Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af labsas
Vi har et ca. 3 år gammelt LG OLED 55C8PLA, der pludseligt har fået nogle irriterende vandrette streger “i baggrunden” og begynder at vise “forkerte” farver midt på skærmen. Gule farver bliver grønlige.

Er det en kendt LG fejl, og er der noget man kan gøre ved det ?

Gode råd modtages meget gerne.
Vedhæftede filer
E17E726E-0173-4027-B694-184BCBD9F2AD.jpeg
E17E726E-0173-4027-B694-184BCBD9F2AD.jpeg (413.04 KiB) Vist 5108 gange
Senest rettet af labsas 17 mar 2022, 18:32, rettet i alt 1 gang.
"Kendt LG-fejl" er nok for meget sagt - alle elektriske apparater kan fejle.

Læg et billede op af problemet. Så kan det være lettere at diagnosticere. Men umiddelbart lyder det som om, at der er fejl på panelet.

Som der bliver foreslået: kør en skærmrens cyklus
Det ligner fuldstændig det problem som jeg og andre har dog med ældre udgaver (B6) . Mit er hårdere ramt men også i midten som dit. Bare et større område. LG vil ikke røre ved det selv om mange TV er ramt. Jeg har ikke lodrette striber dog. Skærmens hjælper intet. Dit panel er ødelagt.

Det er et kendt LG /OLED problem og du vil nok snart blive beskyldt for at misbruge dit TV, eller se den samme kanal konstant selv om det helt sikkert ikke er tilfældet. Jeg føler med dig. Mit eget er parkeret i udhuset. Jeg nænner ikke at smide 20.000 på lossepladsen.

Her er et billede af mit eget da det var i brug.
Vedhæftede filer
20210405_210601.jpg
20210405_210601.jpg (124.29 KiB) Vist 5030 gange
Det er sikkert burn out. De røde pixels er ved at dø.
Du kan tjekke dette ved at gå ind på YouTube og søg på red screen. Du vil sikkert se, at på den røde skræm at er der nogle mørke områder, hvor skærmen ikke kan generere nok strøm til de røde pixels og at den røde farve vil falme over i orange.
Jeg har samme problem på mit LG Oled.
Det jeg syntes at hjælper lidt er, at gå over på den kølig farve.
Såvidt jeg har forstået er det (desværre) et problem med visse ældre generationer af LG OLED - problemet ser ud til at opstå pga varmepåvirkning fra elektronikken bag skærmen. Det er bl.a. derfor at det er centeret omkring midten af skærmen - elektronikboksen sidder der.

Der er på nettet forum indlæg som viser at ifbm udskift at panel (under garanti) er en del af elektronikken fra LG's side samtidigt udskiftet med en mindre (=mindre varme) afgivende eletronikboks.

Jeg har tidligere haft et LG 65B6, men ikke oplevet problemet, Men jeg har ifbm mit nuv. 77" CX panel bemærket at det er markant køligere i drift, dvs jeg tror LG har ændret design i de nyere modeller for at undgå dette issue. Det er naturligvis bare et gæt fra min side, der er ikke nok data til at sige om det rent faktisk forholder sig sådan.
claussor skrev: 18 mar 2022, 21:49 Jeg har ikke lodrette striber dog.
Det har trådstarter heller ikke; der er tale om "vandrette streger"...

Det er næppe de røde pixels, der er ved at "dø ud"; levetiden er på ingen måde kritisk...
Supergris skrev: 19 mar 2022, 07:03
claussor skrev: 18 mar 2022, 21:49 Jeg har ikke lodrette striber dog.
Det har trådstarter heller ikke; der er tale om "vandrette streger"...

Det er næppe de røde pixels, der er ved at "dø ud"; levetiden er på ingen måde kritisk...
Ja du har ret. Der skulle stå vandrette striber. Jeg tror dog Mick har ret. De er ved at dø, hvad årsagen så end er. Det virker til at være varme.