Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sonsora
Godaften.

Jeg har nu endelig tænkt mig at hoppe med på moden med et fladskærmstv, da det jo på alle måder er bedre end de gamle.

Så jeg håber derfor at i vil kunne hjælpe mig med et valg af skærm, da der er lidt af en jungle hvis man begynder at grave lidt i det.

Jeg har naturligvis nogle krav til tv'et:
Det skal være 32", da jeg desværre ikke har råd til større.
Det skal understøtte HD, dog ikke nødvendigvis full-hd.
Der skal være indbygget DVB-T tuner i.
Designet skal ikke være alt for grimt.
Prisen må maks være 5500 kr, da jeg desværre ikke har pengene til større.

Jeg har selvfølgelig kigget lidt rundt omkring, og har indtil videre fundet disse to, er de noget værd ?:

http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389962
http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381266

Er naturligvis åben over for alle andre forslag, men disse to var det som jeg lige kunne finde.

Jeg håber meget i kan hjælpe her, da jeg er helt lost.

På forhånd tak til alle som vil dele ud af deres viden.

Mvh.
Jesper
Af cannavaro
Hvilket Tv har du haft før i tiden, og hvad signal kører du med?? Et godt gammeldags billedrørstv vil levere et bedre billede på almindelig Analog Tv, såvel som digitalt, i forhold til de fjernsyn du linker til, så Nej, de fladskærmstv er ikke bedre på ALLE måder, omend der helt sikkert er fordele i det.

Jeg ville dog nok gå efter Samsung's model, udmærket skærm til prisen, Philips-skærmen er skam også fin nok, men R-modellen er efter min mening en tand bedre kvalitetsmæssigt, men lyden halter dog efter..
Af sonsora
Jeg har et panasonic 28" billedrørs lige nu, men det betyder dog ikke så meget, da jeg bare gerne vil spare pladsen som de gamle tv nu fylder, og i stedet for det op på væggen.

Jeg har almindeligt signal fra en antenne ude i haven lige i øjeblikket, men grunden til at jeg gerne vil have DVB-T er at her om et års tid bliver alle kanaler jo udsendt i digital, og så slipper jeg for at have sådan en digital boks stående ved siden af.

Okay, jeg kan også bedst lide samsungs, men det med lyden, hvor slem er den ?
Jeg kan godt lide når der er noget dybde i lyden, men det kan jeg måske slet ikke få i disse prisniveauer ?
Af noel.dk
sonsora skrev:Jeg har et panasonic 28" billedrørs lige nu, men det betyder dog ikke så meget, da jeg bare gerne vil spare pladsen som de gamle tv nu fylder, og i stedet for det op på væggen.

Jeg har almindeligt signal fra en antenne ude i haven lige i øjeblikket, men grunden til at jeg gerne vil have DVB-T er at her om et års tid bliver alle kanaler jo udsendt i digital, og så slipper jeg for at have sådan en digital boks stående ved siden af.

Jeg kan godt lide når der er noget dybde i lyden, men det kan jeg måske slet ikke få i disse prisniveauer ?
Samsung's lyd er OK, men bestemt heller ikke mere end det, du må endelig ikke forvente "surround-oplevelse". Philips'en er formentlig en smule bedre (Det er min erfaring at Philips' lyd generelt er en smule bedre end Samsung) men jeg ville til enhver tid vælge Samsung'en fremfor Philips'en, udelukkende grundet den bedre billedkvalitet.
Af sonsora
Okay, så pt. ligger mit valg på den samsung skærm.

Er der andre muligheder som evt. er bedre eller billigere som også er værd at kigge på ?
Af cannavaro
Jeg har et panasonic 28" billedrørs lige nu, men det betyder dog ikke så meget, da jeg bare gerne vil spare pladsen som de gamle tv nu fylder, og i stedet for det op på væggen.

Uha der tager du desværre grueligt fejl med hensyn til DVB-T. Det er mere problematisk end som så.

Du nævner helt rigtigt at alle kanaler over Dvb-t bliver sendt digitalt efter 1. November 2009, MEN til den tid vil de nye programmer højst sansynligt blive sendt i MPEG4, hvorimod alle digitale kanaler over DVB-T idag liver sendt i MPEG2-format. MPEG er en komprimeringsstandard som bliver brugt i forbindelse med digitalt tv. MPEG4 er en videreudvikling af MPEG2, og tillader flere kanaler, samt bedre kvalitet, hvilket også betyder, at du skal have en Digital Tuner med MPEG-4 dekoder, enten ´som en ekstern dekoder, eller integreret i skærmen, hvilket ingen af de fjernsyn du linker til har. Mener heller ikke, at du på nuværende tidspunkt kan købe en boks i de danske butikker, som kan håndtere MPEG4, men det kommer jo nok..

Men bare rolig, du ville kunne se DR1, DR2, DRUpdate/Tegnsprogsfortolkning og TV2 frem til 2012, fordi disse kanaler stadig bliver sendt i Mpeg2 efter 2009.. Men det er alle de nye kanaler som ikke ville kunne modtages med de bokse vi har idag..

Det blev en lang smøre.. Nu gør det måske ikke så meget, hvis du kun vil se de enkelte ovenstående kanaler, hvilket jeg dog ikke fornemmede på indlægget..
Af sonsora
Jeg siger mange tak for den information du lige gav der canna, det var da godt at vide!

Lidt skidt for mig selvfølgelig men stadig, så ved jeg at jeg ikke skal hænge mig alt for meget i det.
Af noel.dk
sonsora skrev:Jeg siger mange tak for den information du lige gav der canna, det var da godt at vide!

Lidt skidt for mig selvfølgelig men stadig, så ved jeg at jeg ikke skal hænge mig alt for meget i det.
Jeg ville ikke hænge mig i det, du kan jo altid købe en boks som kan håndtere det signal du nu engang kan modtage. Ellers skulle du også allerede nu tage hensyn til om du evt. flytter inden 2011 og får kabel-tv istedet - og så købe et tv derefter ;-)
Af sonsora
Okay, hvis nu mit valg så endte på samsung skærmen, hvilket vægbeslag vil i så kunne anbefale til den ?
det skal hænge i en højde af ca. 1,5-2 meter, og skal kunne ses fra en seng som ikke står så langt fra, så går ud fra der skal være tilt på.
Det behøver ikke være sådan en vægbeslag med arm, da jeg har set at de koster en mindre bondegård