Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg købte for halvanden år siden et nyt tv.
Her har jeg haft en dårlig oplevelse med mit tv og power. lang historie. Købte i 2020 samsungs topmodel: SAMSUNG 85" 8K QLED TV QE85Q950TSTXXC

Den stod til 90.000 på powers hjemmeside men via chatrobotten fik jeg den af en eller anden grund til 51.339 og slog til med stor glæde.

Her et år efter oplever jeg misfarvninger som striber/tern på tv' et. Ligner en eller anden form for lysrør inde i tv' et der kommer frem i form af de her pletter. Se vedhæftet billeder.
Finder ud af blandt andet igennem her at samsungs lcd tv blandt andet har problemer med zonestyring på lcd tv, som giver glorier eller striber lodret/vandret på skærmen specielt i lysere baggrunde.

Problemet for mig er at det påvirker billede kvaliteten og er forstyrrende specielt på et tv i den prisklasse.

Jeg kontakter power i den nærmeste forretning, og de fortæller mig at jeg skal kontakte samsung support jeg så ringer til. Jeg fortæller dem om tv' et og får først en afvisning da de ikke mener det er et problem.
Jeg henvender mig igen og fortæller at det er noget jeg gerne vil have en tekniker ud og se.
Jeg får så en uge senere en tekniker fra samsung ud og ser tv' et og han kan godt se fejlen og mener helt klart jeg har en sag men kan ikke garantere noget.

2 dage efter vender han tilbage hvor han har været i kontakt mere flere fra samsung højere op fra og de mener de ting hører ind under samsungs specifikationer og er noget jeg skal kunne leve med og at de ikke kan hjælpe mig. Teknikeren står som en lus mellem to negle for han kan sagtens sætte sig ind i min sag men han er nød til at lytte til hvad de siger højere oppe fra i hans firma.
Så det viser sig at problemer med zonestyring specielt på større tv er et generelt problem jeg ikke var klar over før nu. Har alle andre samme problem? Godt nok en skam og falsk markedsføring. Er da om noget vigtigt at få med af info før man spytter så mange penge ud for et nyt tv.

Nå jeg vælger så at gå tilbage til power og sætter dem ind i sagen og om de kan hjælpe mig i den her sag.
Deres medarbejder sætter sig ind i sagen og snakker os med tekniker. Efterfølgende sætter han sin leder ind i det og powers ledelse.
De lover at ringe tilbage, men i stedet sender de mig en mail i at efter de har været i kontakt med samsung og ledelse er der ikke noget at gøre efter deres mening.
Er jeg rigtig ked og frustreret over den her sag og over at have brugt over 50.000 kr på et drømme tv der nu i mine øjne ikke er det værd.

Efterfølgende Jeg har kontaktet Nævnenes hus og fået af vide jeg skal vende tilbage til power endnu en gang med vedhæftet fil af min klage og se om de vil ændre mening ellers vil de gå ind i sagen. Power bliver ved med at afvise, og mener ud fra den besked de har fået fra samsung at tv’ et er som det skal være selvom det overhoved ikke lever op til det som et tv produkt skal give mig som kunde.

Her betaler jeg for at få hjælp, men power er ligeglade og er ikke interesseret i at finde en løsning.
Efterfølgende betaler jeg og tager siden videre med Forbrugerklagenævnet der endnu engang tager sagen videre.

Her har jeg en ny sagkyndig der kigger på mit tv gennem sagen her.

Den sagkyndige der var ude for nylig via forbrugerklagenævnet konstatere, at mit ”TV har en lysfordeling på den kæmpestore skærm, som ikke er 100 % perfekt. Når jeg koncentrerer mig, kan jeg med det blotte øje se en slags mønster, der kan opfattes som vandrette striber, hvis intensitet adskiller sig ganske lidt i forhold til mellemrummene mellem striberne. I forbrugerens hjem har jeg fotograferet skærmen med et grønt testbillede – grønt, fordi denne farve ligger midt i det synlige spektrum og derfor kan betragtes som en gennemsnitsværdi for skærmens farvegengivelse”.
Det er hvad han skriver, men da han var hjemme hos mig sagde han det var tydeligt på den store skærm og han godt kunne se problematikken. Dette kan så ses på stort set alt slags tv.
Han mener ikke det er en oprindelig fejl og er korrekt da tv’ et ikke havde den fejl ved køb. Det kom først senere og pludseligt, og har været der siden til stor irritation.

