Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Jagoop
Jeg har et ældre Samsung plasma tv stående i stuen, som jeg overvejer at opgradere.
Mit spørgsmål er om det er så forældet at det reelt skal smide ud, eller om der stadigvæk er en brugere af så gamle TV derude?

TV'et er et ps64d8000 64" - vist nok fra 2012. Som fungerer 100%. Det har været brugt meget lidt og har - så vidt jeg kan se - ingen fejl.
Senest rettet af Jagoop 18 feb 2022, 15:26, rettet i alt 1 gang.
nej, nej, nej og atter NEJ! (hvis du selvfølgelig ikke har noget imod at lade en fremmed komme ind i dit hjem for at hente det)

du kan (nok) godt få 500kr. for det og hvis du vil af med det gratis så bliver det næppe svært for dig at finde et menneske eller to som kommer til at nyde og værdsætte et velfungerende 64" fjernsyn de næste...- så længe det kommer til at virke (der findes stadigvæk en del 'ikke -millionærer' i Danmark - der er INGEN grund til at bare smide det ud...)
Rart at høre om apparater, der bliver ved med at fungere. Mit eget Samsung fra 2014 (LED) nægter at gå i stykker, så jeg kan bruge det som undskyldning for at købe et nyt og større. Det har nok snart 25.000 driftstimer bag sig...
jng skrev: 18 feb 2022, 15:34 Rart at høre om apparater, der bliver ved med at fungere. Mit eget Samsung fra 2014 (LED) nægter at gå i stykker, så jeg kan bruge det som undskyldning for at købe et nyt og større. Det har nok snart 25.000 driftstimer bag sig...
Har samme problem med vores Panasonix PX70 plasma købt i 2007 nu med 37.000 drifttimer. Det nægter at overgive sig til en OLED.
(Et gennemsnit på 7timer om dagen :( )
Det er lidt en gammel skrøne at en plasmaskærm skulle bruge så meget strøm.
Vores PX70 bruger 300W ved en helt hvid skærm.
Men ved normal drift bruger det altså kun ca. 150W (målt) i gennemsnit over en aften.
Dvs. en forskel på 50W i forhold til en OLED skærm.
På et år bliver det så til en forskel på 128kWh, som svarer til 320kr.
En ny OLED skærm koster vel 10.000 og har en forventet levetid på 5år (i bedste fald), hvilket betyder 2000kr i afskrivning om året.
Så nej man skal ikke skifte sin plasmaskærm ud, fordi man vil spare penge.

(Svarede oprindeligt på et indlæg, som så åbenbart er blevet slettet nu :o )
Er der beviser på at OLED kun har forventet levetid på 5 år eller er det bare noget du slynger ud?

Jeg har selv et OLED der er 6 år gammel så jeg synes det lyder vildt hvis de kun kan holde i 5 år
sokken skrev: 19 feb 2022, 09:42 Er der beviser på at OLED kun har forventet levetid på 5 år eller er det bare noget du slynger ud?

Jeg har selv et OLED der er 6 år gammel så jeg synes det lyder vildt hvis de kun kan holde i 5 år
Beklager, forkert formuleret af mig.
Levetiden på et nyt TV i dag er forhåbenligt mere end 5år.
Det jeg mener, er at en 5år gammel OLED skærm næppe er særlig meget værd, dvs. at den nok er afskrevet.
lennon skrev: 19 feb 2022, 11:00 Axlon_ har ikke gransket tallene, men dit PX70 er næppe 55” eller 65” ?
Det er du fuldstendigt ret i.
Sølle 42" og ikke engang full-HD :D :D
En 55" full HD plasmaskærm vil sikkert bruge tæt på det dobbelte, og så kan det muligvis godt betale sig at få det skiftet ud med en dejlig OLED skærm.

Tilgengæld kan Plasma som den eneste panelteknologi vise pejsevideo rigtigt :D :D
Trådstarter har et 64” (som måske har 3D) - hvilket gir et andet regnestykke . . .
Men jeg er nu enig i,at strømforbrug alene ikke bør være årsagen til at skifte .