Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

X Hej alle,

Jeg har synes jeg selv, et ret lækkert Philips Cineos HD TV, med en max opløsning på 1920x1080.

Efter at have travet artikler igennem på nettet, kan jeg sq snart ikke hitte rede i det mere. Den maksimale opløsning jeg pt kan køre med med BFG 7900 GTX er 1024x768. Kører jeg højere end står billedet og "hopper". Skal lige sige at det er sat op med et DVI til HDMI stik.

Men efter at have læst lidt, så har jeg erfaret, om end lidt sent ;o), at man nu kan få grafik kort med HDMI stik på.

Spørgsmålet er blot - vil jeg kunne sende en højere opløsning op til mit HD TV, hvis jeg sender det via HDMI til HDMI.

Endvidere har jeg også erfaret, at nogle kort har HD TV stik på. Hvad er forskellen på disse ?
Af M-Sniper
Hej Henrik...

det tv du referere til kan ikke køre 1920x1080 i opløsning.
for det første kræver det at opløsningen på tv'et er så høj,
den er som alle andre 32" tv 1366*768.
dette er nok det maksimale opløsning du kan få ud afden hvis den havde 1:1 pixel mapping... (desværre har den heller ikke det)

jeg linker lige til specifikationerne til tv'et der kan du læse at pc opløsningen er max. 1024*768

specifikatinen til tv'et her:32pf9541

men man kan sende 1280*720P video signal via sit grafik kort, hvilke nok vil være et bedre format, bedre udnyttet pixels (min mening).
der må jeg thy til andres hjælp for at forklare hvordan det gøres.

og det hjælper ikke med et andet grafikkort, HDMI og DVI er samme signal type. man kan konvatere HDMI til DVI og omvendt..
blot har DVI ikke mulighed for at transportere lyden med.

HD TV stik??? hvis du referere til compnent stik (rød, grøn, blå) så er et dvi --> hdmi et bedre signalform.

tror der mange der er enig med mig...

sorry jeg måtte skuffe dig.. SES
Af M-Sniper
Hej Henrik...

det tv du referere til kan ikke køre 1920x1080 i opløsning.
for det første kræver det at opløsningen på tv'et er så høj,
den er som alle andre 32" tv 1366*768.
dette er nok det maksimale opløsning du kan få ud afden hvis den havde 1:1 pixel mapping... (desværre har den heller ikke det)

jeg linker lige til specifikationerne til tv'et der kan du læse at pc opløsningen er max. 1024*768

specifikatinen til tv'et her:32pf9541

men man kan sende 1280*720P video signal via sit grafik kort, hvilke nok vil være et bedre format, bedre udnyttet pixels (min mening).
der må jeg thy til andres hjælp for at forklare hvordan det gøres.

og det hjælper ikke med et andet grafikkort, HDMI og DVI er samme signal type. man kan konvatere HDMI til DVI og omvendt..
blot har DVI ikke mulighed for at transportere lyden med.

HD TV stik??? hvis du referere til compnent stik (rød, grøn, blå) så er et dvi --> hdmi et bedre signalform.

tror der mange der er enig med mig...

sorry jeg måtte skuffe dig.. SES
Af Niels Henrik Sier
Det er jeg ikke helt enig i. Hvis du ser lidt længere nede står flg:

Video Formats
Resolution
Refresh rate
640 x 480i
1Fh
640 x 480p
2Fh
720 x 576i
1Fh
720 x 576p
2Fh
1280 x 720p
3Fh
1920 x 1080i
2Fh
Af M-Sniper
hej niels henrik

korrekt... der står det du referere til
men læser du nøje står der video opløsning og ikke pc...
læs også specifikationerne for skærmen den har kun 1366x768.
hvordan skulle det være mulig at gengive 1920*1080 når den ikke har så mange pixels..???

få forsiden er der mange gode oplysninger om opløsning, 1:1 pixelmapping osv .. venligst læs disse så vil du forstå det lidt bedre

1920x1080i (i=interlace) er et video opløsning sender hvert anden linje forskudt, først linje, 1,3,5,7 osv.. også linje 2.4.6.8 osv...

det kan du også læse på denne hjemmeside..

du skal have en full HD skærm hvis du vil køre den opløsning, og full HD skærme er min 37"

ked af at du ikke tror på mig... håber andre kan bekræfte hvad jeg siger...

SES