Senere i hans erklæring skriver han at ”Det konstaterede har ingen betydning for varens udseende. Varens brugsværdi anser jeg ikke for nævneværdigt nedsat. Skriver han.
Det undre mig da jeg ikke mener det helt er den hans skriver vedr. lysfordelingen, og at han selv kan se en slags mønster, som vandrette striber. (glorier).
Han anser det som værende lidt, men når det er på stort set alt bagrund ødelægger det billedkvaliteten i mine øjne. Det kan åbenbart være en smagssag.

I erklæringen skriver han også følgende:
”Efter min vurdering vil det med overvejende sandsynlighed ikke løse forbrugerens problemer med dårlige oplevelser at udskifte TV’et med et nyt i samme størrelse og klasse. En reparation i form af en paneludskiftning vil praktisk talt altid være endnu mere bekostelig. Efter min mening vil forbrugeren selv kunne reducere de nævnte stribers synlighed ved at ændre og justere TV’ets billedindstillinger. En start kunne være at skifte fra fabriksindstillingen ”Standard” til ”Film”, der for det meste gør billedgengivelsen mere realistisk, og ydermere reducerer forbrugerens TV’s energiforbrug fra næsten 400 W til omkring 250 W. Desuden vil det måske kunne hjælpe at dæmpe baglysets styrke. Det kan tilføjes, at en del forbrugere, som går meget højt op i realistiske TV- og filmbilleder, investerer i en professionel kalibrering af deres billedgengivere til indhold og lysforhold hjemme hos dem selv. Den erhvervsdrivende i denne sag reklamerer på sin hjemmeside for sådan en kalibrering og tilbyder den for omkring 3.000 kr”.

Jeg kan simpelthen ikke tage den vurdering seriøs. Hans mening om jeg selv kan justere tv’ ets indstillinger og på den måde reducere striberne holder ikke. Jeg har prøvet alle indstiilinger fra film, standard, dynamisk og alle dem indunder dette. Det ændre ikke på fejlen og er der alligevel. Jeg har selv kalibreret tv’ et efter film, spil og alm tv. Der findes masser af videoer på nettet af den slags og har fået en cd fra hifi klubben med det samme. Derudover mener jeg som forbruger at jeg selv skal og må bestemme hvordan mit tv skal indstilles. Jeg mener ikke et tv til 90.000(52.000) kr. skal indstilles på en ”bestemt måde” for at jeg kan se tv ”ordentligt”.

Hvis et tv i den kaliber ikke kan tåle en særlig indstilling eller lys, skal den ikke have det ellers er det falsk markedsføring. Jeg mener ikke et tv i den prisklasse skal have de fejl og mangler.
Kan så høre blandt andet herfra at det er et generelt problem med zonestyring på lcd tv.

Er det noget vi som forbruger bare skal leve med?
Et billede der IKKE lever op til det de sælger varen på og giver et andet billede end det der ønskes og betales for?

Kan det have nogle effekt på min sag?

Lige nu afventer jeg svar på sagen da den skal op og vurderes helt øverst hvor jeg så afventer svar på en løsning eller at sagen ender uden nogle løsning for mit vedkommende.

Men igen nu har jeg i hvertfald gjort hvad jeg selv kunne gøre og her har i et indblik i en sag der har taget over et halvt år efterhånden. Er ret overrasket over den behandling fra både power, og fra samsung generelt og problemet som helhed.
Jeg har i hvert fald følt jeg nu selv har gjort hvad jeg kunne gøre i den her sag, da den har fyldt meget hos mig.
Nu er jeg i forvejen storforbruger af elektronik generelt og har været det i hele mit liv. Jeg har aldrig oplevet lige den slags problemer, eller modstand med en fejl på den måde før og så til den pris. Har altid haft dyre tv, da jeg altid har gået meget op i billede kvalitet og udseende. Så har bare været enormt skuffet over forløbet og den kvalitet jeg har fået af et produkt i den prisklasse. Havde det været et billigt tv, havde jeg udskiftet det med det samme.

