Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af netsat
Så et LG b1 vil sagtens kunne holde i en del år, uden at få problemer med burn-in, rentation og lignende? Hvis jeg har forstået dig korrekt.
Vi kræver ikke det bedste af det bedste - vi bruger blot tv’et til normalt brug.
Af allo
Supergris skrev: Hvad allo skriver med hensyn til heat sink, skal du ikke tænke nærmere over.

selvfølgelig har en heatsink en kæmpe betydning for et fjernsyn (også for et fjernsyn)

betragt en heatsink som en god blæser/køler til en pc (CPU, GPU, HDD osv.) - og så kan du selv svare (hvis du blot har minimum viden om pc, konsoller og alt andet som har brug for en form for køling) hvor vidt du burde (ikke 'skal' som Supergris sagde, men burde) tænke på det som jeg sagde vedr. en heatsink...

der har ALTID siddet et bedre kølesystem i et tv end det som nu sidder i et OLED tv (OLED uden heatsink)

og hvis det ikke er noget som du burde 'tænke nærmere over' så tænk på følgende:
- hvad kan du forvente af et tv som er et par mm tyk (uden heatsink) og som kører flere t. om dagen, all day, every day and twice on Sunday ;-) ???

heatsink har en kæmpe betydning...

køb et par sko som er et par mm for små til dine fødder og begynd at gå i dem og tænk på dem som om det er et tv uden heatsink...- ikke helt optimalt, vel ;-) ??

men selvfølgelig, valget er dit
Af netsat
Tak for alle svar.
Jeg giver sgu snart op, og beholder blot vores gamle TV, til det ikke kan mere…
Vil super gerne have et nyt tv, da vores nuværende ikke er særlig god, både med hensyn til størrelse og billedekvalitet.
Men enten skal jeg betale kassen (læs: 2x budgettet), eller få noget (efter nogens mening), som ikke er noget værd.
Hvis et oled eller andet kan opfylde vores behov og give en bedre billedekvalitet samt lang holdbarhed uden at det koster kassen (+12000), så vil jeg blive lykkelig!
Af allo
se om du kan få Elgiganten til at pris-matche dette her:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-5166779 ... ign-Priser

og giv det 30 dage (så du kan se om det er eller ikke er de ca. 7.000kr. værd i dine/Jeres øjne - og hvis ikke så brug 1t. på at returnere det og that's it - bare lad være med at smide Jeres gamle tv ud inden du/I tage en beslutning :-) )

eller køb et B1 og giv det en chance...(evt. kom hjem med begge to og stil dem over for hinanden i et par uger :-) )

skal du absolut have noget her og nu så brug de ca. 7.000kr. på det og skift det ud om 5år - til den tid bliver QD-OLED (nok) bedre og billigere
Af Supergris
Jeg ved ikke, hvor du får din viden fra, men jeg er ret sikker på, du ikke ligger inde med data for, hvor stor effekt en heat sink har, eller i det hele taget hvor meget et OLED-panel har brug for ekstra køling eller ej i forhold til andre teknologier.
Hvorfor ser du det, at panelet er tyndt som en ulempe i forhold til varme?
Jeg vil mene det gør, at panelet har nemmere ved at komme af med overskydende varme, da overfladen altid er forholdsvis tæt på, så det ikke har mulighed for at hobe sig op under en masse plastik.
Når panelet først har nået sin driftstemperatur, så gør det sandsynligvis ikke den store forskel, hvor mange timer det kører om dagen, eller det er tændt om søndagen eller ej, da temperaturen gerne skulle være forholdsvis konstant.
Hvor meget er "kæmpe"?
Din sammenligning med et par sko, ser jeg ikke relevant i forhold til emnet eller i det hele taget!

I praksis er der tale om ca. 20 %, som selvfølgelig er bedre end ingenting, men det er ikke noget, de fleste vil falde bagover på grund af, da øjnene er langt mere følsomme for skift i det mørke end forholdvis små ændringer i højlys; dette er under den forudsætning, at heat sinken fortrinsvis er indbygget med det formål at levere mere lys, hvor risikoen for burn in ikke vil forbedres, men der er indført mange andre tiltag med tiden, som på det nærmeste har elimineret risikoen ifølge producenterne.

Ingen grund til at skræmme folk unødvendigt, blot fordi du mener, at der ikke endnu findes et TV på markedet, der er godt nok til dit behov...

Du vil på INGEN måde få et TV, der er væsentlig bedre end B1 eller C1, på trods af, du er villig til at betale den dobbelte pris, og du kan være ganske sikker på, det er klasser bedre end det TV, du skal skifte ud...

