Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
Har både et 65" LED og OLED.

Ingen tvivl om at OLED giver et flot billede med gode kontraster, men synes også mørke scener ofte bare er kulsorte uden nuancer på OLED.
Jeg har langt mere billede i mørke scener på mit LED. Det kan sommetider være et grundet/pixeleret scene, da det ikke kan lave gradueret sort/mørke så godt, men synes trods alt det er bedre en OLED som blot er kulsort og man kan ikke se hvad der sker i billede i de mørke scener.
Hvad er jeres mening om LCD vs OLED?
Jeg tror mit næste TV skal være LCD
Nu kan jeg ikke huske mærket på dit TV, men er du måske kommet til at sætte 'Black Level' til 'High' i billedindstillingerne på dit TV? Eller eventuelt komme til at sætte 'RGB Range' til 'Full' på din afspillerenhed? Et mismatch imellem disse kan fjerne alle detaljer i mørkegrå. Husk også at sæt Dolby Vision til 'Night' (undgå 'Day'), hvis du ser Dolby Vision-indhold.

Det er rigtigt, at LG Displays nuværende OLED-panel ikke viser alle nuancer i mørkegrå, men man skal have et skarpt øje for at se det, hvis udstyret er opsat korrekt. Samsung Display hævder, at deres OLED-panel (QD-OLED) får bedre gengivelse af skyggedetaljer. Vi må se, hvad der sker.
mbm skrev: 08 mar 2022, 09:24 Har både et 65" LED og OLED.

Ingen tvivl om at OLED giver et flot billede med gode kontraster, men synes også mørke scener ofte bare er kulsorte uden nuancer på OLED.
Jeg har langt mere billede i mørke scener på mit LED. Det kan sommetider være et grundet/pixeleret scene, da det ikke kan lave gradueret sort/mørke så godt, men synes trods alt det er bedre en OLED som blot er kulsort og man kan ikke se hvad der sker i billede i de mørke scener.
Hvad er jeres mening om LCD vs OLED?
Jeg tror mit næste TV skal være LCD
Næppe det rigtige sted at spørge, jeg hælder også mest til LCD, velvidende at 99 procent af brugerne her foretrækker OLED.
Ser dog frem til QD OLED når det rigtig er etableret, og kommer i større end 65"
Det er da helt fair at have andre præferencer end det korrekte billede. Og spotter man først et issue, så kommer det nemt til at overdøve alt andet . .
Men det ændrer ikke på, at ( også nuværende) OLED i næsten alle enkelt dicipliner er tættere på korrekt gengivelse end LCD . Og jeg skulle mene at det er netop er mest udtalt omkring HDR og sort . . (?)
lennon skrev: 08 mar 2022, 11:57 Det er da helt fair at have andre præferencer end det korrekte billede. Og spotter man først et issue, så kommer det nemt til at overdøve alt andet . .
Men det ændrer ikke på, at ( også nuværende) OLED i næsten alle enkelt dicipliner er tættere på korrekt gengivelse end LCD . Og jeg skulle mene at det er netop er mest udtalt omkring HDR og sort . . (?)
Jeg synes ofte jeg har mere glæde af et ikke aktiverer HDR på mit LCD end jeg har med HDR på mit OLED.
HDR billede er slet ikke mest realistisk. Det er alt for kontrastfyldt.
Nuancer forsvinder, lys bliver for skarpt etc.
f.eks. et stearinlys i et rum.... i virkeligheden lyser det jo fint et rum op, men med HDR er det blot stearinlyset man kan se og rummet blive kulsort
mbm skrev: 08 mar 2022, 12:11
lennon skrev: 08 mar 2022, 11:57 Det er da helt fair at have andre præferencer end det korrekte billede. Og spotter man først et issue, så kommer det nemt til at overdøve alt andet . .
Jeg synes ofte jeg har mere glæde af et ikke aktiverer HDR på mit LCD end jeg har med HDR på mit OLED.
f.eks. et stearinlys i et rum.... i virkeligheden lyser det jo fint et rum op, men med HDR er det blot stearinlyset man kan se og rummet blive kulsort
Når folk begynder at gå mod vinden, og fortælle andre, at de synes billede er bedre på LCD, så må det jo være noget omkring dem selv, som ikke er helt på plads mere.

Vi er alle forskellige, nogle har grå/grøn stær, diabetes, briller, farveblind eller dags linser og andre øje fejl, som begrænset lys og bredde i ens syn på omgivelser.

Tager du dem med i dine beregninger, så kan du sikkert få ret, for nogle af dem, vil ikke se det andre ser.

Når eksperter udtaler sig, og nogle siger dem imod, hvem tror du selv på?
Det er i den sidste ende dine øjne som ser billede, og fordi du ser eller ikke ser noget, som andre gør, så har du ret til din oplevelse , 100% Den betyder dog ikke at alle andre tager fejl.
bbplayer skrev: 08 mar 2022, 12:22
mbm skrev: 08 mar 2022, 12:11
Når folk begynder at gå mod vinden, og fortælle andre, at de synes billede er bedre på LCD, så må det jo være noget omkring dem selv, som ikke er helt på plads mere.

Vi er alle forskellige, nogle har grå/grøn stær, diabetes, briller, farveblind eller dags linser og andre øje fejl, som begrænset lys og bredde i ens syn på omgivelser.

Tager du dem med i dine beregninger, så kan du sikkert få ret, for nogle af dem, vil ikke se det andre ser.

Når eksperter udtaler sig, og nogle siger dem imod, hvem tror du selv på?
Det er i den sidste ende dine øjne som ser billede, og fordi du ser eller ikke ser noget, som andre gør, så har du ret til din oplevelse , 100% Den betyder dog ikke at alle andre tager fejl.
det ved jeg ikke, men jeg er 100% sikker på at et stearinlys i et rum lyser hele rummet op og man kan faktisk orientere sig i rummet, men i mange HDR scener er det blot lyskilden men ser.
Om det så er TV-panelets skyld eller filmproducenten der har valgt det sådan det ved jeg ikke.
Men hvis man slår HDR fra så kommer der pludselig en masse detaljer til syne i rummet.
Spoxy skrev: 08 mar 2022, 13:14 Har du mulighed for at skrive, hvilken scene du refererer til?
Så vil jeg gerne teste det på mit eget OLED TV.
det er mere sådan generelt jeg oplever det..
Min konklussion er blot at jeg synes jeg ser flere detaljer og et generelt mere jævnt lyst billede uden HDR/OLED.
Eks. hvis jeg ser serier både på mit OLED som viser dolby Vision og mit LCD hvor jeg har slået Dolby vision fra.
Jeg synes jeg får en bedre oplevelse når jeg ser episoderne på mit LCD.
henrik.yde skrev: 08 mar 2022, 13:56 Det ville være en betydelig fordel, hvis du oplyser modelnr. på de TV det drejer sig om. Så er det nemmere at forholde sig til.
det var ikke for at få en "løsning" mere om der også var andre der havde samme oplevelse?
Nogen gange kan jeg godt hælde til at HDR kan gøre det mere "kunstigt" at se på, så jeg tror mere det handler om den måde HDR-formaterne er implementeret i kildematerialet?

Måske Rasmus eller Torben kan belyse det mere, eller andre der har mere forstand på det end mig :)
Du skriver direkte, at du sammenligner et OLED der viser HDR, vs. et LCD hvor HDR er slået fra, hvilket alene forklarer en del, og det giver ikke meget mening!

For at kunne sammenligne billedkvaliteten må det ske under samme vilkår...