Mvh Kenneth

Ps. Har prøvet at vedhæfte nogle billeder. Jeg synes dog det er mere tydeligt i virkeligheden end på billeder.
Vedhæftede filer
tv5.jpg
tv5.jpg (762.41 KiB) Vist 2097 gange
tv4.jpg
tv4.jpg (264.06 KiB) Vist 2097 gange
tv3.jpg
tv3.jpg (565.78 KiB) Vist 2097 gange
tv1.jpg
tv1.jpg (738.51 KiB) Vist 2097 gange
tv tjek.png
tv tjek.png (4.83 MiB) Vist 2097 gange
252329220_243385664518889_3656832390560374147_n.jpg
252329220_243385664518889_3656832390560374147_n.jpg (334.31 KiB) Vist 2097 gange
Ift. dine billeder af skærmen, så ser jeg umiddelbart tre overordnede problemer:
1. Mørkere kanter (yderst) i billedet, hvilket er et generelt problem på LCD TV med bagbelyst / zone-styret LED. Omfanget af dette kan afhænge af flere faktorer. Ifølge producenterne vil det typisk være indenfor specifikationen.
2. En plamage af ujævnt lys på de to sidste billeder. Dette er inhomogenitet i baggrundbelysningen. Det sker generelt på LCD TV med både kantbelyst og bagbelyst / zone-styret LED, men omfanget kan variere og det kan også ændre sig over tid. Der er en vis tolerance af dette indenfor producenternes specifikationer, men hvis det generer i den daglige brug af TV'et, så vil jeg mene, at det er en fejl.
3. Et gittermønster (striber lodret og vandret) henover TV'et, som jeg mener er en reklamationssag. Disse gittermønstre bør ikke være der, men det er set før og det er min opfattelse, at de til tider opstår efter noget tid. Det er LED-bagbelysningens opbygning du kan se igennem LCD-panelet. Billedindstillinger spiller ikke en rolle her. Det er klart, at såfremt man markant reducerer lysstyrken, så bliver det – og meget andet – mindre synligt, men det er jo ikke nødvendigvis formålstjenligt og jeg synes ikke det er relevant ift. fejlen.

Hvad jeg ikke ser på billederne er dog glorier. Når vi taler om glorier i vores anmeldelser mv. så tænker vi på disse problemer, som alle LCD TV med zone-styring har: https://www.flatpanels.dk/pictures/sony ... _large.jpg

Jeg synes du har en sag og det vurderer jeg på, at du ikke har fundet teoretiske situationer med særlige testmønste, men at du oplever fejlene generelt i din brug af TV'et. Derfor kan du ikke bruge produktet som tiltænkt.
Synes godt nok det lyder mærkeligt at problemet kommer over tid, hvis problemet ikke er der når man køber skærmen.
Men som allerede nævnt i gammel tråd, så kan man se hvor mange timer tv har kørt og mener også hvornår, altså hvis du har købt en demo model, og du ikke er blevet oplyst om det var det måske nemmere at tage den vej, iforhold til kompensation/nyt tv.
Kan man ikke altid fremprovokere de striber på langs hvis man har det "rigtige"
grå baggrunds-billede, nu søger jeg ikke efter fejl, da jeg ikke har problemer hverken med en større grøn græsplæne, eller et snedækket landskab, men jeg kan få striber frem med det rigtige grå baggrunds billede, hvilket er mig fuldstændigt ligegyldigt.
Men håber selvfølgelig det bedste for trådstarter.
George1 skrev: 08 feb 2022, 17:01 Kan man ikke altid fremprovokere de striber på langs hvis man har det "rigtige"
grå baggrunds-billede, nu søger jeg ikke efter fejl, da jeg ikke har problemer hverken med en større grøn græsplæne, eller et snedækket landskab, men jeg kan få striber frem med det rigtige grå baggrunds billede, hvilket er mig fuldstændigt ligegyldigt.
Du mener på samme måde som man ofte skal bruge testbilleder til at finde burn in på OLED?
Her synes jeg at LCD´s svagheder, især på store paneler, udstilles ganske godt.

