Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af netsat
Så fik jeg igen brug for hjælp.
Jeg skal have et nyt TV til en stue det er syd/vest vendt, så den kommer en del lys ind.
Tv’et skal være 65” og Max ca. koste 10.000 kr.
Jeg har forsøg at læse lidt på nettet og se div. Reviews på youtube - men det er godt nok en jungle..

Jeg har selv fundet et par stykker, som lyder lovende.

TCL 65” c835
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 022/437671

Samsung QN95A 65”
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/293480

Samsung 65” Q70A - noget billiger
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 021/338907

Vil gerne have input til hvad jeg skal købe. Meget gerne også andre modeller end dem som jeg selv har fundet.

Mvh
Johnny
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Indenfor dit budget kan du få 65" LG B1 OLED, hvilket vil være min anbefaling: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200097 ... ign-Priser

OLED har tilstrækkeligt med lys til moderne stuemiljøer – jeg bruger det selv i min meget oplyste stue. Det større problem er refleksioner, men det har man på alle skærme. Samsung har et lidt mere effektivt antirefleksfilter på QN95A, men omvendt laver det regnbueeffekter, hvis lyset går direkte på, og det er efter min mening mere distragerende.

Vi har ikke testet de to andre, men du kan læse vores test af Samsung QN95A her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1623648089

LG B1 ligger ret tæt på LG C1, som vi har testet her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1620624353
Brugeravatar
Af hans123
Et oled til dit budget i 65'' bliver bedste billede også selv om der er lys i din stue.

bare læs 100vis af indlæg om samme bekymring

lys direkte på panel bliver aldrig godt uanset panel
Af FrankieBoy80
De 2 første er rigtig gode bud, jeg har selv QN95A i 75" og det er et super godt tv, sort er bedre på OLED, men til gengæld kan de slet ikke være med på lysstyrke i en meget lys stue.
Af PeterD
FrankieBoy80 skrev:De 2 første er rigtig gode bud, jeg har selv QN95A i 75" og det er et super godt tv, sort er bedre på OLED, men til gengæld kan de slet ikke være med på lysstyrke i en meget lys stue.
Syntes ellers ikke OLED folk har problemer med deres lysstyrke når der skrues helt op . Skærmen skal jo ikke stå så vinduespartier spejles i skærmen. Man kan jo altid trække gardiner for.
Det gjorde man i 1980 og kan også i snart 2023.

Sjovt så meget lysstyrke åbenbart betyder for folk. Jeg ville være mere irriteret over reflektioner.

TCL er mærket ingen rigtig gider teste ordentligt, så hvad de kan på billedfronten udover en rimelig god pris...er spørgsmålet. Men det kunne være rart med en skærm hvor du får god kvalitet for lav pris.
Af DanFrandsen
Har ingen ide om hvilke tv du skal vælge men jeg har netop solgt mit LG GX fordi jeg ikke syntes det er lys stærkt nok til en lys stue. Var træt af at skulle rulle for når jeg skulle se film der bare var semi mørke i dagtimerne. Så nu har jeg valgt en godt gammeldags Philips LED/LCD.
Af netsat
Tak for alle jeres svar. Jeg sætter virkelig pris på, at i tager jer tid til at hjælp.
Jeg kan læse i de svar der er kommet, at der er uenighed om oled er lysstærk nok. Jeg har læst op LG b1, som Rasmus anbefalede og vil meget gerne have det, men matcher det også vores behov?
Som jeg skrev, er vores stue syd/øst vendt, med tv’et kommer ikke til at stå i direkte sollys eller genskin.
Vores behov er Alm. fjernsyn, streaming (i 4K hvor der er muligt), samt Xbox gaming et par gang om ugen med den mindste dreng.
Vi køber ikke fjernsyn ofte, så vi vil gerne betale mere at få det rigtige til vores behov.
Håber dette input kan hjælp, så vi kan få anbefalet det bedste fjernsyn til vores behov
Af allo
netsat skrev:Vores behov er Alm. fjernsyn, streaming (i 4K hvor der er muligt), samt Xbox gaming et par gang om ugen med den mindste dreng.
Vi køber ikke fjernsyn ofte, så vi vil gerne betale mere at få det rigtige til vores behov.
Håber dette input kan hjælp, så vi kan få anbefalet det bedste fjernsyn til vores behov
i så fald så glem ALT om B1 og ligne/andre low-end modeller...

