Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kennethbrdk
Jeg har lige pt 3 OLED, et LCD LED og et plasma og skal jeg rangere billedkvaliteten:

De 3 OLED (Sony A80J 77", LG C1 OLED 55", Panasonic GTX960 OLED 65") klart på de 3 første pladser
Plasma (VT55 - 55")
LCD LED (Sony XD9305 - 65")

Ingen af dem er dårlige tv - problemet er blot, at når du først har vænnet dig til OLED - så kan du ikke nøjes!
Af PeterD
kennethbrdk skrev: 29 dec 2021, 20:39 Jeg har lige pt 3 OLED, et LCD LED og et plasma og skal jeg rangere billedkvaliteten:

De 3 OLED (Sony A80J 77", LG C1 OLED 55", Panasonic GTX960 OLED 65") klart på de 3 første pladser
Plasma (VT55 - 55")
LCD LED (Sony XD9305 - 65")

Ingen af dem er dårlige tv - problemet er blot, at når du først har vænnet dig til OLED - så kan du ikke nøjes!
Præcis.

Det kan ikke siges tydeligere.

Ingen teknologi er perfekt, men hvis du bruger tv'et til at SE tv, og når du har haft et OLED som fungerer som det burde, så bliver man "hooked".
Af Beckham
Både og....i min verden kræver det at man fodrer OLED'en med noget ordentlig materiale for at man for alvor får noget ud af det. Har haft min første OLED en måneds tid + det løse og er ganske godt tilfreds so far. Men hvis jeg aldrig så noget 4K\HDR, så synes jeg argumenterne for en OLED så småt begynder at falde fra. Almindeligt HD\flow tv bliver altså ikke voldsomt meget bedre i min verden. Ja...selvfølgelig kan du godt se at den sorte bliver en smule mere sort, men ikke noget som er en større investering værd i min verden.
Af PeterD
Beckham skrev: 30 dec 2021, 11:21 Både og....i min verden kræver det at man fodrer OLED'en med noget ordentlig materiale for at man for alvor får noget ud af det. Har haft min første OLED en måneds tid + det løse og er ganske godt tilfreds so far. Men hvis jeg aldrig så noget 4K\HDR, så synes jeg argumenterne for en OLED så småt begynder at falde fra. Almindeligt HD\flow tv bliver altså ikke voldsomt meget bedre i min verden. Ja...selvfølgelig kan du godt se at den sorte bliver en smule mere sort, men ikke noget som er en større investering værd i min verden.
Priserne på OLED og LCD/QLED er vel også efterhånden rimelig ens?
Af Beckham
Enig...var dog mere tænkt i forhold til at skifte sin gamle skærm ud. Ergo ser du primært 720p eller derunder, så vil du ikke opleve en revolution ved at købe en ny skærm\OLED skærm.
Af kennethbrdk
Beckham skrev: 30 dec 2021, 15:57 Enig...var dog mere tænkt i forhold til at skifte sin gamle skærm ud. Ergo ser du primært 720p eller derunder, så vil du ikke opleve en revolution ved at købe en ny skærm\OLED skærm.
Hvem ser primært P720 eller under - skal siges jeg ikke har flow tv.
Dog skal du f.eks. ikke undervurdere f.eks. XR processoren i Sony A80J og A90J og generelt de nye processorer når de opskalere. Jeg er forbavset over hvor god kvaliteten er på opskaleringer specielt på mit Sony A80J OLED. Der kan processorerne for 8-10 år siden ikke helt være med. Det så været sagt så er jeg stadig imponeret over hvor godt mit 10-11 år gamle Panasonic plasma klarer sig i forhold til mit 5 år gamle Sony LCD LED. Dog har det jo ikke 4K, men samme kildemateriale (ikke 4K) der foretrækker jeg plasmaen. Men mine OLED tv er bedre i alle aspekter, hvilket de også gerne skulle med så mange års forskel.
Af Beckham
De fleste som ser flow tv ser nok 720p eller deromkring. Er enig i at opskaleringen er rigtig god på Sony's tv, men ser det bedre ud end et godt plasma\lcd i full hd? Det vil nok kræve en mere dybdegående sammenligningstest tænker jeg.

