Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kent_P
Godaften, står i det store valg, har sat mig for købe et stort fladskærm til stuen.

Har kigget lidt på Sony w4000, som udkommer til Maj.
Har dog også kigget på Samsung f86 serie.

Men da jeg ikke ved særlig meget omkring fladskærm, så beder jeg om jeres hjælp til få mig til købe det rette tv, som passer til mit behov.

Skal bruge det til PS3/bluray. og så lidt småt tv kiggeri når der nogle gange er noget der værd og se. så det mest hdmi jeg skal bruge.

Håber der nogle der kan hjælpe mig.

Hilsen Kent P

p.s. Hvad betyder det af et tv er 100 hz eller ikke ? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz på et LCD TV er en teknik til at eliminere det slør som introduceres ved hurtige bevægelser. Sony er pt. de eneste der er sluppet godt fra at benytte denne teknik - hos de andre producenter skader det mere end det gavner, så man slår det ofte fra igen.
Af Kent_P
okay, så det har ikke den store det gør?

Vil du kunne give mig en lille hjælp i min anden del af indlægget ? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om W4000, så jeg ved ikke hvad du forventer?

Sidder du tæt nok på skærmen til at få noget ud af fuld HD?
Har du udelukket plasma-TV fra listen?
Hvad er budgettet?
Af Kent_P
Har hørt så meget godt om sony altid. plejer være godt. Så kunne tænkes det skulle være godt også. og W serien er okay "billig" i forhold til X.

sidder 1-3m fra skærmen.
Plasma kan gå an hvis det virkelig godt.
budgettet. 15000kr ville være mit budget lige nu. +- .
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til 15.000 kr. kan du nok få et Pioneer 428XD. Det fås ikke bedre end dét. Opløsningen er ikke fuld HD, men ved afstand på mere end 1.8 m er det også umuligt at se forskellen alligevel - tilføjer du bevægelse i billedet så er afstanden endnu mindre.
Af Otto J
Jeg ved godt at jeg gentager mig selv, men: For mig at se er fladskærms-markedet _som udgangspunkt_ utroligt simpelt. Jeg ser qua mit job rigtigt mange opstillinger med mange forskellige TV, og selv om jeg naturligvis kun kan udtale mig ud fra min egen personlige holdning, så er der meget der tyder på at langt de fleste er enige, når først de får apparaterne at se i deres egen stue:

Udgangspunktet: Hvis du har råd, så køb en Pioneer. Hvis ikke, så køb en Panasonic. Tjek specs, og se om der er nogen grund til at et af disse ikke overholder de forventninger du har, hvis du har nogle særlige behov udover at se TV, eller af andre årsager bare ikke vil have en af de to. Hvis du har frasorteret disse to producenter, så kan du til gengæld godt tillade dig at være i tvivl om hvad du så skal vælge...

(Det skal siges at jeg stadig mangler at se de nye LG PG6000).
Af Kent_P
okay, dvs pioneers ligger godt i toppen ?
Tænkte på, det såkaldte Gamemode fra Sony og samsung, har det nogle betydning ellers? For gør udmildbart mit køb pga ps3'eren.
Af keler
Kent_P skrev:okay, dvs pioneers ligger godt i toppen ?
.
Nej.. Det ligger I toppen ;)
Af tosa
Pioneer er referencemodel for de andre mht. billedkvalitet.
Så det vil kun være pga. pris, lysindfald, eller hvis man vægter andet end billedkvalitet, at man ikke bør vælge pioneer.

Prisen på Pioneers TV er ikke i den billige ende, hvorfor mange vælger Panasonic i stedet (ja, nogle vælger noget andet, men så er det som regel af andre årsager end prisen).
Hvis der er mange lysindfald fra solen eller andre ting, som man ikke kan skærme af for, der hvor man ser TV, kan glaspladen på plasma-TV give irriterende reflektioner.
Hvis man vægter f.eks. design frem for billedkvalitet, kan der også være grunde til ikke at vælge Pioneer eller Panasonic. Men design er jo en smagssag.

Jeg er dog ikke sikker på at man kan få et pioneer 428 for 15.000 eller under. Så er de i hvert fald faldet i pris på det seneste. Men Panasonic's 11. generations skærme (dem der slutter på 80 eller 800) er til at få for under 15.000
Men prøv at undersøge priserne. Det kan jo være du kan finde Pioneers skærme til under 15.000
Af Kent_P
så jeg skal gøre alt få finde en pioneer i forhold til alt andet?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det må du jo selv afgøre om du har råd til. Vi fortæller dig blot hvad der er bedst.