Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

lennon skrev:Underholdningsfilm er jeg ikke så stærk i ( har ikke Netflix- er ny på HBO) , da jeg mest ser gamle klassikere streamet via Itunes, men måske andre kan byde ind (?)
hvis du er til gamle film/klassikere så tjek (hvis du ikke kender den forvejen) denne app:

Old Movies Hollywood Classics app

hvis du ikke allerede er gået i gang med 'Deadwood' (serie - ikke filmen) på HBO så:
- SE!!! ALDRIG!!! DEN!!! SERIE!!! :-)

smag og behag som med alt andet men...det er DEN BEDSTE SERIE EVER!!! - som INGEN nogensinde burde overveje at starte på da den slutter ud af det blå efter 3 sæsoner (grunden: bl.a. uenighed mellem HBO og Paramount som har været sammen om producere, udgive m.m. - de kunne ikke mødes på halvvejen, nogen røg i fængslet osv., osv.) - BEDSTE serie ever - som bare stopper midt i det hele...!F! jeg kan stadig ikke komme over det :-)
"San Francisco cock sucker..."

Jeg er enig med dig i, at serien er fantastisk, og slutningen ikke var specielt tilfredsstillende, men så slemt mindes jeg nu ikke det var, at den IKKE kan anbefales at se, tværtimod!

Deadwood: The Movie udkom jo i 2019, for ligesom at samle trådene lidt.
Jeg synes, den var udmærket. Slet ikke i samme liga som serien, men absolut værd at se...

Med hensyn til OLED og HDR, så er de fleste enige i, at OLED giver den bedste gengivelse, da lyset kan styres på pixel-niveau, som er meget væsentligt i denne disciplin.

Hvis man ikke er fan af HDR, vil jeg derfor ikke mene, man kan skyde skylden på OLED, men nærmere kildematerialet (eller dårlige indstillinger), hvor jeg er enig i, at det ikke er implementeret lige godt i alle tilfælde, men potentialet er kæmpestort, og der findes masser af titler, hvor det efter min mening løfter billedkvaliteten ret så kraftigt.
Hvis det TV man benytter under afspilningen ikke lever op til de krav, formatet stiller til det udstyr, det afspilles på (som regel entry og mellem-modeller af LCD-TV), vil det oftest betyde reduceret billedkvalitet, hvor SDR sikkert vil være at foretrække.
Som ved al afspilning, er det vigtigt at både afspiller og TV er indstillet korrekt, ellers kan det give en dårlig oplevelse...
Supergris skrev:"San Francisco cock sucker..."

Jeg er enig med dig i, at serien er fantastisk, og slutningen ikke var specielt tilfredsstillende, men så slemt mindes jeg nu ikke det var, at den IKKE kan anbefales at se, tværtimod!

Deadwood: The Movie udkom jo i 2019, for ligesom at samle trådene lidt.
Jeg synes, den var udmærket. Slet ikke i samme liga som serien, men absolut værd at se...
for mig er 'Deadwood' den ALLERBEDSTE serie (nogensinde produceret) - men også den ALLERVÆRSTE da den slutter MIDT...I...DET...HELE!!! - og derfor burde ingen gå i gang med den (jeg siger det med et smil og fordi jeg selv stadig er pist off på dem allesammen :-) ) der mangler 2 sæsoner for at afslutte hele udviklingen, de 6-7 hovedpersoners historier og hele balladen m.m. men... han fik ikke lov til at fuldføre missionen og han sagde 'nej' til at lave 6 ekstra afsnit som de ellers havde tilbudt ham (bl.a. fordi 6 afsnit ikke var nok) og filmen? - den kan på ingen måde sammenlignes med serien...(det var mening at der skulle komme 2 film - det blev heller ikke til noget...COCKSUCKER!!!)

