Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pally
Hejsa

Jeg har lige fået en Asus VW222U skærm for 2 dage sidem. Lige siden jeg satte den til har jeg kunnet mærke det i mine øjne, og jeg synes efterhånden jeg har prøvet alle mulige indstillinger uden at det hjælper noget som helst.

Mit spørgsmål går på om det kan være et tilvænningsspørgsmål, da jeg kommer fra en *gammel* Compaq TFT5015 skærm som jeg har brugt i flere år eller om der kan være noget andet galt.
Kører Win Xp med et GeForce 8800 GTS kort og opløsning er sat til 1680 * 1050.

Som det er ligenu er jeg mest til at sætte den gamle skærm til igen og så bare indrømme overfor mig selv at det var et mega fejlkøb og så sætte den nye skærm langt ind i et skab :(( Jeg kan simpelthen ikke holde det ud i mine øjne
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Start med at skrue en del ned for brightness. Den vil næsten altid være stillet alt alt for højt.

Men dernæst ER det et tilvænningsspørgsmål. Husk også på at du nu får lys fra et meget større areal, hvilket du også lige skal vænne dig til
Af pally
Har prøvet at sætte brightness fra de 70 den står på som default til 50 med synes ikke det hjalp, har dog som sagt ikke brugt skærmen mere end nok sammenlagt ca. 10 timer over 2 dage, men kan mærke det i mine øjne med det samme jeg sætter mig foran den.
Er dog ellers glad for den, men hvad hjælper det hvis man sidder og ødelægger sine øjne :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis den kun står på 50 så kan du jo skrue lidt mere ned for den? Min egen 2407WFP er helt nede på 32...
Af pally
Okay, så prøver jeg at gå lidt længere ned og prøver mig lidt frem.
Noget andet er at jeg har søgt efter en driver til den så Windows ikke bare står med 'Plug and Play monitor', men har ikke kunnet finde en, men det er måske også lidt lige meget?

Mange tak for hjælpen forresten :)
Af pally
Jeg skal vist bruge den INF fil først, jeg har slet ikke nogen ASUS skærme at vælge imellem på listen
Af knekker
Hvad er skærmens refreshrate sat til?

ligger den for lav, kan jeg hurtig mærke det i mine øjne, hvilken kan føre til hovedpine.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke styre opdateringsfrekvensen på en fladskærm. Den er altid 60 Hz og det kan ikke sammenlignes med en CRT skærm, idet LCD skærme er af typen "refresh and hold" - dvs. der er ikke noget der blinker.

Vi har en artikel om det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af knekker
jeg var faktisk lidt i tvivl om det samme gjalte for LCD skærme, godt du fik sat det på plads.