Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bennett
Jeg er meget i tvivl om, hvilken 22" LCD skærm jeg skal erhverve. Skærmen er til kontorbrug og til at se film på. Jeg har haft kig på Dell 2208WFP, men denne skærm er, så vidt jeg ved, baseret på et TN panel. Til mit brug ville jeg måske vurdere en S-IPS-baseret skærm bedre, men jeg er ikke sikker. Er der nogen, der har nogle gode anbefalinger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke få en 22" S-IPS skærm, så dén søgning bliver kort. Der findes enkelte S-PVA 22" skærme, men de er stadig ret sjældne og opløsningen er også på 1920x1200 og ikke 1680x1050, så dét betaler du ekstra for.

Vi har en liste over skærme der anbefales. Du finder den i menuen på forsiden.
Af Bennett
Tak for det hurtige svar! Jeg har været inde og kigge på jeres anbefalingsguide, som virker rigtig god. Jeg fandt i denne forbindelse Eizo's S2231W, som I også har anmeldt. Denne skærm virker meget attraktiv! Jeg har dog et spørgsmål: Jeg kan se at lysstyrken er 250 cd/m^2, hvilket er noget lavere end andre 22" skærme; her er lysstyrken typisk 300 cd/m^2. Hvilken effekt har det reelt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen effekt. Normalt anbefales det at man benytter en lysstyrke på omkring 120 cd/m2, så 250 cd/m2 vil være yderst ubehagelig for dig at se på. Selv i veloplyste lokaler er 250 cd/m2 så meget at du hurtigt vil få ondt i øjnene.
Af Bennett
Ok, det giver mening, nu jeg lige tænker mig om :) Ved du om der bruges noget udstyr, når billedkvaliteten testes i et review, eller bruges bare monitorTest programmet?