Senest rettet af allo 09 mar 2022, 18:03, rettet i alt 1 gang.
George1 skrev: 08 mar 2022, 22:02
Supergris skrev: 08 mar 2022, 15:58
George1 skrev: 08 mar 2022, 10:39 Næppe det rigtige sted at spørge, jeg hælder også mest til LCD, velvidende at 99 procent af brugerne her foretrækker OLED.
Ser dog frem til QD OLED når det rigtig er etableret, og kommer i større end 65"
Jeg var ikke klar over, du generelt hældte til billedkvaliteten på LCD?
Du plejer at gøre kraftigt opmærksom på, det er din brug med timevis af TV2 News dagligt, der gør du har fravalgt det, og så ser du åbenbart meget TV om dagen, hvor du er glad for Samsungs Anti Glare...
Nå vil du nu igen have ballade.
Billedkvaliteten i min stue med lys direkte på skærmen og med mit lysbehov/forbrugsmønster gør at jeg foretrækker LCD.
En OLED skærm kan ikke leve op til mine krav/behov, forøvrigt er mulighed for masser af lys til billedet, og ingen genskin også billed kvalitet i min stue.
I et andet miljø vil konklusionen sikkert være anderledes.
Brian E skrev: 09 mar 2022, 10:17 Det er jeg helt med på, og jeg er derfor også helt klar over, at det ikke var det, jeg så.

Mit spørgsmål er derfor, om andre har haft oplevelsen af, at knivskarp HDR-billedkvalitet på en OLED-skærm kan minde om soap opera-effekt. Soap opera-effekten giver jo netop meget skarpe billeder med meget kunstigt udseende.

Hvis det er tilfældet, og jeg ikke kan abstrahere herfra, hjælper det jo ikke noget, at billedet er superdetaljeret.
For det første så kan de fleste tv der er kalibreret, for mange virke som for mørke i billedet. Primært så skyldes det at man tager udgangspunkt i at der er meget dæmpet lys i omgivelserne. I dagtimerne vil det slet ikke fungere og slet ikke i sommermånederne - med mindre man tildækker vinduer med persienner/lameller/gardiner.

Personligt så tildækker jeg kun for lysindfald når solen skinner direkte på skærmen. Med et OLED tv i stuen kan man altid kompensere for det ved at skue op for kontrast og lysstyrken.
På mit Panasonic FX780 har jeg sat kontrast pænt op i vejret...omkring 93 og dernæst sat det til at automatisk at tilpasse lys/kontrast efter omgivelserne. Dermed har jeg altid en rigtig fin allround indstilling, så jeg aldrig skal justere i billedinstillingerne hver gang kildematerialet er forskelligartet...og det virker forbavsende godt.
Kan slet ikke erindre hvornår jeg sidst var inde og pille i billedindstillinger.

Hvis et tv kræver at man nærmest skal justere på parametrene hver gang man ikke synes det er godt nok, er det ret træls og synd.

Kan tilføje at Panasonic paneler og billedchip i deres highend LCD-tv gengiver farver og dybde overraskende godt og aldrig har oplevet et 'kunstigt billede' eller soap opera effekten, som jeg til gengæld har set hjemme hos folk folk med både QLED og OLED tv. Naturligvis gengives sort allerbedst på et OLED tv, men for mig er gengivelse af sort ikke det eneste krav jeg stiller til et tv.
Ser jeg feks 4K materiale eller FHD udsendelser indspillet med det rigtige udstyr (BBC Earth) så står billedet fantastisk godt med ultra høj grad at naturlighed.

