Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har lige brug for jeres hjælp engang.
Vi har et aldrende samsung 55" ES8005. Det er fra 2013 og halter lidt på smart delen og er efterhånden begyndt at blive enormt langsomt til at åbne viaplay,netflix og de få tilbageværende apps. Sammenholdt med spontane genstarter (sjælde) og andre luner tænker jeg pensionen er nær. Det har gjort det godt og jeg har været mega glad for det.

Vi er i mellemtiden flyttet og nu sidder vi 4,5 meter fra skærmen. Jeg tænker vi skal have opgraderet til 75". Vores stue er meget lys, så et lystærkt fjernsyn med noget refleksbehandling på skærmen er nok nødvendigt. Vi har børn, og selvom jeg er opmærksom på de ikke skal efterlade det tændt eller lade det stå en menu eller pauset billede er det sket. Det har aldrig giver problemer med samsung fjernsynet, men før havde vi et lG plasma og det var slemt medtaget af burnin. Jeg tænker derfor udmiddelbart noget LED af en art.

Jeg ser mest forskelligt blandet flowtv, samt streamer en film i ny og næ. Konen og ungerne streamer enormt meget film og serier fra viaplay og netflix. De er dog ikke særligt kritiske.

Jeg har 2 potientielle tv i tankerne:

Samsung Qe75Q70A:
Det er et midrange tv. Jeg tænker det kan hvad det skal. Prisen er nogenlunde spiseligt. Når man læser om det er det ikke nogen testvinder, men et rimelig fornuftigt fjernsyn tænker jeg.
Jeg er fuldt tilfreds med min nuværende 9 år gamle topmodel, så jeg tænker at billedmæssigt burde dette forslag sagtens kunne matche hvad jeg har

QE75QN90A: Det er vel tæt på highend i sin klasse. Det burde indfri alle mine forventninger. Specielt læser jeg noget om noget refleksbehandning som kunne være atraktivt for mig. Prisen er dog lidt pebret, men ikke totalt afskrækkende. Er det merprisen værd?

Jeg tænker at begge skærme nemt kan overgå vores nuværende, men jeg kan også mærke jeg er ved at stire mig blind på tingene. Dels gider jeg ikke købe for dårligt, men omvendt gider jeg heller ikke spilde mine penge og købe for dyrt. Jeg har trawlet gamle tråde i fortummet, men jeg føler mig stadig lidt lost.

Jeg håber i vil komme med lidt input

Mvh
Kasper
Du får et klart bedre tv så, ville vælge 90A det er toppen af LCD, og med den bedste antigenskins skærm, den kan du blive afhængig af.Synes dog prisen er lidt høj pt. Men
hvis du har is i maven burde de sidste skærme komme noget længere ned i pris i løbet af foråret, gætter på omkring kr 16/17 af de lange.
Tak for dit svar. Så afskriver jeg q70 modellen i første omgang. Jeg tænker egentlig bare jeg holder lidt is i maven. Det gamle fjernsyn virker endnu. Jeg har ikke voldsomt travlt, men har dog besluttet at der skal ske en udskiftning. Jeg tror bare jeg holder øje med tilbudsjagten og aviserne de næste måneder og så ser vi om der dukker nogle gode tilbud op
Umiddelbart tænker jeg, at du kommer til at opleve en forbedring, uanset hvilket nyere TV du vælger. Dit gamle TV er trods alt en 2012-model. Det kan godt være, at du købte det i '13, men E-serien er fra 2012. 2013-modellerne hedder F (f.eks. F8005).

Et mid-range TV fra 2021 er noget bedre på alle parametre end en topmodel fra '12, men hvis jeg var dig, ville jeg også vente til de bedre modeller kommer ned i pris.
Det var jo også det der var tanken, at q70 ville være bedre end mit nuværende tv. Det har så rigeligt indfriet mine forventninger og gør det faktisk stadigvæk. Man må jo forvente en vis udvikling over små 10 år. Nå, men så er jeg tilbage ved udgangspunktet igen.
Det er jo nærmest 10k forskel på de 2 modeller og det er jo også en sjat, når man inderst inde er lidt nærig. Jeg ser tiden lidt an og håber på nogle gode tilbud de næste par måneder. Så kan det være det er blevet nemmere at beslutte sig til den tid. Tak for svarene folkens
Nej det er jo rigtig. Problemet er jo også at jeg ikke ved om mit nuværende har antigenskin på skærmen. For hvis det ikke har det har jeg jo trodsalt levet uden og ikke følt jeg har savnet det. Jeg ved godt jeg skrev det i mit første indlæg at det gerne måtte have det, men er der nogen der kan svare på om mit nuværende TV har det? Jeg må indrømme jeg i min håbløse naivitet blot antog at det havde sådan en skærm når det nu var en topmodel, omend noget gammel nu.
Nej dit nuværende tv har ikke denne funktion, du vil kunne se en meget stor forskel.