Den model allo linker til, er en 2020-model, som ikke har mini-LED, og faktisk var en nedgang i billedkvalitet i forhold til året før, da Samsung gjorde et forsøg på at få folk til at købe deres 8K-modeller, som betød de havde mindre zoner end tidligere...
Brugeravatar
Af bendix
Jeg har gulv til loftvinduer i hele stuens bredde (10M) og der er rigeligt med lys. Billedet er taget idag. Dette er fra et TV der er næsten identisk med dit B1.
Vedhæftede filer
F01AC1BE-42BB-49C3-BA78-3B895823D54B.jpeg
F01AC1BE-42BB-49C3-BA78-3B895823D54B.jpeg (3.67 MiB) Vist 1259 gange
Senest rettet af bendix 11 okt 2022, 07:10, rettet i alt 1 gang.
Af allo
@ Supergris

en god køling/et godt kølesystem har en kkkææmmmppeeee betydning for produktet (pc, konsol, tv, U name it)

den viden har ALLE (som ved noget som helt om emnet)...men det er også rå fakta

et par mm og stort set ingen køling er ikke godt for noget som helst (når det gælder disse teknologier)

det er selvfølgelig et 100% ok at du finder mit sko-eksempel 'ikke relevant' - det var blot et eksemplet så netsat kunne se pointen (hvis han ikke ved noget som helst om hvor vigtige kølesystemer er for div. produkter)

du holder fast i dit - jeg i mit...og hvis der (i praksis) er tale om 20% - så er det EN...KKKÆÆMMPPEEEE...FORSKEL og en KÆMPE fordel og en KÆMPE gevinst ved en heatsink (igen: rå fakta)

du burde læse hvorfor jeg nævnte et tv med en heatsink inden du svarede "Du vil på INGEN måde få et TV, der er væsentlig bedre end B1 eller C1, på trods af, du er villig til at betale den dobbelte pris"...- for så ville du kunne se at netsat sagde at 'Vi køber ikke fjernsyn ofte' - og pøj-pøj med at komme hjem (f.eks.) med et B1 og tro at det kommer til at holde 6-7+ år...

det er absolut ikke for at 'skræmme' folk...- det er blot rå fakta (hvad en god/bedre køling betyder/bidrager med)

der står at det er et tv fra 2021:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/431108

medmindre at der er tale om en tastefejl
Af Supergris
Som skrevet, så bliver heat sinken oftest benyttet til at drive panelet hårdere, hvilket betyder mere lys, men i forhold til holdbarhed, har det så næppe nogen nævneværdig effekt.
Hvis du betragter 20 % som en KÆMPE forbedring, så kan jeg igen oplyse dig om, at i forhold til øjets opfattelse af lys, er det ikke den store forskel.
De fleste vil sjældent bemærke om et TV f.eks. har 800 eller 1000 nits at gøre godt med, det er endda 25 % mere lys-output.
Angående en PC, er der som regel noget at hente ved at skifte standard-køleren, men jeg har aldrig hørt om nogen, der har gjort det samme i et TV, og jeg mener ikke de 2 ting kan sammenlignes på nogen måde.
Jeg mener ikke, du har nogen form for fakta (rå eller ej!) eller data at læne dig op ad, når du bogstaveligt talt fraråder folk at købe det TV, som selv folkene bag denne side anbefaler som et af de bedste køb, hvilket jeg finder dybt beklageligt!
Jeg vil vove at påstå, at B1 højst sandsynligvis holder lige så længe som et hvilket som helst andet TV på markedet; jeg er sikker på, du ikke har bevis for andet...

I stedet for at stole på, hvad Elgiganten skriver, vil jeg anbefale dig i stedet at google fakta, eller f.eks. søge på denne side:

https://www.flatpanels.dk/samsung_q95t_qled_2020.php

Her lidt om 2020-modellerne generelt:

https://www.flatpanels.dk/artikel.php?s ... 1585570460

Uddrag:

"Træder man ned i de mere prisvenlige 4K LCD-modeller, så er der truffet et par kontroversielle beslutninger. Mens Q95T/Q90T på papiret ligner direkte afløsere til sidste års Q90R, så vil de to nye modelserier byde på betydeligt nedgraderet LED-zonestyring (med langt færre LED-zoner) og er således mere sammenlignelige med sidste års Q80R-serie."

2021-modellerne hedder noget med "A" og 2022 noget med "B"...
Af allo
@ Supergris

bedre køling vs dårligere kølig har en KÆMPE betydning

20% det er en KÆMPE forbedring

20% kan og ofte betyder LANGT længere levetid

ovennævnte gælder ALT fra pc til konsol til tv til U name it som burde køles på den ene eller på den anden måde

Alle som kunne vælge mellem god køling vs. dårlig køling ville vælge førstnævnte...- så jeg 'fraråder' ikke noget som helst her (det er logisk at man vælger noget som er bedre frem for noget som er dårligere)

så er det fra 2020...men det betyder ikke at det ikke er 7.000kr. værd og stadigvæk noget af det bedste til prisen i den størrelse (også ifølge de fleste anmeldelser og anbefalinger)

"Jeg vil vove at påstå, at B1 højst sandsynligvis holder lige så længe som et hvilket som helst andet TV på markedet; jeg er sikker på, du ikke har bevis for andet..."