hvis du tænker OLED så er et OLED med en heat sink et most og (desværre) helst ikke Sony da de kører ret voldsomt dimming algoritme

der bliver talt om at burn-in stort set ikke er et problem længere (i hvert fald ikke på den nye modeller) men...- det finder vi alle sammen ud af om 2-3-4år

både OLED og LCD lider af bevægelsessløring men motion er bedre på OLED (vs LCD)

det er en MEGA IRRITERENDE problematik (hvilken teknologi man burde vælge) da LCD det er præcis hvad det er - nemlig LCD (som - med årene - er blevet bedre på visse punkter men som stadigvæk ikke helt er på samme niveau som OLED - som så døjer med andre problemer...)

LCD = fred og ro når det gælder brun-in, dimming og højere lysstyrke

OLED = bedre...tja...bedre når det gælder alt det andet :-) (efterhånden ikke ret meget men stadigvæk lidt bedre)
Af netsat
Skal jeg forstå det således, at et oled TV ikke kan holde længe pga. varme, hvis der ikke er en heatsink på? Hvis det er rigtig forstået, hvilket TV har så monteret en heatsink?
Synes at jeg bliver mere og mere forvirret…
Af allo
en heatsink vil forlænge panelet's levetid, muliggøre at skærmen arbejder med højere lysstyrke og formindsker risikoen for burn-in

søg på Google (efter modeller med heatsink)...G2, Panasonic, Philips...

mht. 'forvirret' så kan jeg kun sige læs igen det som jeg sagde i de sidste par linjer i mit forrige indlæg (LCD vs OLED) og tænk på Jeres forbrug og bliv enig med dig selv om hvad der er bedst for Jer...

personligt så venter jeg på at der kommer mere gang i QD-OLED (de næste ca.2 år) hvis mit plasma tv fra 2011 kan holde altså så længe...og skulle jeg stå uden tv i dag så ville jeg (igen: personligt) tage et kig på Panasonic's 1500 serie samt Philips's 9 serie (Sony er no go pga. deres håndtering af dimming; en del opleve den ikke men der er også en del som desværre må leve med det - og det er noget som jeg på ingen måde ville kunne klare og siden at dimming er mest prominent på Sony's OLED så ville jeg slet ikke betragte deres tv som en 'mulighed')
Af Supergris
DanFrandsen skrev: 08 okt 2022, 13:46 Har ingen ide om hvilke tv du skal vælge men jeg har netop solgt mit LG GX fordi jeg ikke syntes det er lys stærkt nok til en lys stue. Var træt af at skulle rulle for når jeg skulle se film der bare var semi mørke i dagtimerne. Så nu har jeg valgt en godt gammeldags Philips LED/LCD.
Mon ikke du har "glemt" at slå "ECO" fra under indstillinger?
OLED i dag er langt mere lysstærke end TV var for år tilbage, men i visse udsendelser med Dolby Vision eller HDR, vil mere lys være kærkommen, specielt i mørke scener...
Af Supergris
netsat skrev: 08 okt 2022, 18:05 Skal jeg forstå det således, at et oled TV ikke kan holde længe pga. varme, hvis der ikke er en heatsink på? Hvis det er rigtig forstået, hvilket TV har så monteret en heatsink?
Synes at jeg bliver mere og mere forvirret…
Hvad allo skriver med hensyn til heat sink, skal du ikke tænke nærmere over.
En heat sink giver producenterne mulighed for at drive panelerne lidt hårdere med lidt større lysstyrke at gøre godt med, eller det kan i teorien give bedre beskyttelse mod burn in, men der er ikke tale om noget revolutionerende, og det kan ikke både give højere lysstyrke og beskytte mod burn in på samme tid, med mindre der er tale om et kompromis, men effekten vil jo så være det mindre.

Jeg mener ikke, merprisen er det værd i de fleste tilfælde, og B1 vil være det bedste køb for den brede befolkning...
Senest rettet af Supergris 09 okt 2022, 20:57, rettet i alt 2 gange.