Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tot0802
ja som overskriften siger så står jeg og overvejer at købe nyt tv, i den pris klasse, tv'et skal primært bruges til at se tv og playstation 3
Nogen der har nogle gode forslag og evt. erfaring

Ps sidder ca 4meter væk fra tv'et
Af jakobnybo
Et super godt TV til dig kunne f. eks. være Sony's D3500 serie i en 40".

Den har Full-HD, HDMI indgange, DVB-C og DVB-T tuner i sig. Tjek det ud her:

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.act ... +BRAVIA+TV

Et andet interessant valg kunne være et Toshiba. Den har også Full-HD, HDMI indgange, men dog kun DVB-T tuner i sig. Se her:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/bil ... v_sort.htm

Begge TV er super gode skærme og har det i sig du har behov for. For lige at slå fast så betyder DVB-C at man kan modtage digital TV hvis man har kabel tv. Og DVB-T betyder det er til terrestial. Altså det antenne baserede. Man kan IKKE bruge DVB-C tuner hvis man har antenne og omvendt. Det fungerer bare slet ikke. Så derfor, mit råd: Hvis du har kabel TV så køb Sony's da det har begge dele. Modsat hvis du ikke har kabel tv, men du derimod ser TV med antenne så kunne Toshiba's model også være interressant.

Flere spørgsmål, så skriver du bare igen:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... fuld HD har ikke nogen fordel når du sidder 4 m væk. Så skal du op i projektorstørrelser før du kan se forskellen fra 720p til 1080p opløsningen.

Hvis du kan leve uden DVB-C tuner, så er der andre modeller der kan give dig en bedre oplevelse, såsom Samsung Q97 serien eller Panasonic PX80 serien.
Af jakobnybo
Full-HD har da i hvert fald fordel selvom du sidder 4 meter væk!

Kan godt være du ikke får den fulde oplevelse, det behøver ik være pointen. Fordelen er jo netop med Full-HD at billedet er væsentlig bedre kvalitet og farvegengivelserne er kanon gode. Hvis man så sidder de 4 meter væk kan det uden tvivl give dig et væsentligt bedre billede end bare med en normal DVD afspiller smækket på et 40" uden Full-HD. Personligt synes jeg det er alt for dumt ikke at købe noget med Full-HD hvis man alligevel har en PS3 hvor man kan få glæde af det.

En kammerat jeg som har præcis en KDL-40D3500 fra Sony har vi testet hvor stor forskel der er fra en DVD afspiller og til hans PS3 Bluray. Vi sad også ca. 4 meter fra og forskellen er PÆNT stor.

Personligt vil jeg aldrig gå efter Samsung. Af både egen erfaring og hvad jeg hører fra andre om Samsung.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, fuld HD giver dig ikke nogen forbedring hvis dine øjne ikke kan skelne detaljerne i billedet alligevel. Der har været skrevet en del om dette emne og vi har sågar en applet der kan fortælle dig hvornår dit syn svigter dig, så du ikke længere kan se forskel på et 720p og et 1080p display:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Det er muligt at du ikke tror på mig, men så vil jeg udfordre dig til at tage ud i en butik og få vist to identiske TV (et med fuld HD og et uden) der begge afspiller HD materiale. På 4 m afstand vil jeg med 99.9% garanti forudsige at du ikke kan pinpointe hivlke TV der har fuld HD og hvilke der ikke har. Opløsningen er IKKE vigtig i den sammenhæng!

Læg lige mærke til at jeg ikke snakker om hvorvidt du kan se forskel på om det er DVD eller BluRay du afspiller. Dét du skal sammenligne er om du kan se forskel på BluRay materiale på et fuld HD og en 720p display. Dét er bestemt ikke det samme som at sige at du kan se forskel på to signaler på samme TV.
Af jakobnybo
Ja okay. Beklager, så jeg misforstået dig en lille smule. Som du selv siger så er det ganske rigtig det er svært at skelne forskel fra 720p til 1080p med Bluray materiale. Det vil jeg gerne være enig i.
Af tot0802
Tak for svarnen vil da lige studere de tver også må jeg se hvad det bliver :)