Mit tv er fra 2018 og købte det i foråret 2019. Håbet er at det skal bruges frem til mindst 2025 og næste tv skulle helst være et QD-OLED...meget gerne fra Panasonic :D
mbm skrev: 08 mar 2022, 16:03 Jeg er helt opmærksom på indstillinger.
Jeg er dog tidligere blevet belært om at billedkvalitet ikke er en subjektiv opfattelse.
Men igen ikke min intention at modsige Oleds billedkvalitet.
Det er blot mit synspunkt.
Nogle kan lide æbler andre er mere til flødeskumskager.
Der handles jo stadig masser af LCD og endda i den dyre ende.. så der må jo være andre end mig der har det på samme måde
Jeg er enig med dig, jeg har i en periode selv valgt at skrue gevaldigt op for min brightness for at få et lysere mørk. Specielt, når jeg spiller et spil, hvor man befinder sig i en grotte eller lign. - Det er simpelthen for mørkt. Nu har jeg dog sat det tilbage fordi, jeg også samtidig bliver irriteret over at se en fesen grålig sort, når jeg VED at en scene skal være helt mørk. Så det er lidt "pest eller kolera".
Men jeg er også typen som slet ikke kan fordrage et "perfekt kalibreret billede" specielt når man ønsker "warm2" eller lign. der giver et guligt skær.
men det med sort/mørke...
I den "virkelige verden " er der jo intet der er sort når vi snakker lys/mørke.
Det er jo ikke sådan at hvis du går ind i et mørkt rum at så er det sort.
mbm skrev: 11 mar 2022, 06:46 Det er jo ikke sådan at hvis du går ind i et mørkt rum at så er det sort.
Ahhh, det er derfor du vælger LED. Du kan ikke se sort.

Jeg er 100% på at et rum som er helt dækket til, gør det sort for dine øjne, kommer der lys ind, så har du ret, så kan nuancer som OLED vil vise, dukke op.
bbplayer skrev: 11 mar 2022, 07:08
mbm skrev: 11 mar 2022, 06:46 Det er jo ikke sådan at hvis du går ind i et mørkt rum at så er det sort.

Jeg er 100% på at et rum som er helt dækket til, gør det sort for dine øjne, kommer der lys ind, så har du ret, så kan nuancer som OLED vil vise, dukke op.
Hvor mange film ser du hvor der INTET form for lys er i scenen?
mbm skrev: 11 mar 2022, 07:13
bbplayer skrev: 11 mar 2022, 07:08

Hvor mange film ser du hvor der INTET form for lys er i scenen?
Meget firkantet, så sker det ofte når de klipper mellem scenerne , så er billede sort. :D

I film med lidt lys, så er der sort, hvor der skal være sort på min OLED, modsat min tidligere Sony LED hvor der oftere var lysere , og ville jeg have sort, så blev alt for mørkt, det var så en kantbelyst model ;(
Instruktøren/produceren af filmen har en intention med scenen, - og det bliver mig bekendt analyseret, og slutteligt godkendt via en hundedyr "special prof " Sony OLED monitor (?) Det godkendte resultat skal vi andre så gerne have vores stue TV til at gengive tættest muligt på 1:1. Og det er LG baserede OLED TV forløbigt bedst til ifølge flatpanels og utallige andre testsites (- ikke mindst pga unik sort performance). Men det er da helt fair,at brugere pga forskellige omstændigheder har en bedre oplevelse på anden vis - og så vælger man selvfølgeligt det . .
lennon skrev: 11 mar 2022, 11:08 Instruktøren/produceren af filmen har en intention med scenen, - og det bliver mig bekendt analyseret, og slutteligt godkendt via en hundedyr "special prof " Sony OLED monitor (?) Det godkendte resultat skal vi andre så gerne have vores stue TV til at gengive tættest muligt på 1:1. Og det er LG baserede OLED TV forløbigt bedst til ifølge flatpanels og utallige andre testsites (- ikke mindst pga unik sort performance). Men det er da helt fair,at brugere pga forskellige omstændigheder har en bedre oplevelse på anden vis - og så vælger man selvfølgeligt det . .
og det er jo helt fair at instruktøren vælger dette. Jeg synes bare det har taget overhånd efter HDR kom frem.
"I gamle dage" var det jo handling og indhold der havde en betydning fremfor om et stearinlys skal se rigtig flot ud i et kulsort rum og blænde seeren.