Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

George1 skrev: 31 jan 2022, 19:34 Nææ men, nu er det jo ikke et middelmådigt LCD🤔
Alle lcd tv, uanset pris, lider alle af samme fejl.
Glorier, områder overbelyses i mangel på dimming zoner, dårlige betragtningsvinkler, tordenfluer i panelet, og listen er længere endnu.
Og ja, taler af egen erfaring, sidste lcd tv var Sony ZD9.
Peter D_ den finder du i Flatpanels testbase. Med få undtagelser (feks Beckham og MigSelv) har vi andre jo ikke et umiddelbart og reelt sammenligningsgrundlag . Derfor bliver brugeranmeldelser ofte mest af alt en selvbekræftelse og retfærdiggørelse af eget valg .
Tillykke med købet edinger!! Er sikker på at du nok skal blive glad for dit X95J. Og hvor OLED bestemt er godt, så er det jo ikke os alle som er enige at det er den revolution som det ofte har tendens til at blive gjort til herinde. Som nævnt tidligere jeg lige kommet over i en A80J før jul. Jeg kom fra et rigtig fint Sony XF90 LCD tv og ville prøve en OLED af ren nysgerrighed. Og ja, kommer vi op i 4K\HDR, så begynder OLED'en jo selvfølgelig at trække fra. Men på gns. HD\SD materiale er der i min verden altså ikke den kæmpe store forskel. Og hvis man ser meget sport er der jo dimming algoritmen at tage højde for, som sætter ind ved de statiske logoer og dæmper lyset.

Jeg har iøvrigt også bekendte som har en OLED, som kiggede på mit XF90 og erkendte at forskellen nu ikke var stå stor igen. Så igen...fuld respekt for dem som mener at OLED er den eneste vej frem, men jeg er bare ikke en af dem.. :)
Beckham_ vi/du er bare også nødt til at erkende,at prisniveauet efterhånden gør, at man I den grad SKAL have et specifikt LCD behov for IKKE at gå OLED ? Tidligere var OLED mærkbart dyrere, hvor det idag vel nærmest er blevet dyrere at købe et top LCD ? , som jo reelt taber i de fleste billed relevante enkeltdicipliner i forhold til OLED . Uanset, - så medgiver jeg,at OLED ikke ubetinget er det bedste valg for alle . Jeg fornemmer bare, at nogle fravælger det på et forkert grundlag .
MigSelv skrev: 31 jan 2022, 20:48
George1 skrev: 31 jan 2022, 19:34 Nææ men, nu er det jo ikke et middelmådigt LCD🤔
Glorier, områder overbelyses i mangel på dimming zoner, dårlige betragtningsvinkler, tordenfluer i panelet, og listen er længere endnu.
Du kan ikke skære alle LCD skærme over samme kam,
Jeg kom fra et LED HD Samsung 7000 middelklasse tv uden torden fluer og gik til et 4k
Samsung Q90R stadig uden fluer😉og sikke en forskel, knald godt billede og anti- reflektions skærmen er
fantastisk, og bliver svær at undvære.
George1 skrev:
Jeg kom fra et LED HD Samsung 7000 middelklasse tv uden torden fluer og gik til et 4k
Samsung Q90R stadig uden fluer😉og sikke en forskel, knald godt billede og anti- reflektions skærmen er
Godt for dig.

Nu har trådstarter købt et andet mærke og bliver forhåbentlig tilfreds så vil kan godt alle pakke LCD/QLED/OLED samtalen væk og glæde og over at tråd starter har købt et super tv, hvor han altid kan spørge om råd, hvis der skulle opstå problemer.

Tillykke med købet og kom gerne med en vurdering af skærmen, når du finder tid.
lennon skrev: 31 jan 2022, 22:56 Peter D_ den finder du i Flatpanels testbase. Med få undtagelser (feks Beckham og MigSelv) har vi andre jo ikke et umiddelbart og reelt sammenligningsgrundlag . Derfor bliver brugeranmeldelser ofte mest af alt en selvbekræftelse og retfærdiggørelse af eget valg .
Jeg forstår, hvad du mener. I din formulering ligger det dog lidt, at man (du) ikke anerkender, at andre kan være tilfredse med andet end det, som du nødvendigvis betragter som det bedste valg i situationen.

