Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg står lige pt og overvejer at investere i en Dell Inspiron 9400. Min storebror har 9300 modellen, og den virker rigtig lækker, især den storebredskærm. Mit problem er bare at når jeg skal købe den, kan man konfigurere den på forskellige måder. Bl. a skal man vælge om man vil have standard skærmen:

17" Wide Screen WXGA+(1440x900) [Omfattet af prisen]

Eller:

17" UltraSharpâ„¢ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLifeâ„¢ [tilføj kr 987,50 eller 38,-/måned1]

Hmmm.. Nu synes jeg umiddelbart at 1920 x 1200 lyder rimeligt højt på en bærbar, men kunne på den anden sidde også godt forstille mig at det ville være rart i nogen situationer. Som f. eks til billedbehandling. Og her kommer spørgsmålene så:

Har en bærbar skærm en native resolution ligesom lcd skærme? I så fald ville jeg jo nærmest skulle køre i den høje opløsning altid. Og hvis de ikke har, hvorfor så egentlig ikke?

2. De skriver noget om "UltraSharpâ„¢" og "Display with TrueLifeâ„¢" Vil den dyre skærm med den større opløsning give mig et generalt bedre billede i de lavere opløsninger som f. eks 1440x900?

Håber der nogen der kan hjælpe mig her. Da jeg synes skærmen er den vigtigeste del overhovedet på en computer, og jeg meget gerne vil give lidt ekstra for en bedre skærm, men ikke bare vil smide en tusse ud af vinduet.

mvh
Dlejt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1. En fladskærm er en fladskærm uanset om den sidder på en seperat fod eller på en bærbar computer. Dvs. der er en native opløsning præcis som på almindelige løskøbte TFT LCD skærme. Så du bliver nødt til at benytte den opløsning som skærmen nu engang har til alle dine formål.

2. Idet 1440x900 ikke er et helt multiplum af 1920x1200 så vil du ikke kunne køre denne opløsning på den dyre skærm med et godt resultat. Det er muligt at Dell har en af de her nymodens coatings på skærmen som gør at kontrasten virker højere, men det introducerer jo også nogle spændende nye problemer med refleksioner fra omgivelserne fordi overfladen er helt blank.

Jeg vil give dig helt ret i at 1920x1200 er en MEGET høj opløsning på så lille en skærm. Min egen Dell kører med 1400x1100 og det er for småt til min smag.