Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af katerspam
Hej

Jeg har lige købt en Eizo s2431w, men er desværre ikke en lykkelig ejer.

Skærmen er blevet afprøvet på 3 forskellige pc'er, med forskellige VGA kabler, og resultatet er det samme. De steder hvor der fx er en sort pixel på hvid baggrund, er der en lille grå skygge til højre for. Dvs at skærmen står ok langt fra, men når man kommer tættere på, kan man se at der er slør.

Systemerne den er blevet testet på er XP computere. I skærmens fulde opløsning (1920x1200@60hz). Der fulgte ingen .inf filer med, kun ICC profiler.

Er der nogle der har idéer til hvad der er galt, eller om jeg simpelthen skal sende den tilbage?

Jeg skal kunne køre den på XP med VGA stik, så idéer med at jeg skal teste med DVI stik eller bruge andet styresystem og lignende er ikke relevante :)

/Kristian
Af Flemming2000
Hej Kristian,

Jeg er ikke super på den tekniske side, MEN har dog læst mange steder at den slags skærme helst skal køre på DVI. DVI er digital, mens VGA er analog. Jeg tror kun der er 2 muligheder: Enten levere skærmen tilbage eller købe et nyt GFX med DVI udgang. Et GFX med DVI udgang er ikke ret dyrt, så det ville jeg nok gøre hvis jeg var dig. Problemet kan meget vel vise sig på andre skærme hvis du bare får den byttet?

Det er mit bud, men hvis DO er forkert modtager jeg gerne rettelser.:)

MvH
Flemming
Af ko
Det er ganske rigtigt. At køre en skærm som den du har købt, via VGA er ikke en optimal løsning, langt fra. En digital skærm med analogt input er ganske enkelt ikke godt nok.

For et skarpt billede, er du nød til at benytte DVI.
Af lennon
Overvejer selv at købe Dell 2408 skærm,og så "overleve" på VGA, indtil køb af ny PC sidst på året .

Hvis du event. kender nogle i dit netværk,som ejer en bærbar med DVI ud - burde du lige checke forskellen ? ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med 99% garanti så er det VGA forbindelsen der er skyld i det.
Af katerspam
mange tak for jeres svar :)

jeg har fået arrangeret med en af mine venner at vi tester skærmen af på hans DVI setup snarest. Så finder vi ud af om VGA er synderen.
Af noeyewar
du må meget gerne vende tilbage med dine erfaringer. skal selv til at købe ny skærm og begge mine maskiner har dvi, men da de er koblet til en kvm switch med vga vil jeg meget gerne høre om hvor stor forskel i billedkvalitet der er på dvi og vga.
Af katerspam
Hejsa

Så fik jeg testet DVI vs. VGA, og testen er klar. Med VGA er billedet sløret med skygge. Med DVI står det helt klart.

Død over VGA - DVI længe leve :)

/Kristian