Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle
Min kone har fået en væmmelig omgang Corona og er ret sur på det gamle tv og 2.nd gen appletv som vi har.
Jeg har bestilt det nye ATV 4k, men hun vil have et nyt TV der kan det hele.
Jeg kigger med det samme efter et LG C1 48", men det er for dyrt og for fancy. Det behøver vi da ikke når det bare skal stå på 1.salen og også bare skal bruges til ungerne(Lyder lidt som Yvonne fra Olsen Banden).
Det skal siges at jeg har købt et LG C1 55" til stuen, og er vildt glad for det, og har sku lidt svært ved at gå ned i kvalitet, derfor beder jeg jer om hjælp til hvad jeg skal købe.

Krav(fra konen):
- Smart TV
- 48"
- Skal kunne streame direkte fra TV alle tjenester og fra TLF.

Fra manden:
- uden blur ved sport
- gerne LG, ikke nødvendigt
- Godt billede
- Maks 5.000,-

Kan jeg bruge det ATV 4K jeg har bestilt til noget?
Jeg har Yousee med boks i stuen.

Hvis der er noget jeg skal tage stilling til må i lade mig det vide.

Med venlig hilsen

Rasmus
Hvis ATV'et var til soveværelset og ikke til stuen, så kan jeg med de angivne præferencer, herunder "Skal kunne streame direkte fra TV alle tjenester og fra TLF", "gerne LG", "godt billede" mv. ikke lade være med at tænke at det hele stritter lidt i nogle forskellige retninger og de 1500-1700 kr for ATV'et med fordel kunne være kastet efter et bedre TV i stedet, så man bedre kunne opfylde præferencerne. For så kunne man jo i det mindste få f.eks. et LG OLED i 48 tommer fra 6600 kr og således få et godt billede og et LG som to af præferencerne.

Ser man på præferencerne samlet set, så lugter det dog endnu mere af et 55 tommer Philips 55OLED705 eller Philips 55OLED706, så er det med streaming og cast fra telefonen også helt på plads og det gode billede stadig på plads - Det kan afhængigt af hvor man bor afhentes til 5785 (restsalg) eller købes fra 6990. https://www.pricerunner.dk/cl/2/TV?attr ... 8760=48_55 Det er inden for rammen af 5000 kr + prisen for et ATV4K. ...Det et ATV 4K reelt som det eneste kan bruges til er at matche framerate, hvis man ellers sørger for at slå det til. Men med de oplistede præferencer er der altså imho mere ide i at smide de sidste +700-1600 kr efter et af de nævte TV i stedet for et ATV og således få et meget bedre billedkvalitet i forhold til at gå på kompromis med selve TV'et - som jo trods alt er det altafgørende for billedkvaliteten.
Senest rettet af TBC 14 mar 2022, 17:03, rettet i alt 1 gang.
Hej TBC
Tak for svar.
ATV skal sendes retur siger konen, og kan derfor ikke retfærdiggøre at bruge pengene på TV.
Jeg er helt på linje med dig og OLED 48", men hun er nærmere de 3500,- for et TV. Men jeg kan jo bare lade være med at fortælle det kostede 5000,-
Har tænkt på et A1 i 48" men jeg har også læst at det "kun" er 50hz. og derfor bliver lidt hakkende ved hurtige bevægelser/sport, men jeg ved det ikke, og er ikke ekspert.
Rasmus
frame Interpolation og HDMI features forveksles tit når man taler Hz

LG A1 har rigtigt nok kun HDMI 2.0 med op til 60 Hz (om det ved YUV 4:2:0 kan æde 120 Hz som nogle andre HDMI 2.0 TV kan det skal jeg lade være usagt). ...Men det er også underordnet. Med mindre du har en PC en Xbox eller en PS5, så har du ingen kilder der skal bruge over 60 Hz alligevel.

Det du tænker på når du taler om Hz er formenligt frame Interpolation (aka devils spectacles / flydende diarre). Det er noget de fleste af os slår fra, men som i sportkredse ofte refereres til. A1 har frame interpolation svjv, det som LG i menuen kalder "Trumotion" op til 60 Hz, dvs de 50 Hz du taler om ifbm danske signaler - se https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled/settings -

Men hvis jeg var dig ville jeg nu (om du bor rette sted i forhold til afhentningen) stadig snuppe det 55" Philips TV til 5785 kr, da du så bevarer den gode OLED kvalitet OG får opfyldt præferencerne mht. "Skal kunne streame direkte fra TV alle tjenester og fra TLF" ifbm dets Android-TV styresystem med indbygget chromecastfunktion - samt du endog vinder et par få tommer oveni. Det har også frameinterpolation op til 100 Hz hvis man er til den slags.
Hej igen TBC.
Tusind tak for de gode svar. Det sætter jeg stor pris på.
Jeg er kommet frem til at jeg ville tage det TV som du foreslog, men det bliver for stort - øv.
Hvad findes der i 48” eller 50” som kan det samme?
Håber du eller andre kan komme med et par gode råd.
Med venlig hilsen

Rasmus
i 48 tommer findes der som det billigste med over 50 hz interpolation [hvis man i modsætning til mig skulle gå op i det] et 48" LG C1 (men det mangler så indbygget ChromeCast til telefonen). Så hvis du skal opfylde flest af dine punkter enten er der enten Philips 48OLED806 eller Philips 48OLED935 eller Philips 48OLED936 eller Sony OLED KD-48A9 eller Sony FWD-48A9 eller Panasonic TX-48JZ1500E at gøre godt med.

...Men går man ned i 48 tommer OLED i forhold til 55 tommer OLED så går man også op i pris.

Så enten er du nødt til at finde plads til det på tilbud billige 55" der jo ikke er så meget større end 48 tommer eller også er du nødt til at gå op i pris eller markant ned i kvalitet til et LCD-baseret TV, som de mulige tilbageværende alternativer.