Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg er helt ny på dette forum og skriver fordi jer er godt og grundigt forvirret over alle de specs der efterhånden er ved fladskærme..
Jeg er på udkig efter et nyt tv og er nok mest til LCD, da jeg af en eller anden årsag tror at de kan levere det pæneste billede og er billigere for elregningen, eller er det helt forkert? Størrelsen skal være min 37" og max 42" Men hva så herfra.. Skal jeg gå efter 100hz, fuld HD osv? Jeg kommer mest til at bruge tv'et til alm. fjernsyn via canal digital boks, men om 1 års tid over alm. antenne/kabeltv og selvfølgelig skal jeg se en masse DVD på den.. Skal slet ikke bruges til gaming, i hvertfald ikke noget der er vigtigt for mig, så kun fjernsyn og DVD/HD film.

Det er vigtigt for mig at at der ikke er ghost billede (eller hvad det nu hedder) når jeg ser tv, ser dog ikke sport, så er 100hz ligegyldigt så? Ellers skal billedet være så godt som det er muligt inden for en overkommelig prisramme, hvilket nok vil ligge omkring de 10.000. Ved godt jeg ikke kan få det hele uden at betale for det, men hvad med f.eks. LG, de laver vist nogle "billige" skærme med gode specs (på papiret i hvertald). Kan det anbefales eller skal jeg gå efter noget helt andet?

Og sidst, vil jeg overhovedet som helt almindelig fjernsyns bruger kunne mærke forskellen på middelklassen af tv og de dyre drenge, når man tænker på prisforskellen?

Håber der er nogle der kan guide mig i den rigtige retning og kan i anbefalde nogle butikker, hvor man kan tage hen og se et kæmpe udvalg af skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 10.000 kr. klassen finder du vel 50% af indlæggene herinde. Du kan med fordel kigge i nogle af dem først for det er oftest de samme svar der gives igen og igen. Brug søgefunktionen til hjælp.
Af lilleper
Var i samme situation som dig jo mere jeg læste om LCD jo mere forvirret blev jeg og til sidst var jeg helt rundt på gulvet.
For når jeg fandt et fjernsyn jeg ville have og læste nogle reviews omkring det var der altid et eller andet der ikke var godt.

Jeg var omkring Phillips 42pfl9632d (hyletone),42PFL7662d(billigt), sony42W3000(nogen døjede med dårligt billede),toshiba 42z3030d og mange flere.

Besluttede mig for toshibaen, men den var ikke til at opdrive, ville så have 7662d, men den var udsolgt der hvor jeg ville købe den, så endte med 42PX80E plasma og det har jeg godt nok ikke fortrudt superbillede...

Men nu er jeg bare så nervøs for burnin, at jeg dårligt tør tænde det :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. burn-in så er det altså helt ude af proportioner som folk tager på vej over det. Med de nye paneler (dvs. de sidste par år) så er risikoen for burn-in altså temmelig minimal med mindre du lader skærmen stå med et statisk billede hele dagen.

Brug skærmen som du ville gøre hvis du havde købt et hvilket som helst andet TV. Du behøver jo ikke sætte skærmen til din PC og lade skrivebordet stå i 8 timer den første dag...