Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

goddag.
jeg har efterhånden indset at det er tid til en ny fladskæmrm, men har brug for lidt vejledning.
jeg er stærkt synshandicappet (omkring 5% syn) og sidder derfor temmeligt tæt på mine skærme (omkring 10-15 cm fra min 19 tommer, ved ikke om det har nogen relavans men måske?)

overvejer endten en 22, eller en 24 tommer.

den skal være meget lysstærk med god kontrast. præcision af farver samt opdateringshastighed er ikke forfærdeligt vigtigt.

skærmen skal være min "alt i en skærm" og kommer til at blive brugt til film, spil, tv, skole, programmering altså alt, og den bliver monteret på sådan en af de her arme man kan montere på et bord, så skærmen skal have standard beslag til den slags.

nogen der vil kunne anbefale en god skærm?

på forhånd tak
mvh kenneth brodersen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør holde dig til 22" modellerne idet deres punktstørrelse er større end på en 24". Hvis du vil op i 1920x1200 opløsningen, så se på en 27" i stedet, så du kan få en god stor punktstørrelse.

Langt de fleste skærme har VESA beslagshuller som kan benyttes til at sætte skærmen fast på en anden fod eller arm.

Til dit brug er der stort set frit slag på alle hylder når det kommer til 22" skærme. Så længe opløsningen er 1680x1050 og du tilslutter skærmen via DVI, så skal det nok gå.

Vores egen favorit her på siden er nok LG L227WT, men det ser ikke ud til at den er så nem at få monteret på en anden arm, idet beslaget sidder ret dybt på undersiden af skærmen. Af andre muligheder kan du se på Samsung 226BW, HP W2207h eller Asus VW222U.
Af noeyewar
hej igen
skærmen skal desuden bruges til 2 computere samt formegentligt en ps3 eller xbox 360'er i nærmeste fremtid, og kan forstå at min nuværende kvm switch (vga) skal skrottes.

så lavede en søgning på 2 dvi porte på edbpriser og til min rædsel fandt jeg kun nogle få skærme til over 7000 der havde to porte.

kan det virkeligt være rigtigt, eller er edbpriser bareikke korrekt opdateret med info?

desuden må der også gerne være hdmi (ikke så vigtigt da skidtet kan konverteres til dvi)

er der ejentligt nogen skærme der overhovedet kan opfylde disse ønsker?

er nu interesseret i alt fra 22 til 27" og prisen er ikke den vigtigste faktor (den kommer til at erstatte mit tv, og da jeg kommer til at bruge den mange timer om dagen vil det være en god invistering)
Af WoT
det er lidt svært at vurdere om den skærm er noget for dig men den har ihvertfald rigtig høj brightness og kontrast, måske du ville være endnu bedre tjent med lillebroren til denne skærm på 24 tommer nemlig 2493 HM som har en kontrast på 1:10000.

Jeg vil ihvertfald sige at hvis du skal game vil jeg klart fortrække de her to skærme og i 26" størrelsen kan du ikke få noget bedre alternativ, da de andre skærme i denne størrelse ikke er TN eller er en utrolig dårlig kvalitet Hans-g og Viewsonic 28" som lider af backlight bleed og utrolig dårlig kontrast.
Af WoT
dit problem med 2 DVI kun eventuelt løses med at bruge

DVI to HDMI fra den ene pc og det normal DVI til den anden. men hvis du har tænkt dig at have tilsluttet mere end 2 pc'er adgangen bliver det nok et problem.
Af noeyewar
tak for svarene.
de skal bruges til gaming, men er ikke specielt kræsen med responstid og den slags, og når jeg ikke er det er tn paneler da kun en ulempe eller hvad?

må indrømme jeg nu har set mig en smule lun på dell 2408wfp da den faktisk ser ud til at have det meste af det jeg søger især 2*dvi + hdmi + component (meget nyttigt i længden når jeg skrotter mit tv)

desuden skulle den have rigtigt godt sortniveo hvilket jeg nok bliver glad for (på alle de fladskærme jeg har haft har jeg haft store problemer ved at se detaljer i mørke omgivelser)

men jeg vil se om jeg ikek kan finde et sted hvor man kan se de to skærme live inden jeg svinger dankortet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desværre så har S-PVA teknologien et par hager når det kommer til detaljer i mørke nuancer. Godt nok så kan sortniveauet blive ret godt (det er det blot ikke på 2408WFP) men pga. den måde panelet er lavet på, så er dynamikken i de mørke nuancer faktisk ikke så god når du sidder lige foran skærmen. Bevæger man hovedet lidt til siden, så kan man igen se detaljerne. Sådan er teknologien desværre bare lavet.
Af noeyewar
puh ha, det var dog ufatteligt. er jo et svæere rpojekt at finde den rigtige skærm.

så det ville være at foretrække at nuppe en TN baseret skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer an på hvad prioriteten er. Farverne er stadig bedre på et S-PVA panel på trods af at du mister lidt i dynamikken. Sortniveauet er OK, men traditionelt set så forventer man lidt mere af S-PVA end det Dell har leveret med deres 2407 og 2407 modeller.

Der er også spørgsmålet om betragtningsvinkler for med et 24" skærm så er vinklen fra top til bund og fra side til side faktisk så stor at du kan se faldet i kontrast med det blotte øje når du sidder foran skærmen.
Af noeyewar
pyh ha, jeg er helt i vildrede, men jeg venter og ser tiden lidt an til jeg kan komme ud et sted og se et par skærme irl.

måske er mine krav sat alt for højt i forhold til hvad jeg faktisk vil få ud af det, så nu slår jeg lige lidt koldt vand i blodet.

i skal have mange tak for hjælpen, nogle rigtigt gode indlæg :)