Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dannor
Har ledt og ledt, men intet fundet direkte om det.
Så håber i bære over med mig, hvis det har været omtalt fornyligt.

Men er der stadig ingen fladskærme der kan trække over de 60 FPS i f.eks CS:S?
Og hvis ikke, er der så nogle undervejs?

Mvh Daniel
Af dannor
Jeg har nu læst alle svarene igennem og synes ikke jeg fandt noget svar på mit spørgsmål? :((
Af BrunoB
dannor skrev:Men er der stadig ingen fladskærme der kan trække over de 60 FPS i f.eks CS:S?
Efter hvad jeg har læst mig til så gælder det for ALLE fladskærme med DVI indgang at selve indgangen kun tillader 60 fps (eller hvis grafikkortet ikke kan følge med så ½ - 1/4 dele af 60). :)

Så selvom der på flere fladskærme står f.eks 60 - 72 Hz så gælder de 60 stadig som max for DVI mens de 72 kun gælder hvis man bruger den analoge indgang på skærmen.

En rimelig udførlig forklaring på dette står faktisk under de tekniske noter her i Flatpanels.dk. 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har bragt flere artikler der omhandler skærmenes håndtering af inputfrekvenserne.

Læs mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
og her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Så vidt vides, så er der ikke nogen skærme på trapperne der har mere end 60 Hz opdatering.

Lidt offtopic:
Problemet begynder også at ligge andre steder end i responstid og opdateringsfrekvens, idet fladskærme ikke som udgangspunkt har mulighed for at kompensere for den retention dit syn har. Dvs. godt nok kan du skabe lave responstider i skærmen, men da dit syn ikke når at glemme ét billede før det næste tegnes, så vil du stadig opleve slør. Med CRT er dette ikke et problem idet hvert billede kun får lov at stå på skærmen i meget kort tid før fosforen holder op med at lyse. I LCD verdenen hedder kompensationsteknikken "Black Frame Insertion" som forsøger at simulere de sorte perioder som du har med CRT og derved udviske det billede som du ubevist har gemt i hjernen...
Af BrunoB
yakken skrev:Så vidt vides, så er der ikke nogen skærme på trapperne der har mere end 60 Hz opdatering.

Lidt offtopic: I LCD verdenen hedder kompensationsteknikken "Black Frame Insertion" som forsøger at simulere de sorte perioder som du har med CRT og derved udviske det billede som du ubevist har gemt i hjernen...
Hej Yakken
Ikke for at tæske langhalm på de 60 hz, men efter jeg har installed driveren til min NEC 20WGX2 har jeg mulighed for at vælge opdHastgh 60, 65, 70 hz.
Og jeg mener et eller andet sted at have stødt på påstanden at de 65 - 70 hz er aktiverbare hvis man bruger den analoge indgang.

Det andet er mht den der Black Frame Insertion.
For jeg har læst nogle anmeldelser af den, at bagdelen er at en LCD skærm der bruger denne teknik pludselig begynder at flimre præcis som en god gammel CRT, der kører med en tusselav opdateringshastighed på 60 hz.
Og i hvert fald for mig lyder dette ret logisk :)
Brugeravatar
Af azrael
Hvis du anvender den analoge VGA indgang i en TFT-skærm, så kan du (typisk, men ikke altid) godt sætte refresh rate op til 75 Hz. Du får bare ikke en flyvende fis ud af det, da selve panelet stadig opdaterer med 60 Hz. Det eneste du typisk får ud af det er et ringere billede, da signalet jo er analogt og der derfor ikke kan laves en 100% 1:1 pixelmapping. Desuden er den analoge signalkvalitet ved opløsninger over 1280x1024 rimeligt ringe, så billedet bliver endnu mere udtværet.
Af BrunoB
Er du sikker på det med at uanset om man bruger DVI/analog indgang så er resultatet på skærmen altid kun 60 hz(eller andele af 60)?
:o
For jeg er rigtigt nok stødt på antydninger af dette rundt omkring.
Men aldrig set det formuleret fuldstændigt håndfast. ;)

Og jeg sidder selv tilbage med en lille tvivl. For hvorfor skulle producenterne af LCD drivere åbne op for muligheden for valg af 65-75 hz, hvis det overhovedet ingen forskel gør?
;;)
Mht den analoge indgangs bagdele så er det i princippet rigtigt nok. Selvom jeg på min NEC 20WGX2Pro dog ikke kan se forskel på hvilken indgang jeg bruger. Jeg kører med native opløsningen på 1680x1050.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er vi temmelig sikre på at du ikke får noget ud af. Det er også testet med en fps tæller af andre testsites og skærmen kan kun nå at tælle til 60.
Af BrunoB
Hahaha. Jamen så køber jeg den. :)
Dvs muligheden for at vælge LCD opdaterings hastigheder på 65 - 75 hz er udelukkende indføjet af psykologiske grunde.
Så lille Polle der brugte hele sin formue på en dyr 20" flad i det mindste FØLER han får lidt ekstra for pengene.
:p :s O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved faktisk ikke hvorfor man har valgt at lade skærmen være kompatibel med 60 og 75 Hz. For ægte hardcore gamere er det dog lidt af et problem at man ikke kan få den sidste præcision ud af skærmen.
Af muttleydk
Nu er jeg ikke ekspert eller noget, men jeg tror nu ikke de forskellige antal Hz på en LCD skærm er ment som en ydelses ting.. Nok mere hvor kompatibel skærmen er med forskellige systemer..

Der er jo ingen der siger at en LCD skærm er en PC skærm, den kan jo også bruges sammen med så meget andet end lige en PC.. (f.eks. Pro måleudstyr)

Og der er måske diverse ting som er fastlåst til f.eks. 800x600@75 Hz..

Bare en ide.. ved ikke om det er rigtigt..
Brugeravatar
Af azrael
Det er faktisk ikke helt ved siden af. Det digitale signal i DVI er fra start blevet defineret til 60Hz, mens det analoge signal skal være bagupkompatibel med gængse VGA refresh rates. Egentlig kunne man argumentere for, at 85Hz (den typiske plug'n'play refresh rate i Windows) også burde accepteres, men sådan er det (efter mit bedste vidende) ikke.
Af BrunoB
I forbindelse med ovenstående diskussion lavede jeg den følgende lille test af,
hvad der sker i Registry når man vælger RefreshRate: Optimal, Kortstandard, 60Hz, 70Hz.
:o
Det mest tankevækkende er at når jeg samtidig checker den vertikale freq i skærmens OSD menu,
så viser den pænt 60Hz når jeg vælger 60, 65 eller 70 Hz.
Men vælger jeg Optimal eller Kortstandard så viser OSD 59.7Hz.
Hva fanden? :s O_O O-O ;;)

W.O.R.C. Systemänderungsbericht

fra 60_til_70
Registry: Veränderte Werte
--------------------------------------------------
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\0001\DEFAULT
Value "RefreshRate": from "60" to "0"»String«
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\0001\MODES\32\1680,1050
Value "RefreshRate": from "60" to "70"»String«
*********************************************************************************

fra 60_til Optimal.
Registry: Gelöschte Werte
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\0001\MODES\32\1680,1050\RefreshRate="60"»String«

Value "RefreshRate": from "0" to "-1"»String«
*********************************************************************************

fra 70_til 60
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Class\Display\0001\MODES\32\1680,1050
Value "RefreshRate": from "70" to "60"»String«

fra Optimal_til Kortstandard
Value "RefreshRate": from "-1" to "0"»String«