Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nipnik
SÅ kom tiden,hvor jeg skal have en fladskærm

Nu har jeg lurpasset i et par år - men nu skal det være.
Jeg har alle dage været med på det tekniske, men nu bevæger jeg mig ind på ukendt land. Min tekniske viden mht fladskærme er ganske enkelt mangelfuld, da jeg kom for sent ind i kampen.

TAK Flatpanels.dk - I har været en stor hjælp. Jeg er nået et godt stykke af vejen. Derfor ønsker jeg også svar, fra dem der virkelig ved noget om fladskærme, fremfor svar som - jeg har xxx og det er meget fedt.

Beslutningen er fladet på:
- Det skal være LCD frem for Plasma.
- Det skal være 1080p eller det der er bedre. (her er jeg kun nået til, at det skal være 1080p - udfra læsning om 'p' eller ej.
- Det skal være et af de mere populære mærker - af hensyn til service. (Samsung, Sony, Phillips, Pioneer o.lign.)
- Det skal være 40"
- Det skal være i prislejet 10.000-12.000 kr. (wupti.com priser - det vil sige ca. 13.000-18.000 i FONA priser - så kom gerne med en anbefaling som kan købes enten hos wupti.com eller fx fleggaard.dk)
- Jeg går op i godt billede - også når jeg ser TV.
- Jeg går mere op i god kontrast og farver, fremfor om jeg kan se en lille bums i panden på nyhedsværtinden eller på skuespilleren i en DVD-film.

Men spørgsmålet er så: Hvilket skal jeg købe ud fra ovenfår stående kriterier - min viden er ikke skarp nok, hvad angår de små tekniske forskelle.

På forhånd tak.
Af nipnik
Hvis du svarer på mit indlæg med en eller flere anbefalinger - så skriv MEGET gerne hvorfor du anbefaler netop det/de modeller.
nipnik skrev: Det skal være LCD frem for Plasma.
- Det skal være 1080p eller det der er bedre. (her er jeg kun nået til, at det skal være 1080p - udfra læsning om 'p' eller ej.
Jeg har ret svært ved at afholde mig fra at sige "hvorfor?" til begge dele...
nipnik skrev: - Det skal være et af de mere populære mærker - af hensyn til service. (Samsung, Sony, Phillips, Pioneer o.lign.)
- Det skal være 40"
- Det skal være i prislejet 10.000-12.000 kr. (wupti.com priser - det vil sige ca. 13.000-18.000 i FONA priser - så kom gerne med en anbefaling som kan købes enten hos wupti.com eller fx fleggaard.dk)
Det hænger i mine øjne ikke sammen med dit krav om service.
nipnik skrev:- Jeg går op i godt billede - også når jeg ser TV.
- Jeg går mere op i god kontrast og farver, fremfor om jeg kan se en lille bums i panden på nyhedsværtinden eller på skuespilleren i en DVD-film.
...og dette hænger ikke sammen med dit krav om LCD og 1080P...

Hvis du VIL holde fast i 1080P LCD, så er der i mine øjne kun ét interessant valg p.t., i den prisklasse: Samsung LE40F86. Begrundelsen er ganske enkelt at det er dén LCD jeg har set til dato, hvor der er færrest af de helt åbenlyse ulemper der normalt generer mig ved LCD. Men jeg vil stadig hellere se Blu-Ray på et Panasonic plasma end på et Samsung F86... Opløsning eller ej.
Af madass32
Har du antenne på taget, satelit, ant. forening eller kabelTV yousee eller stofa.

Kan du leve med en ekst. digitalboks?

Du kommer nok ikke uden om at det vil være en rigtig god ide med digital signal især når det skal være lcd :).

men første indskydelse kunne være

samsungs 40f86
meget dyb sort
nok bedste lcd til prisen

sony's 40v3000
har mulighed for at se digital kabeltv uden ekst. boks
er forholdsvis god til at vise sort
general god billedkvalitet.

philips 42pfl7962D
Ambilight
general god billedkvalitet.
smæk på farverne.
Af madass32
må give Otto ret. hvis du bare havde sagt 40"-42" til omkring 10K
panasonic 40px80
LG 42PG6000
(har ikke set det, men er blevet testet på en svensk hjemmeside med høje anbefalinger)
Af nipnik
Kan set at det med LCD vs. Plasma går jer på.
Men hvorfor?

Jeg har bare hørt, at der er en masse problemer med Plasma-skærme.
og så har jeg læst her på flatpanel.dk at 1080p er bedre.
Som sagt, det er nyt land for mig.
Af nipnik
OK jeg har kabel TV - og har tænkt mig at bestille HD-tv hos you see.
Spørgsmål - ekstern digitalboks vs et i TV'et ? - er der forskel på de muligheder man får? er det boksen eller tv'et som styrer, om man kan sætte en film på hold, om man kan leje en film osv ?

For øvrigt - hvorfor ikke Full HD 1080p ??
Hvad er bedre og hvorfor?
Af madass32
hvis man vælger et godt plasmapanel for man bare meget bedre billede for pengene.

et par
plasma vs lcd:

betragtningsvinkel er stort set perfekt ud til 180 grader, på et lcd er der som regel synlig forskel efter 90 grader.

kontrasten.
plasma kan gengive sort meget bedre under normale forhold og mørkere.
dog vil jeg sige, i modløs eller stærkbelysning ser det bedre ud på nogle lcd.

strømforbruger er en smule større på plasma, men det der står på skærmen er maks. det variere efter hvor meget lys skærmen skal gengive. En lcd bruger den effekt der står på skærmen.

en lcd er meget mere overfølsom over for støj så det kræver et perfekt signal.

responstiden er ca 1000 gange hurtigere på plasma. derfor opgiver man den ikke.

plasma har altid en glasplade så der vil være flere refleksioner i, efter hvor godt den er behandlet.

er 1080p nødvendig? det er blevet diskuteret meget her på siden, men jeg kan ikke se forskel ved normal sideafstand. 3m til 42" er ca. maks.
720p er allerede så små pixel så du kan ikke se om der kommer dobbelt så mange.
Af Otto J
nipnik skrev:
For øvrigt - hvorfor ikke Full HD 1080p ??
Hvad er bedre og hvorfor?
Det er som sådan ikke fordi der er noget galt med 1080P, tværtimod - alt andet lige, er det kun en fordel at have en opløsning på 1080P. Problemet er at inden for et rimeligt budget, er man ofte tvunget til at skulle afgive nogle andre egenskaber for at få det. Og dér er det man skal være opmærksom på hvor lille betydning opløsningen reelt har for den samlede billedkvalitet, i forhold til mange andre faktorer - specielt når du nu selv pointerer at naturlig farvegengivelse er vigtigere end at kunne tælle bumser på en flue. "Alt andet lige" er 1080P bedre - "alt andet" er bare meget sjældent lige.