Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

mbm skrev: 11 mar 2022, 07:13
bbplayer skrev: 11 mar 2022, 07:08
mbm skrev: 11 mar 2022, 06:46 Det er jo ikke sådan at hvis du går ind i et mørkt rum at så er det sort.
Ahhh, det er derfor du vælger LED. Du kan ikke se sort.

Jeg er 100% på at et rum som er helt dækket til, gør det sort for dine øjne, kommer der lys ind, så har du ret, så kan nuancer som OLED vil vise, dukke op.
Hvor mange film ser du hvor der INTET form for lys er i scenen?
Fx i starten af Prometheus, der er en scene hvor de hakker sig ind i en hule og vi ser det indefra. Det er fantastisk fedt at se på et OLED TV fordi det hele vitterligt ER kulsort - og når de så får hakker de første huller og man ser lyset strømme ind udefra så ser det bare vildt godt ud

Men OLED handler jo ikke om at kunne lave *hele* skærmen sort, det handler om at den oplevede skarphed er højere fordi hver individuel pixel kan styres for sig, herunder også være kulsort selvom nabo-pixlen har en anden farve/intensitet.
mbm skrev: 11 mar 2022, 11:30.
"I gamle dage" var det jo handling og indhold der havde en betydning fremfor om et stearinlys skal se rigtig flot ud i et kulsort rum og blænde seeren.
Et eller andet sted har du egentligt ret....og det er faktisk ret komisk 😅😅😅😅😅😅

Det bekræftes jo også når folk køber "gamle" film de kender handlingen i og også replikkerne, når de helt sensationelt sælges igen i 4K format.
En film ses normalt typisk pga underholdning i form af spænding og thrilling story line med overraskelsesmomenter.

Måske nogle bliver lidt mere stolte af deres tv ad den vej?

Plejer man ikke at sige "gammel vin i nye flasker" 😊
Nu opleves HDR jo også i andre sammenhænge end film . Selvom det efterhånden er et fjernt minde - som måske er vokset med tiden - så var VM i bold 2018 en meget overbevisnde og "jaw-dropping" HDR 4K (OLED) oplevelse i min verden . . .
mbm skrev: 11 mar 2022, 11:30 ...
og det er jo helt fair at instruktøren vælger dette. Jeg synes bare det har taget overhånd efter HDR kom frem.
"I gamle dage" var det jo handling og indhold der havde en betydning fremfor om et stearinlys skal se rigtig flot ud i et kulsort rum og blænde seeren.
Det ene udelukker jo ikke det andet. Fx er 4K HDR remaster udgaven af Alien meget flottere end den oprindelige DVD og Bluray udgave. Så det var næsten som at se filmen igen for første gang da jeg fik den set på mit TV :) - var det ikke for de forældede computere kunne man næsten tro den var lavet i år.
ThomasFogt skrev: 15 mar 2022, 20:03 Jeg er mest til Oled, da jeg finder den høje lysstyrke fra LCD ubehageligt, når det bliver mørkt - også selvom jeg har skruet helt ned for lysstyrken...
Godt der er noget for alle :)
Dejligt at der endelig er fokus på dette emne. Der KAN altså også være på meget lys på en skærm? I lang tid har det ellers været salgstrick at jo mere lysoutput fra en skærm, (som i butiksindstiling) jo mere burde den alt andet sælge..da alt jo "lyser op, og overdøver alt andet omkring skærmen"
Tror såmænd heller ikke, der kan fås "for meget" lysoutput , hvis TV’et ellers kan indstilles til at kontrolere det optimalt. Og det er vel netop en af LCD teknologiens begrænsninger, når vi snakker HDR (?) Et monster lysoutput er heller ikke den optimale måde, at "overdøve" et lysforurenet rum . .