Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cwn
Hejsa, jeg ville hører om der var nogle, der har prøvet dette tv, eller andre lcd tv fra Wiewpia.

http://www.godpris.dk/shop/default.asp? ... d=LC37IE11

http://www.globevision.dk/shop/default. ... ctid=16001

Jeg synes at med de mange muligheder og prisen 13.999.-kr. virker det til at være et godt tilbud, på et 37 tommer tv.

men ville lige hører andres mening.
Senest rettet af cwn 13 feb 2006, 16:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har 26 tommer versionen inde til test lige i øjeblikket, så hvis du kan vente en uge eller små to uger, så kommer der meget mere om det her på siden ;)
Af cwn
Det lyder jo super, glæder mig til anmeldelsen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har lige fået læst det igennem og vil gerne kommentere på det. Det er rigtigt, at den indbyggede interface ikke klarede tingene til en guldmedalje, men prøv at bemærk følgende på billeder i det link du giver:
Den sorte bar over og under SVT2 er ikke samme farve som den sorte bar i højre og venstre. Det peger på, at det ligger i kildematerialet og derved sikkert er en del af overscan materialet fra Tv udbyderen. Det samme er igen tilfældet i nyhedsudsendelsen.

Det sagt, så fandt jeg dog heller aldrig 14:9 funktionen specielt anvendelig. Zoom funktionen gjorde det godt og autofunktionen fungerede fint gennem testen. 16:9 strækkede rigtig nok ikke billedet helt, og ligeledes manglede der små felter i zoom funktionen, men 16:9 er heller ikke nødvendigvis det samme format, som bruges af alle DVD film.

Kommentrar til punkt 2.5, 2.6, 2.7 og 2.8:

1366x768 kan jo ikke sendes af de gængse grafikkort, så det kan jeg virkelig ikke se er fjernsynets fejl. Jeg tror ikke forfatteren af fejllisten er helt klar over dette - det ser hvert fald ikke sådan ud. 1360x768 kunne jeg sagtens sende til Tv'et, men kun over D-SUB (VGA). Der var dog stadig en skalering i billedet da opløsningen blev strukket til at fylde hele arealet på 1366x768.
Angående punkt 2.7, så kan jeg ikke se, at det har en praktisk relevans.
Det overscan der nævnes i punkt 2.8 kan løses ved at køre autofunktionen i OSD eller mauelt flytte billedet og indstille timings - enten fra computeren eller direkte i OSD.
Af johnlc
Tak.
Det med pc opløsning mv. er jeg helt med på.

Men den kan vel vise et "ægte" 16:9 fra eksempelvis DR?
At den så ikke har alle de forskellige zoom muligheder som eksempelvis er i Phillips widescreen CRT - var måske forventeligt.

Mht til dvd film, havde jeg godt nok den opfattelse, at hvis det skaleres ud med 720p på eks. hdmi-dvi så ville det fylde hele skærmen - men der kan jeg jo tage fejl.

Jeg er helt med på at der er flere formater på dvd films.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men den kan vel vise et "ægte" 16:9 fra eksempelvis DR?
Jeg oplevede stadig en lille kant, men det kom nærmere af overscan materialet. Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel på 26 tommer versionen og 37 tommer versionen lige i dette tilfælde, men ellers så bemærk, at Globevision har en try and buy ordning, som virker ret attraktiv.
Mht til dvd film, havde jeg godt nok den opfattelse, at hvis det skaleres ud med 720p på eks. hdmi-dvi så ville det fylde hele skærmen - men der kan jeg jo tage fejl.
Det gør det som sådan også, men der kan stadig forekomme lidt overscan. Det kommer jo dels pga. kildematerialet og kan derfor være en nødvendighed at understøtte i Tv'et. Det gør de dyre apparater, som f.eks. Philips 32PF9830 skam også.
Af johnlc
Tusind tak - jeg har kig på Try&Buy :-)

Det er iøvrigt en glimrende anmeldelse du har lavet, jeg savner måske kun en ting: Kan den køre PAT - det kunne jeg ikke lige finde.

HDMI? har den ikke DVI-HDCP - uden at jeg på nogen måde skal være ekspert, men jeg mener at have forstået at det ikke helt er det samme. HDMI med lyd og DVI-HDCP uden lyd - det betyder jo ikke så meget ved film (lyd i surroundanlæg), men måske hvis man afspiller optagelser fra HDD optageren, så skal lyden en anden vej når der er DVI-HDCP, hvis man ikke kører den i anlægget.
Jeg har aldrig helt gennemskuet om man skal have lyden i surroundanlæg ved DVI-HDCP, eller der er andre løsninger.

hhhmmm, jeg tror jeg må have en så man kan drage nogen erfaringer :-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der var desværre ingen PAT. =(

DVI er uden lyd, ja. Du kan eventuelt overføre lyden gennem almindelige phono kabler til Tv'et (der er indgange at finde ved siden af DVI) eller du kan gøre som du selv siger, overføre lyden direkte til anlægget. Hvis du har et anlæg vil jeg klart anbefale den sidste metode =) Lyden er fin i Tv'et, men kommer ikke op på siden af den middelmædige til bedre anlæg.