Det må klart være en reklamation, med mindre at det er en "egenskab" ved teknologien.

Tankevækkende at Samsung mener at det er medfødt. Det håber jeg ikke er rigtigt på et TV, som kostede så mange penge.
Tror desværre ikke prisen elliminerer basic LCD problemer, hvilket jo heller ikke er tilfældet mht OLED og burn-in. Dog har der vist været nævnt tilfælde med tvivlsom samle/bygge kvalitet, der har forværret den ujævne baggrundsbelysning på LCD - hvilket man selvfølgeligt ikke forventer på topmodellen . .
Næ men da intet nyt under solen med hensyn til ujævn baggrunds belysning, jo større skærm jo være kan det blive man kan jo sætte sig ind i tingene, der er også forskel på hvor jævnt panelet lige fremstår, igen
hvis fordele overtrumfer ulempe iforhold til ens eget behov/ønsker køber man jo enten QLED eller OLED.
Pede8000 skrev: 08 feb 2022, 17:53
George1 skrev: 08 feb 2022, 17:01 Kan man ikke altid fremprovokere de striber på langs hvis man har det "rigtige"

Du mener på samme måde som man ofte skal bruge testbilleder til at finde burn in på OLED?
Her synes jeg at LCD´s svagheder, især på store paneler, udstilles ganske godt.

Det må klart være en reklamation, med mindre at det er en "egenskab" ved teknologien.

Tankevækkende at Samsung mener at det er medfødt. Det håber jeg ikke er rigtigt på et TV, som kostede så mange penge.
Hvis det var medfødt og et problem for alle købere af modellen, burde der være mange flere klager

Du kan altid fremkalde fejl, hvis de ikke genere ved normal tv kiggeri er jeg som sagt bedøvende ligeglad.
Rasmus Larsen skrev: 08 feb 2022, 05:34 Ift. dine billeder af skærmen, så ser jeg umiddelbart tre overordnede problemer:
1. Mørkere kanter (yderst) i billedet, hvilket er et generelt problem på LCD TV med bagbelyst / zone-styret LED. Omfanget af dette kan afhænge af flere faktorer. Ifølge producenterne vil det typisk være indenfor specifikationen.
2. En plamage af ujævnt lys på de to sidste billeder. Dette er inhomogenitet i baggrundbelysningen. Det sker generelt på LCD TV med både kantbelyst og bagbelyst / zone-styret LED, men omfanget kan variere og det kan også ændre sig over tid. Der er en vis tolerance af dette indenfor producenternes specifikationer, men hvis det generer i den daglige brug af TV'et, så vil jeg mene, at det er en fejl.
3. Et gittermønster (striber lodret og vandret) henover TV'et, som jeg mener er en reklamationssag. Disse gittermønstre bør ikke være der, men det er set før og det er min opfattelse, at de til tider opstår efter noget tid. Det er LED-bagbelysningens opbygning du kan se igennem LCD-panelet. Billedindstillinger spiller ikke en rolle her. Det er klart, at såfremt man markant reducerer lysstyrken, så bliver det – og meget andet – mindre synligt, men det er jo ikke nødvendigvis formålstjenligt og jeg synes ikke det er relevant ift. fejlen.

Hvad jeg ikke ser på billederne er dog glorier. Når vi taler om glorier i vores anmeldelser mv. så tænker vi på disse problemer, som alle LCD TV med zone-styring har: https://www.flatpanels.dk/pictures/sony ... _large.jpg

Jeg synes du har en sag og det vurderer jeg på, at du ikke har fundet teoretiske situationer med særlige testmønste, men at du oplever fejlene generelt i din brug af TV'et. Derfor kan du ikke bruge produktet som tiltænkt.
Tak for svar Rasmus.
Jeg afventer spændt på hvad det hele ender med.
Der kan dog godt være en del ventetid.
Skal nok vende tilbage når jeg på et tidspunkt har fået svar.