Her er mine 2 Samsung skærme , den ene har dette antigenskins filter, som det fremgår.

Billedet er taget med meget skarpt lys direkte mod skærm.

PS du kan ikke se regnbuen når skærmen er tændt
Vedhæftede filer
20200403_221420.jpg
20200403_221420.jpg (99.18 KiB) Vist 2096 gange
Alle Tv har en form for det, I kalder "antigenskin", blot har Samsungs topmodeller det mest effektive, dog melder flere om flere bagdele end fordele ved systemet, bl.a. rengnbuer, som dit billede viser på fornemste vis!
Hvem ser også TV, mens de har et spotlight eller en lommelygte til at lyse lige ind i skærmen?
Hvis man opstiller sit TV med lidt hensyntagen til omgivelserne, er det de færreste, der oplever de store gener med hensyn til genskin, da skærmene er lysstærke nok til at kunne modarbejde fænomenet; noget andet er, når skærmen er slukket, men dette kan de fleste nok se igennem fingre med...
Det var blot for at illustrere Supergris, det er ikke kun lamper, men også sollyset der bliver minimeret, synes det er misvisende at du nævner regnbuen da jeg jo skriver du ikke bemærker den når skærmen er tændt, har set andre skærme intet kommer i nærheden af Samsungs topmodeller, du finder ganske simpelt ikke noget bedre, hvad mener du med flere bagdele end fordele,?? Hvis du absolut skal være negativ så find noget andet at slå ned på, for det er i mine øjne ikke seriøst at kritisere Samsung for deres antigenskins skærm.
Flatpanels er tilsyneladende enige kan jeg se, her er deres test af Samsung Q90R.

Ud over, at byde på markedets højeste antal dimming-zoner, så har Samsung implementeret et system, som effektivt øger betragtningsvinklerne uden at gå for meget på kompromis med kontrastgengivelsen. I samme omgang har de fået tilføjet et skærmfilter, som på overlegen vis dæmper refleksioner i en grad vi endnu ikke har set på noget TV - men som vi fra nu af ønsker på enhver fremtidig model.
Nu er der jo andre end dig, der bruger et TV i hverdagen; blot fordi, du ikke mener, du kan se regnbuerne, så er der andre, der kan, og dit foto illustrerer jo netop, at de eksisterer.

Fordi jeg kommer med et indlæg, hvor jeg prøver at se mere objektivt på det, i stedet for som du, der finder næsten enhver given lejlighed til at skrive, hvordan du oplever det, og skrive noget i retning af: "at man hurtigt kan blive afhængig af deres antigenskin", som om det ikke er noget, andre producenter benytter sig af (jeg er enig i, Samsung, på deres topmodeller, har det mest effektive), men som nogle nævner ikke kommer uden minusser, og nogle finder det totalt ødelæggende for oplevelsen - jeg er dog sikker på, der findes forhold, hvor det kommer til sin ret.

Hvor vidt det er et plus eller ej kommer helt an på de forhold, TVet benyttes under, men for de fleste er det ikke nødvendigt, og mange foretrækker en glossy skærm under de fleste forhold; nogle mener regnbuer er så slemme, at de ikke kan leve med det...

Hurtig søgning på nettet:

https://www.amazon.com/gp/customer-revi ... f=va_cr_lb

Cons:
- The anti-glare plastic filter on the TV is an absolute disaster! scratches/smudges too easily; impossible to clean/maintain; worst design/flaw of this TV

https://www.avforums.com/threads/anti-g ... e.2228167/

https://eu.community.samsung.com/t5/tv/ ... -p/1559374