Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

mbm skrev: 08 mar 2022, 16:03 ...
Nogle kan lide æbler andre er mere til flødeskumskager.
Der handles jo stadig masser af LCD og endda i den dyre ende.. så der må jo være andre end mig der har det på samme måde
Du er en modig person, og så længe der er liv i denne tråd, vil du blive udskammet efter den Frederiksenske doktrin.
for mit vedkommende så ser det sådan ud:

- bedste SD, HD billede: mit 10 år gammelt plasma

- bedste gaming oplevelse (Xbox): OLED

det jeg ikke bryder mig om når det gælder OLED er (bl.a.) at ting kan se alt for flot ud (4K indhold) og dermed helt unaturligt (sådan ser hverken mine eller dine øjne ting i virkeligheden) - og det er noget som jeg hader (det ser FLOT UD - men for mig helt unaturligt og det ødelægger det hele for mig da det ikke har noget med virkeligheden at gøre; jeg taler for mig selv og hvordan jeg opfatter det jeg ser)

LCD's topmodeller (grunden deres priser) kan jeg ikke tage alvorligt (selvom at jeg har en fuld forståelse for hvorfor folk vælger et LCD tv frem for OLED) og midt-range LCD hører 100% til en 'nej, tak'-kategori her i huset

alt er individuelt...

ser man stort set udelukkende SD, HD indhold så er LCD helt perfekt...

spiller man meget (Xbox, PS) så ud fra hvad jeg kan sammenligne ting med (en af de bedre Samsung vs. bl.a. Sony og Panasonic OLED som jeg har et godt kendskab til) så er OLED vejen frem...(jeg ser anderledes på hvordan spil og virkeligheden ((såsom film, serier, sport m.m.)) ser ud, og at spil ser ekstra flot ud - det generer mig ikke :-) men det gør resten/4K materiale)

blandet indhold: her ville jeg også vælge OLED (men ikke uden 'protester' da jeg virkelig hader det til tider alt for flot ((og for mig: direkte unaturligt/uvirkeligt billede)) samt burn-in problematikken)

efter min mening så har de gjort det hele ekstra svært for alm. mennesker...30 forskellige HDR og U name it profiler, ting som de fleste ikke aner hvordan de skal indstilles/hvad der skal vælges på et tv, konsol, tv boks etc. så det hele det fungerer optimalt

jeg mener også at bl.a. Flatpanels gøre det ofte endnu værre for helt almindelige mennesker ved bl.a. at køre HDMI 2.1 brainwash kampagne (som de har gjort i flere år) og at der er ALT for lidt fokus på det som de fleste rent faktisk ser/bruger deres tv til, nemlig: HELT almindeligt SD, HD indhold - og her vinder OLED langt fra hver gang...
Supergris skrev: 08 mar 2022, 15:58
George1 skrev: 08 mar 2022, 10:39 Næppe det rigtige sted at spørge, jeg hælder også mest til LCD, velvidende at 99 procent af brugerne her foretrækker OLED.
Ser dog frem til QD OLED når det rigtig er etableret, og kommer i større end 65"
Jeg var ikke klar over, du generelt hældte til billedkvaliteten på LCD?
Du plejer at gøre kraftigt opmærksom på, det er din brug med timevis af TV2 News dagligt, der gør du har fravalgt det, og så ser du åbenbart meget TV om dagen, hvor du er glad for Samsungs Anti Glare...
allo skrev: 08 mar 2022, 20:57 det jeg ikke bryder mig om når det gælder OLED er (bl.a.) at ting kan se alt for flot ud (4K indhold) og dermed helt unaturligt (sådan ser hverken mine eller dine øjne ting i virkeligheden) - og det er noget som jeg hader (det ser FLOT UD - men for mig helt unaturligt og det ødelægger det hele for mig da det ikke har noget med virkeligheden at gøre; jeg taler for mig selv og hvordan jeg opfatter det jeg ser)
Vi havde en Philips OLED705 hjemme, som vi returnerede pga. fejl, men da vi så noget HDR via HBO Max påpegede min kone, at det da lignede den soap opera-effekt, jeg afskyr. Og det var sådan set ikke helt ukorrekt. Det stod knivskarpt, men det så kunstigt ud, og jeg brød mig faktisk ikke om det.