Det gode køb er det, som man selv er tilfreds med. Uanset hvad andre mener. Og hvis man er glad og tilfreds, har man ikke behov for at tale sin begejstring op – eller "retfærdiggøre sit valg".

lennon skrev: 31 jan 2022, 22:56 Beckham_ vi/du er bare også nødt til at erkende,at prisniveauet efterhånden gør, at man I den grad SKAL have et specifikt LCD behov for IKKE at gå OLED ? Tidligere var OLED mærkbart dyrere, hvor det idag vel nærmest er blevet dyrere at købe et top LCD ? , som jo reelt taber i de fleste billed relevante enkeltdicipliner i forhold til OLED . Uanset, - så medgiver jeg,at OLED ikke ubetinget er det bedste valg for alle. Jeg fornemmer bare, at nogle fravælger det på et forkert grundlag .
Jeg kan sagtens følge dig. Og det sjove er, at jeg selv kunne have fundet på at sige nøjagtig det samme i de gode gamle plasmadage.

Mit valg er foretaget med åbne øjne. Velvidende, at OLED objektivt set er den overlegne teknologi, og velvidende at den burn-in, som har været afgørende for mit fravalg, muligvis (sandsynligvis?) aldrig ville blive et problem i min brugssituation.

Uklarheden om problemets reelle omfang er imidlertid nok til, at jeg ikke med ro i sindet har turdet binde an med teknologien.

At jeg så har måttet ofre "lidt" på billedkvaliteten, det er jeg klar over. Og det lever jeg med (håber jeg).
PeterD skrev: 01 feb 2022, 08:37 Nu har trådstarter købt et andet mærke og bliver forhåbentlig tilfreds så vil kan godt alle pakke LCD/QLED/OLED samtalen væk og glæde og over at tråd starter har købt et super tv, hvor han altid kan spørge om råd, hvis der skulle opstå problemer.

Tillykke med købet og kom gerne med en vurdering af skærmen, når du finder tid.
Jeg takker, Peter!

For god ordens skyld skal det dog siges, at det ikke er mig, som har startet tråden. Jeg er blot endt med at hijacke den 8-)
George1 skrev: 31 jan 2022, 23:58
Jo det kan man/jeg, alle lcd tv lider af de samme fejl, i større eller mindre grad. Opbygningen er ens, så de beskrevne fejl/mangler går igen på alle lcd tv. Det eneste der kan afvige, er tordenfluer i panelet, hvis apparatet er 100% tæt.
MigSelv skrev: 01 feb 2022, 12:15 Alle lcd tv lider af de samme fejl, i større eller mindre grad. Opbygningen er ens, så de beskrevne fejl/mangler går igen på alle lcd tv. Det eneste der kan afvige, er tordenfluer i panelet, hvis apparatet er 100% tæt.
Pas på, du ikke kløjes i din fråde...

Jeg er ikke fortaler for hverken den ene eller den anden teknologi, men det er temmelig ladet at tale om fejl og mangler, når det, der nu engang er tale om, er en begrænsning ved selve teknologien.

Så når og hvis en oplyst køber måtte støde på eksempelvis blooming eller DSE i større eller mindre grad, er det ikke en fejl, men et forventeligt fænomen, som man gerne inden da skulle have gjort op med sig selv, om man kan leve med eller ej.

Tilsvarende er det heller ikke en fejl, når flere brugere oplever, at bevægelser er mere organiske (på den ikke-interpolerende måde) på en plasmaskærm end på en LCD- eller — dare I say it? — OLED-skærm.

Nej, det er blot sådan, teknologien fungerer.
Jeg kalder det fejl og mangler, du kalder det begrænsninger, og i virkeligheden blot semantik.
Jeg ved såmænd ikke hvor fråden skulle komme fra, blot fordi man udtrykker, at prisen på tv ikke er afgørende for fejl/mangler eller i din verden begrænsninger ved en given teknologi.
Jeg har blot konstateret, efter egen erfaring, at de fejl/mangler/ begrænsninger et lcd tv lider af, ikke er foreneligt med det jeg forventer ved et tv. Forstået på den måde, at det var irritationsmomenter, der i særdeleshed når vi snakker HDR ødelagde oplevelsen.
MigSelv skrev: 01 feb 2022, 13:13 Jeg har blot konstateret, efter egen erfaring, at de fejl/mangler/ begrænsninger et lcd tv lider af, ikke er foreneligt med det jeg forventer ved et tv. Forstået på den måde, at det var irritationsmomenter, der i særdeleshed når vi snakker HDR ødelagde oplevelsen.
Det tror jeg ikke, at nogen er i tvivl om (hvad du foretrækker).

Så er det jo bare skønt, at du kan vælge OLED, mens andre kan vælge noget andet, og alle kan være glade for deres valg.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11