Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Jeg har et 100% velfungerende Panasonic TX-P42VT30E 3D Plasma TV, som jeg er rigtig glad for og bruger til streaming via Google TV.
Ifølge specifikationerne har TV'et et nominelt effektforbrug på 350W, gennemsnitligt effektforbrug på 156W, når det er tændt. Disse tal siger mig desværre ikke så meget i forhold til de nye energiklasser og omregninger, men jeg ved jo så meget, at et Plasma TV bruger en del mere strøm end et LED TV.
Mit spørgsmål til forummet er, hvorvidt det kan betale sig at ofre 5000 kr på at købe et 50" Samsung Qled i energiklasse F (QE50Q60B), når jeg i snit ser 3 timers TV dagligt og lade Plasma TV'et gå på pension, som jeg selv gør 😉
For mig at se varer det jo nogle år, før udgiften er tjent ind via lavere energiforbrug, men hvis der er en af jer, der kan hjælpe mig med at komme det nærmere, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak for gode råd. /Vibeke
Hvis vi antager, at der betales 3 kr pr. kWh, så vil din udgift til plasma tv’et ligge på 512 kr årligt. Ved samme regnestykke for dit led eksempel, hvor snitforbrug opgives til 68 W, vil prisen ligge på 223 kr årligt. Investeringen på 5000 kr, vil så kun tage 17 år at tjene hjem.
Hvis strømmen koster 6 kr pr kWh, vil det tage 8,5 år, at tjene udgiften til nyt tv hjem.
Af Axlon
Du kommer aldrig til at tjene strømbesparelsen ind.
156W for din plasmaskærm.
Et nyt LED bruger måske 100W.
Dvs. du spare 56W x 3timer x 365dage = 61,32kWt om året i besparelse.
61,32kWr x 3kr (elpris) = 184kr
5000kr / 184 = 27år
Så efter 27år har du tjent det hjem, og i 27år skal du holde ud og så på et dårligere billede end det du har nu.
Det kan stort set aldrig betale sig at skifte et elektrisk apparat med et nyt for at spare strøm.
Det kan aldrig betale sig at skifte TV, blot med den tanke at man kan spare penge på strømregningen.
Hvis man er lidt miljøbevidst, er det heller ikke ligefrem noget, der gavner naturen.

Da du kommer fra et 42" vil jeg alligevel synes, at det ikke er nogen dårlig ide at skifte, da der er tale om en opgradering, hvis du vælger et ordentligt TV.
Ved at vælge en større skærm giver du dig selv en bedre oplevelse, specielt ved film og spil.
Hvis du vælger at skifte TV, vil jeg råde dig til at købe et bedre TV, som kan udnytte HDR, som der i fremtiden bliver mere og mere indhold med, hvor de gode modeller starter fra 7-8000 kr. for et fornuftigt 55" og yderligere 2-3000 kr., hvis du tager springet op til et 65"...
VibekeHintze skrev: 12 okt 2022, 15:39 Hej,
Jeg har et 100% velfungerende Panasonic TX-P42VT30E 3D Plasma TV, som jeg er rigtig glad for og bruger til streaming via Google TV.
Ifølge specifikationerne har TV'et et nominelt effektforbrug på 350W, gennemsnitligt effektforbrug på 156W, når det er tændt. Disse tal siger mig desværre ikke så meget i forhold til de nye energiklasser og omregninger, men jeg ved jo så meget, at et Plasma TV bruger en del mere strøm end et LED TV.
Mit spørgsmål til forummet er, hvorvidt det kan betale sig at ofre 5000 kr på at købe et 50" Samsung Qled i energiklasse F (QE50Q60B), når jeg i snit ser 3 timers TV dagligt og lade Plasma TV'et gå på pension, som jeg selv gør 😉
For mig at se varer det jo nogle år, før udgiften er tjent ind via lavere energiforbrug, men hvis der er en af jer, der kan hjælpe mig med at komme det nærmere, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak for gode råd. /Vibeke
Det er slet ikke driften du skal tænke på - Et plasma TV bruge meget strøm, ingen tvivl om det.

Men et nyt TV til 10.000 vil tage 20 år i tilbagebetaling på strømbesparelsen.

Og i løbet af de næste 20 år kommer der nok ny teknologi, der er så meget bedre, at du ikke kan lade være med at købe nyt.

Spar et andet sted, hvor der er meget mere at hente f.eks. isolering