Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så skal jeg købe mit første flade TV. Mit gamle analoge billedrør gik i går. Jeg har et stykke tid forberedt mig. Ud fra alle anbefalingerne når jeg frem til flg.:

Sony KDL-37P3000 (set til 6.700 leveret)
Samsung 46M87BD (set til 6.700 leveret)
Panasonic PX80 (set til 8.300 leveret)
Sharp LC-37XD1E (set til 9.700 leveret)

1. Kan nogen udelukkes/frarådes/anbefales ud fra nedenstående specifikationer?
2. Hvad får jeg ud af at vælge de dyre modeller?

Størrelse: Max højde 61, bredde 96 - det skal stå i en reol, så der skal helst ikke være høj fod. Til gengæld betyder dybden ikke noget (op til 47 cm). Stik må gerne sidde bagpå. Det betyder så vidt jeg kan se at det max. kan være 37 tommer.

Betragtningsafstand 3-4 m. Er det korrekt forstået at vi så slet ikke kan se forskellen ved at gå over 720x1080? Og at vi stadig skal kræve at det er HD-ready for at kunne modtage fremtidige programmer?

Vinkel: Meget lille (2 m bred sofa, 3-4 m fra skærm).

Meget sollys store dele af året pga. store vinduer mod syd og vest, lyst rum også når persienner og gardiner er for. Er det korrekt forstået at vi så skal gå efter LCD i stedet for plasma?

Modtager: Tagantenne, tager p.t. danske og svenske kanaler via digiboks. Jeg vil have digital modtager indbygget. Vi ser ikke betalingskanaler.

Hvad ser vi: Fjernsyn, ikke spilkonsoller, yderst sjældent dvd, mest film, ikke meget sport.

Pris: Jeg er ikke feinschmecker mht. lys og lyd. Jeg er kun interesseret i om det er det sidste nye, hvis det også betyder væsentlige forbedringer. Jeg er handelsmand og kan ikke lide at betale mere end nødvendigt (hvad er f.eks. fordelen ved at betale meget mere for Panasonic PX80 via Knot og flatpanels i stedet for at finde den billigste pris på Hi-Fi-priser?). Omvendt er vi i 50'erne og ved efterhånden at det ofte er billigere at købe kvalitet, hvis man altså bare får fuld valuta for den højere pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tilbuddet via knot.dk er udløbet og gælder ikke længere. 37PX80 vil dog være klart overlegen af de modeller du allerede har nævnt - især hvis man tager dit brugsmønster i betragtning. Hvorfor har du et 46" Samsung TV med i betragtningerne når det skal være 37" eller under (og hvor finder du den til 6700 kr. leveret)?

Mine forældres plasma-TV står i en stue med vinduer fra gulv til loft i en vest-vendt stue og der er ikke flere gener med lys end der var på et CRT TV. Jeg går ud fra at du har sådan et stående nu, så du kan jo gøre op med dig selv om du kan leve med det på dén skærm.

Fuld HD er ligegyldigt i den afstand du sidder, ganske som du selv skriver. Alle fladskærme på 26" og derover er HD-Ready.
Af noel.dk
Peter1952 skrev:Tak for svaret

vedr. Samsung skulle der have stået: LE37M87BD

Tilbuddet fra Knot på Panasonic står stadig på hans hjemmeside. Men hvad er fidusen ved at købe via ham i stedet for 1.000 kr billigere hos easyshopping?
http://www.easyshopping.dk/default.asp? ... =EDBPriser
Jeg tror, hvis man så Basta på TV2, at man ville undlade at handle hos EasyShopping ;-) Ikke at sådanne programmer går mig synderligt på, men jeg ville nok ikke ligge mine penge hos Ham.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et parallelimporteret TV er som regel billigere end et TV hvor garantien stilles af Panasonic DK. Ved fejl eller nedbrug kommer Panasonic selv ud og henter TV'et eller ser på det på adressen - det gør de ikke hvis det er parallelimporteret.
Af madass32
hvis du kan leve med reflektionerne som du også havde på crt tv så tag panasonic'en
ellers samsung eller sharpen

jeg havde taget samsungen, men det er en smags sag tror jeg.
på grund af bedre sort og betrakningsvinklen. sharpen har dog noget bedre lyd.
Af Peter1952
Hej Tybo

Tak for opmærksomheden. Den havde jeg ikke fundet.
Og mener du (og andre) så at denne Toshiba på 40" er god? Jeg har nemlig ikke forstand på det.
Af TYBO
Jeg synes den er sej/pæn...du kan selv se på den i den lokale HiFi klub.