Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Dette problem er på det sidste opstået på mit C9.

Underteksterne lyser undertiden kraftigt op for derefter at fade gradvist ned i styrke til et normalt niveau. Efter nogle minutter får de endnu et boost. Sådan kører det hele tiden i bølger.

Kilden er Apple TV og det sker med alle streaming tjenester.

Jeg har så vidt jeg kan se ingen dynamiske eller strømbesparende funktioner slået til.

Det skal siges at det er muligt, det er hele billedet, der får et boost i lysstyrke, men at det bare ses ekstra tydeligt på de hvide undertekster.

Nogle ideer?
Det lyder som om, at du afspiller indhold i Dolby Vision HDR-format. Dolby Vision har dynamiske metadata, der varierer scene for scene. De fortæller skærmen hvad lysstyrken i scenen er, så den kan tilpasse sine parametre. Desværre inkluderes undertekster i disse dynamiske metadata, så de også står og kører op op og ned i lysstyrke.

Dolby er et amerikansk selskab, så de har ikke samme fokus på undertekster, som vi har udenfor USA. Jeg har gjort dem opmærksomme på problemet, men de lader ikke til at forstå omfanget.
Jeg har samme fænomen på G1 77 og en G2 83.
Men jeg har så prøvet sætte output på ATV 4K 2 generation til at outputte i 4K Dolby Vision, desværre fik jeg ikke prøvet det nok af inden jeg tog på ferie, men umiddelbar virkede det på: For All Mankind, i min optik burde indstillingen til DV ikke gør en forskel, der er i hverfald mange skift til mørke scener og mørke tekster og jeg lagde ikke mærke til nogen ned toninger af teksten efterfølgende, jeg ser på det igen så snart jeg er tilbage. Det død irriterende at se på……
Rasmus Larsen skrev: 20 okt 2022, 13:42 Hvad er video-output sat til på din Apple TV boks? Og har du aktiveret de to match-funktioner?
4K SDR - Det kom bag på mig da jeg tjekkede. Settings må have ændret sig på et tidspunkt, måske i forbindelse med opdatering til tvOS 16.
Jeg har sat den tilbage til 4K Dolby Vision. Forventer ikke det gør en forskel på SDR indhold, men lad os se.

Match-funktionerne er slået fra.
Lejede en film på Apple TV i går og oplevede præcis samme fænomen, efter at have rettet video output til Doldby Vision.

Jeg er nu overbevist om at hele billedet, og altså ikke kun underteksterne, følger dette mønster med at stige pludseligt i lysstyrke, for derefter langsomt at dale.

Der har for nyligt været opdateringer til både Apple TV og C9, så jeg mistænker, at noget har ændret sig.

Nu prøver jeg at streame noget fra en indbygget App, så ser vi om det er det samme.
Alex B skrev: 21 okt 2022, 21:47
Rasmus Larsen skrev: 20 okt 2022, 13:42 Hvad er video-output sat til på din Apple TV boks? Og har du aktiveret de to match-funktioner?
4K SDR - Det kom bag på mig da jeg tjekkede. Settings må have ændret sig på et tidspunkt, måske i forbindelse med opdatering til tvOS 16.
Jeg har sat den tilbage til 4K Dolby Vision. Forventer ikke det gør en forskel på SDR indhold, men lad os se.

Match-funktionerne er slået fra.
Jeg ved ikke hvorfor det sker når voksen kører i SDR.

Men derudover, så vil min anbefaling være at have match-funktionerne slået til. Dels for ikke få forvrængede farver og lys når SDR opkonverteres til Dolby Vision, dels for ikke at få hakkende afspilning af video, når alt udsendes i samme Hz.
Alex B skrev: 23 okt 2022, 07:10 Lejede en film på Apple TV i går og oplevede præcis samme fænomen, efter at have rettet video output til Doldby Vision.

Jeg er nu overbevist om at hele billedet, og altså ikke kun underteksterne, følger dette mønster med at stige pludseligt i lysstyrke, for derefter langsomt at dale.
Sker forøgelsen i lysstyrke efter lange mørke scener i filmen? For i så fald skyldes det ikke signal eller afspiller, men i stedet, at OLED-panelet fejlagtigt begynder at dæmpe sit lys i langvarende mørke scener fordi den tror, der ikke er bevægelse i billedet.
Sponk skrev: 25 okt 2022, 16:21 Hejsa, det er slet ikke det gutter.

Under punktet "Juster logoets lysstyrke" - hvis den funktion står på Lav/Høj bliver undertekster i nogle tilfælde dæmpet afhængig af kilde.
Jep, dette var løsningen. Slog funktionen helt fra, den stod til "low". Siden da ingen bølger i underteksterne.

Tak for hjælpen Sponk.