Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken en af dem.??

Af jakobnybo
Uden tvivl Panasonic´en!

Efter egen mening væsentlig bedre end Samsung´en og LG´en.
Af Turbo_Boy
Kan se at mange af jer vælger panasonicen.. Er der så nogle der gider fortælle mig hvorfor jeg skal vælge Plasma fremfor LCD..
Af jakobnybo
En fordel ved plasma er at sortheds niveauet er væsentlig bedre end på LCD. Tag f. eks. Pioneer´s KURO serie. De er og bliver de bedste til at vise farven sort.

Udover det er plasma skærme i stand til at vise milliarder farver kontra LCD som max er i stand til at vise 16.7 millioner. Dette kan også give et væsentlig bedre billede.

Der er rigtig mange som siger at plasma er bedre end LCD når man ryger op over ca. 42-46", hvilket der sagtens kan være noget om. Helt personligt har jeg også denne mening. Det vil man også kunne se hvis to fladskærme var stillet op ved siden af hinanden. Den ene med LCD teknologi og den anden med plasma i en f. eks. 46". Så vil plasma skærmen være mere skarp end LCD´en.
Af Turbo_Boy
okay, lyder meget interessant.. Men hvad nu hvis man bare skal spille playstation 3, eller se dvd.. Eller f.eks. sætter sin pc, til skærmen, og den så også lige så god som LCD..

Har hørt noget om at man skal passe meget godt på sit plasma tv, hvis man køber sådan et.. Altså man skal skrue ned for lysstyrken i starten, og man må ikke se så meget fjernsyn i starten.. Er det generelt sådan med Plasma at der ikke skal så meget til før det går i stykker.??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
"Går i stykker" er nok lige voldsomt nok. Det eneste du kan risikere hvis du virkelig misbruger TV'et er at billedet brænder lidt fast, så derfor anbefales det at du viser lidt vekslende materiale i starten - dvs. du kan bare skifte kanal på TV'et i ny og næ. Du behøver ikke begrænse brugen.
Af Turbo_Boy
Skal man så skifte kanal hver halve time.?? Og i hvor lang en periode.??

Vil i så påstå mig at man ved at sætte LG og Panasonics fjernsyn ved siden af hinanden tydeligt kan se forskel..

Hvis i skulle give det i procent vil det så se sådan her ud i skarpheden..

LG 60 %
Panasonic 100 %
Af Prabzo
ja det ville det vel nok :D
Af Turbo_Boy
Er der ikke andre der har en kommentar til hvorfor jeg skal vælge det ene frem for det andet.??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jabobnybo har allerede givet dig adskillige argumenter for plasma.

Et par ekstra er:
- Ingen bøvl med betragtningsvinklerne. Plasma TV er essentielt Lambertian emittere, dvs. de udsender lys homogent over en halvkugle. Med LCD bliver billedet hurtigt mat at se på fra siderne.
- Der er ikke nogen reel responstid på plasma TV, dvs. ting som sportsudsendelser vil ikke have slør.

Og til sidst: Hvis du vælger enten Panasonics modeller eller Pioneers, så kan du ikke finde noget LCD TV der leverer en ydelse der er på samme højde. Disse modeller gør det simpelthen bare bedre end gennemsnittet.