Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dyg
Jeg vil gerne tilslutte min computer til mit TV, men er i tvivl om jeg skal gå efter at benytte et VGA-kabel (via DVI til VGA converter ved computeren) eller om jeg skal have fat i et DVI/HDMI kabel.

Jeg har hørt noget med, at DVI/HDMI skalerer lidt anderledes, når den kommer over på et TV. Er der nogen der ved, om det er korrekt?

Overvejer nemlig lidt, om er VGA-kabel er godt nok.
Af Dyg
Ingen med et bud på den bedste løsning?
Brugeravatar
Af azrael
Jeg tror da vist, at du skal komme med lidt flere detaljer, såsom modelnummeret på dit tv og hvilket grafikkort du har (det er *ikke* nok bare at skrive ATi eller nVidia; det skal være producent og modelnummer).

Typisk vil DVI(-D) altid være at foretrække frem for VGA, hvis tingene ellers spiller sammen.
Af Dyg
Hey, troede ik at der var nogen der svarede :D Men mit TV er et Samsung LE32S86BD (R) og mit GFX er et ASUS X1900XT :)
Brugeravatar
Af azrael
Jeg har hentet manualen til dit tv (hvad tænker Samsung da på, når de smider en 65MB stor PDF op på deres site...) og kan se, at alle tv i S8 serien understøtter 1360x768 både ved VGA- og ved DVI-D-tilslutning. Det er heldigt for dig, da du ved begge tilslutningsmetoder får 1:1 pixelmapping (med 6 pixelrækker slukket, men det overlever du nok :)).

Dit grafikkort har DVI-I output på begge udgange, så du kan frit vælge, om du vil lave en analog eller en digital tilslutning til dit tv. Der skulle ikke være noget i vejen for at tilslutte både en monitor og et tv digitalt (via hhv. et DVI-kabel og et DVI->HDMI-kabel), hvilket jeg kraftigt kan anbefale.
Af Dyg
Tak for svar.

Jeg har bestilt et 10 meter HQ HDMI-kabel samt en HDMI->DVI konverter :)

Hvad betyder 1x1 pixelmapping?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det betyder at dit grafikkort leverer en opløsning som din skærm kan vise fuldstændigt magen til. Normalt har en fladskærm jo 1366 kolonner af pixels, men det kan dit grafikkort ikke spytte ud. Den kan kun vise en opløsning med 1360 kolonner. Hvis dit TV ikke havde 1:1 pixelmapping, så ville den i stedet brede de 1360 kolonner ud på de 1366 kolonner skærmen rent fysisk har og det villle give noget forvridning af billedet.

Med 1:1 så slukker skærmen i stedet for 6 kolonner (3 i hver side) og derfor er der ingen forvridning af det billede som dit grafikkort sender ud.

Læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#3
Af Dyg
Mange tak!

Hmmm... Findes der GFX-kort, der kan spytte 1366 kolonner ud?
Af thha15
Jeg har Sony D3500 og et Radeon X800 XT.
Jeg kunne som ovennævnte godt tænke mig at forbinde computer med fladskærm derfor har jeg bestilt et HDMI/DVI kabel, som jeg håber at få i næste uge.

Men så kom jeg i tvivl for hvordan overfører man lyden?

Jeg har et gammelt tv-out stik hvor der er 2*lyd og 1*gange billede. Jeg satte derfor de 2 lyd i de porte der hører til HDMI lyden. Så fik jeg lyd på min HDMI2 hvor der intet er tilsluttet, men i min HDMI hvor jeg har tilsluttet PS3 er der stadig bare PS3 lyd, så nu blev jeg nervøs for om det overhovedet er muligt at overfører lyd via et HDMI/DVI kabel og et gammeltdags tvout kabel? Kan mit fladskærm/computer regne ud at der er tilsluttet en enhed der ikke afspiller lyd og så dermed tager lyden fra de 2 stik der går ind i dens lydport?

Blev noget kludret - undskyld