Er der andre, der har haft samme oplevelse, eller er jeg helt galt afmarcheret?
Brian E skrev: 09 mar 2022, 09:18
allo skrev: 08 mar 2022, 20:57 det jeg ikke bryder mig om når det gælder OLED er (bl.a.) at ting kan se alt for flot ud (4K indhold) og dermed helt unaturligt (sådan ser hverken mine eller dine øjne ting i virkeligheden) - og det er noget som jeg hader (det ser FLOT UD - men for mig helt unaturligt og det ødelægger det hele for mig da det ikke har noget med virkeligheden at gøre; jeg taler for mig selv og hvordan jeg opfatter det jeg ser)
Vi havde en Philips OLED705 hjemme, som vi returnerede pga. fejl, men da vi så noget HDR via HBO Max påpegede min kone, at det da lignede den soap opera-effekt, jeg afskyr. Og det var sådan set ikke helt ukorrekt. Det stod knivskarpt, men det så kunstigt ud, og jeg brød mig faktisk ikke om det.

Er der andre, der har haft samme oplevelse, eller er jeg helt galt afmarcheret?
Det kan jo skyldes mange ting..
Men jeg tror også mange film/serie producenter giver den lidt "gas" mht farver, lys etc. i deres HDR forgabelse.... og nej jeg bryder mig heller ikke om det.
Nogle film , serier kan dog bære det mens andre blot ødelægger oplevelsen.
Jeg mener, det var Dune, vi så.

Men har du specifikt fået soap opera-associationerne? Hvis det er generelt, er jeg simpelthen ikke sikker på, jeg kan vænne mig til at kigge på OLED, og så skal jeg jo ikke købe det, selvom det var planen, når der igen kommer et godt tilbud.

Hvis det bare er fordi, jeg ikke har indstillet det korrekt (måde TV'et og Apple TV 4K var indstillet efter Flatpanels-anbefalingerne), køber jeg gerne OLED.
Brian E skrev: 09 mar 2022, 09:40 Jeg mener, det var Dune, vi så.

Men har du specifikt fået soap opera-associationerne? Hvis det er generelt, er jeg simpelthen ikke sikker på, jeg kan vænne mig til at kigge på OLED, og så skal jeg jo ikke købe det, selvom det var planen, når der igen kommer et godt tilbud.

Hvis det bare er fordi, jeg ikke har indstillet det korrekt (måde TV'et og Apple TV 4K var indstillet efter Flatpanels-anbefalingerne), køber jeg gerne OLED.
Soap opera er mig bekendt et begreb man bruge i forbindelse med motion. Det er jo blot en setting og ikke noget med OLED at gøre.
Det er jeg helt med på, og jeg er derfor også helt klar over, at det ikke var det, jeg så.

Mit spørgsmål er derfor, om andre har haft oplevelsen af, at knivskarp HDR-billedkvalitet på en OLED-skærm kan minde om soap opera-effekt. Soap opera-effekten giver jo netop meget skarpe billeder med meget kunstigt udseende.

Hvis det er tilfældet, og jeg ikke kan abstrahere herfra, hjælper det jo ikke noget, at billedet er superdetaljeret.
Men lige nøjagtig Dune bør vel ikke være plaget af effekt-jageri. Det er i hvert fald ikke det, Denis Villeneuve er kendt for.

Hvad er et eksempel på en film, hvor HDR shiner? Gerne fra HBO Max eller Netflix, så jeg kan teste det, når jeg sikkert får et OLED TV hjem igen.
Den store Eyeopener hos mig var de fodboldkampe,som sendtes i 4k HDR under VM i bold tilbage i 2018 . Det var outstanding, og let direkte sammenlignelig med de kanaler som "kun" sendte i 4k eller HD . En anden oplevelse har været Planet Earth udsendelserne, som jeg har set hos en bekendt (LG 65” C9 ) . Ku ikke lige huske titlen, så googlede mig tilfældigvis til :
. . " If you aren’t convinced by 4K and HDR, you owe it to yourself to watch Planet Earth II. It’s a mini-series, not a movie, but I don’t think I’ve ever seen anything that demonstrates HDR’s capabilities quite like it. The bright, intense colors are absolutely mind-boggling, and the sharp detail is a huge step up from its predecessor. Even the standard Blu-ray of Planet Earth II can’t compete with the 4K HDR version—if ever there was an advertisement for buying a new TV, this is it. Oh, and its sister series, Blue Planet II, is just as phenomenal.. "

Underholdningsfilm er jeg ikke så stærk i ( har ikke Netflix- er ny på HBO) , da jeg mest ser gamle klassikere streamet via Itunes, men måske andre kan byde ind (?)