mørke film, men det er træls at se på når der er sorte bjælker i top og bund af mange film. Er det normalt, kan det justeres eller er der andre modeller der er bedre?

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... lsrc=aw.ds
Vedhæftede filer
DD67AEA6-BE88-4DE7-8285-57B5DED79C4C.jpeg
DD67AEA6-BE88-4DE7-8285-57B5DED79C4C.jpeg (3.26 MiB) Vist 3765 gange
Af HrJensen1
Et LED/LCD tv skal man ikke kigge på i et mørkt rum. Der vil altid kunne være lidt lysindfald fra kanterne, når man snakker kantbelyst + det kan variere, hvis man har noget dynamisk baggrundslys.

Det du ser der, er måske på grænsen til om det er acceptabelt eller ej - men du risikerer at få en med mere unøjagtighed, hvis du hiver et nyt tv op af kassen, eller får den her repareret
Af PeterD
Hvorfor er der så meget lys i toppen af billedet ( øverst på det sorte stykke) Har du monteret spotlight i loftet som skinner ned på skærmen ?
Af steadi
PeterD skrev: 18 dec 2022, 20:42 Hvorfor er der så meget lys i toppen af billedet ( øverst på det sorte stykke) Har du monteret spotlight i loftet som skinner ned på skærmen ?
Der er vel tale om backlight bleed?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PeterD skrev:Hvorfor er der så meget lys i toppen af billedet ( øverst på det sorte stykke) Har du monteret spotlight i loftet som skinner ned på skærmen ?
Det er jo dét hele tråden handler om…
Af develop
Backlight Bleeding. Tak steadi. Nu har jeg noget at søge på. Viste ikke det hed det.
PederD: prøv at læse mit spørgsmål. Synes egentlig jeg har beskrevet problemet udemærket.
Af JLPFLD
Et årti senere 🙈Kantbelyste paneler har altid været noget lort. Ked af at sige det, men sådan har det altid været.
Af George1
Du får hvad du betaler for kr 5000 for et 65" 2022, skulle mene ok billede iforhold til pris.
Bemærk billige bagbelyste skærme er også med dårlig billedkvalitet, man skal op i zoneopdelt bagbelyst før det blive rigtig godt men så er prisen også en anden.
Af JLPFLD
George1 skrev: 19 dec 2022, 18:42 Du får hvad du betaler for kr 5000 for et 65" 2022, skulle mene ok billede iforhold til pris.
Netop ... det er hvad man kan forvente af et Samsung QLED. Det samme var tilfældet for deres billige kantbelyste paneler 10 år tilbage. Intet har ændret sig. LCD>QLED
Af George1
Ej forstået sorry ??? Utroligt så ringe Samsungs billige skærme er men det er vel verdens mest solgte, har selv fornøjelsen af et kantbelyst 8 år gammelt tv som tv nr 2 ganske udmærket til prisen, ok du har din mening og kritisere Samsungs billige modeller, du har tydeligvis ikke set andres mærker af billige skærme, feks er LG totalt ubrugelige efter min mening.
Af JLPFLD
Lorteskærm 5500kr (5500kr med seriøs dårlig belysning ... siger OP indlæg ikke alt) vs perfekt skærm 8000kr du vælger selv. Jeg har i øvrigt haft alt fra (bunden) Samsung til Sony, Panasonic og LG
Af George1
Nu snakker vi jo om skærme som den tråd her handler om, for fladnørder er det ikke godt, men for den alm bruger kan en billig skærm være ok lort eller ej lort.
PS. ved godt du nu vil til at dreje tråden et andet sted hen, hvilket ligger i dette sites dna og derfor vil møde stor opbakning.