Anyway...bottom line, så er min holdning bare at du ikke vinder noget voldsomt med en OLED når du f.eks. ser almindelig flow tv. Dermed ikke sagt at billedet ikke er godt, man skal bare ikke forvente nogen form for revolution. Og hvis man ser meget bold, eller anden sport med fast scoreboard display oppe i hjørnet, så skal man jo nok overveje om man kan leve med dimming.
Af kennethbrdk
Beckham skrev: 30 dec 2021, 18:13 De fleste som ser flow tv ser nok 720p eller deromkring. Er enig i at opskaleringen er rigtig god på Sony's tv, men ser det bedre ud end et godt plasma\lcd i full hd? Det vil nok kræve en mere dybdegående sammenligningstest tænker jeg.

Anyway...bottom line, så er min holdning bare at du ikke vinder noget voldsomt med en OLED når du f.eks. ser almindelig flow tv. Dermed ikke sagt at billedet ikke er godt, man skal bare ikke forvente nogen form for revolution. Og hvis man ser meget bold, eller anden sport med fast scoreboard display oppe i hjørnet, så skal man jo nok overveje om man kan leve med dimming.
Har ikke oplevet noget dimming på mine OLED da jeg så EM i sommers... O-O
Brugeravatar
Af bbplayer
Beckham skrev: 30 dec 2021, 18:13 De fleste som ser flow tv ser nok 720p eller deromkring. Er enig i at opskaleringen er rigtig god på Sony's tv, men ser det bedre ud end et godt plasma\lcd i full hd? Det vil nok kræve en mere dybdegående sammenligningstest tænker jeg.
I starten da vi fik UHD tv skærme, så var flatpanels teamet inde omkring det emne du tænker på.

Jeg husker dem sige, at selvom man kun ser 720p på en 2160p skærm så vil den afgjort præsentere materialet bedre, da antallet af punkter/pixels som benyttes er jo mange flere, så nuancer og toner som benyttes af skærm tek. vil jo have langt bedre mulighed for at hjælpe billede for dem som vil have hjælp.

Så skal lcd/plasma fra pre-uhd sammenlignes må de jo allerede tabe til OLED på det grundlag ved opskaleringen, og ja, også når Sony gør det.

Måske kan flatpanels teamet genopfriske andre på det emne, det er jo mange år siden :)
Af allo
Beckham skrev:De fleste som ser flow tv ser nok 720p eller deromkring. Er enig i at opskaleringen er rigtig god på Sony's tv, men ser det bedre ud end et godt plasma\lcd i full hd? Det vil nok kræve en mere dybdegående sammenligningstest tænker jeg.
nej, alm. flow tv ser på ingen måde bedre ud på de top 4K LCD og OLED modeller som jeg kunne sammenligne mit 10 år gammelt VT30 med

og ikke nok med det så er motion stadigvæk bedre på et plasma tv

4K indhold (gaming, film, etc.) = et kæmpe skridt op

720p og FHD: ingen gevinst (tværtimod da motion er bedre på et plasma tv)
Af Beckham
kennethbrdk skrev: 01 jan 2022, 16:37

Har ikke oplevet noget dimming på mine OLED da jeg så EM i sommers... O-O
Hvilken skærm har du? Jeg er godt klar over at Sony angiveligt har den mest aggressive dimming algorimte, men samtidig skulle det jo generelt set findes på mere eller mindre alle OLED skærmen.

Her min på A80J er det i hvert fald MEGET tydeligt at se.
Senest rettet af Beckham 02 jan 2022, 12:12, rettet i alt 1 gang.
Af Beckham
bbplayer skrev: 01 jan 2022, 17:37
I starten da vi fik UHD tv skærme, så var flatpanels teamet inde omkring det emne du tænker på.

Jeg husker dem sige, at selvom man kun ser 720p på en 2160p skærm så vil den afgjort præsentere materialet bedre, da antallet af punkter/pixels som benyttes er jo mange flere, så nuancer og toner som benyttes af skærm tek. vil jo have langt bedre mulighed for at hjælpe billede for dem som vil have hjælp.

Så skal lcd/plasma fra pre-uhd sammenlignes må de jo allerede tabe til OLED på det grundlag ved opskaleringen, og ja, også når Sony gør det.

Måske kan flatpanels teamet genopfriske andre på det emne, det er jo mange år siden :)
Skal nok passe på papiret....men personligt kan jeg nu ikke se den store forskel..:-)
Brugeravatar
Af bbplayer
Beckham skrev: 02 jan 2022, 12:08 Skal nok passe på papiret....men personligt kan jeg nu ikke se den store forskel..:-)
Jeg tror det kan være lidt af grundlaget, at man ikke ser det.

Bevægelser og motion som på Sony, vil de sikkert have fået fordele ud af det som flere farver/nuancer kunne skabes om objekter i bevægelse.