- det er bevist at ting med bedre køling holder længere, præsterer bedre, yder mere etc. end ting med dårligere køling - det er ikke noget som jeg finder på - det er rå fakta...
Af Supergris
IGEN vil jeg påstå, du intet fakta har at fremvise for dine KÆMPE forbedringer!
IGEN vil jeg påpege, at heat sinken oftest bliver benyttet til at drive panelet hårdere, dermed øge lysstyrken men ikke forbedre risikoen eller levetiden for dette produkt!

Samsung Q95T til 8000 kr. i 65" er ikke på samme niveau som B1, og da prisen er på samme niveau er det ikke et TV jeg ville vælge, og der er INTET der antyder, at det skulle holde længere end f.eks. B1!
Samsung Q95A koster lige omkring 11000 kr., hvor B1 både er billigere og anset som et TV med bedre billedkvalitet...
Af allo
læs, undersøg hvad betydningen af lavere temp. og bedre køling har for alt som har brug for sådan et system...
det er simpelthen for pinligt at kalde det som jeg sagde for 'påstande'...

det koster 7.000kr. - ikke 8.000kr.

ikke alle har brug for et OLED tv i den prisklasse med risiko for bl.a. burn-in...i visse tilfælde er et 65" som Q65T mere end en god del...

nu har du været smart nok til at komme med et lille, kort uddrag af anmeldelsen af Q65T; en ret snu metode at tale om noget så af ren og skær nysgerrighed: hvorfor har du valgt at fokusere på lige præcis de få linjer og ikke på konklusionen? og på alle de 5 ud af 5 og 4,5 ud af 5 og samtlige andre enten højeste eller næsthøjeste karakterer og anbefalingerne af netop dette tv (test sidde samt alle de 100vis af alm. anmeldelser)???
Af Supergris
IGEN vil jeg gentage mig selv!
Heat sinken medfører ikke lavere temperaturer, i stedet er der valgt at drive panelet hårdere, da producenten har gjort andre tiltag for at minimere risikoen for burn in.
Du kender heller ikke hvilke temperaturer, der er tale om, samt hvad der er acceptabelt for de enkelte komponenter.
Meget elektronik har ikke behov for ekstra køling, hverken passiv eller aktiv i form af en evt. blæser.
Heat sinken har i øvrigt kun indflydelse på selve panelet, hvor der sidder mange andre komponenter, der kan gå i stykker i et TV, som ikke er anderledes på B1 end hos andre modeller!

Jeg vil tillade mig at kalde 7999 kr. som værende så tæt på 8000 kr. som muligt, og LANGT fra 7000 kr.!

Jeg forstår ikke denne sætning, specielt synes jeg ikke det sidste giver mening:
"ikke alle har brug for et OLED tv i den prisklasse med risiko for bl.a. burn-in...i visse tilfælde er et 65" som Q65T mere end en god del..."

LG B1 koster i dag 8499 kr., men var i sidste uge nede i 7777 kr., altså billigere end det TV til 7999 kr., som du anbefaler, og hvilken risiko for burn in, er det, du hentyder til?
Burn in er ikke længere noget, der betragtes som noget, man burde blive skræmt af, som det umiddelbart ser ud, hvor man i stedet kan bøvle med tordenfluer, hvis man vælger et LCD.

Jeg har på ingen måde forsøgt at være snu, men citerede noget af artiklen, da jeg synes det underbyggede, hvad jeg tidligere skrev om modellen, at der var tale om en tilbagegang i forhold til året før!
Hvilken konklusion taler du om?

Da der er tale om en 2020-model, skal man nok tage anbefalingerne, som jeg ikke har tjekket, med det forbehold, at der siden er kommet nye modeller, som er markant bedre, f.eks. LG B1 eller Samsungs egen efterfølger med mini-LED Samsung Q95A er oplagte at nævne...
Af allo
fint Supergris...det er helt fint...jeg gider ikke tale mere om hvad en heatsink og bedre køling bidrager med til...

læs nu hvad jeg skriver...der står sort på hvidt 'se om du kan få Elgiganten til at pris-matche dette her' - og det billigste ligger på 7.000kr.

billigste OLED ('i den prisklasse' som ligger på de 8.500kr.) ikke altid er bedre end f.eks. det Samsung (til 7.000kr.) - og en del ville få et bedre tv ved at vælge Samsung - det er hvad jeg mente (og mener stadigvæk)

'Burn in er ikke længere noget, der betragtes som noget, man burde blive skræmt af...' - ok :-D måske ikke på de dyreste modeller MED EN HEATSINK - men ellers så ok :-D

hvilken konklusion jeg taler om??? - jamen den som de fleste ER KOMMET FREM TIL når de var færdige med at teste lige præcis dette tv...du har (med vilje) udelukkende valgt at fokusere på de negative linjer men ikke på resten
Senest rettet af allo 10 okt 2022, 23:58, rettet i alt 1 gang.