Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
Jeg var selv skeptisk, da LG kom på markedet med A1, hvor jeg ikke rigtig kunne se, hvorfor man skulle vælge denne model, men med de priser de har været i stand til at sælge dem, så vil det være det naturlige valg for mange, hvor merprisen op til eksempelvis C1 vil være svær at forsvare, især da det ikke ser ud til, at motion lider under den lavere opdateringsfrekvens; entusiaster og folk med de allernyeste konsoller vil sikkert kigge andre steder, med mindre 77" OLED til godt 11000 kr. er for svært at sige nej til.

Judder er ikke bare judder!
Det findes i større og mindre grad og opstår som et mismatch mellem den hastighed kildematerialet er optaget, og det, det bliver afspillet under.
Der er stor forskel på, hvor gode de enkelte TV er til at modvirke det.
TV med den højere opdateringsfrekvens har bedre betingelser at arbejde under, men derfor er det ikke givet på forhånd, at det under alle forhold vil fungere bedre.
Specs. siger ikke alt!

Din indvending bygger udelukkende på en forudindtaget holdning, om at der kun er én måde at behandle et signal på; hvis tallene ikke går op i hinanden, så vil der opstå judder, hvilket ikke er sandheden i praksis.

Brugeren hw1270 beretter han ikke kan se forskel mellem sine 2 TV (LG A1 og LG C1).
Rtings siger god for judder-free motion ved 24p med et 24p-signal i deres test af LG A1:

24p Judder
Judder-Free 24p
Yes
Judder-Free 24p via 60p
No
Judder-Free 24p via 60i
No
Judder-Free 24p via Native Apps
Yes
Update 07/30/2021: We retested the native apps and found that they can remove judder from the native apps as well. To do so, the setting Cinema Screen must be enabled.

The LG A1 can only remove judder from 24p sources and the native apps. This is different from the other LG OLEDs we've tested and is likely due to the 60Hz refresh rate.

Hele testen her:

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled
Brugeravatar
Af Naiera
:s
Brugeravatar
Af Naiera
Supergris skrev: 16 dec 2021, 22:22 Din indvending bygger udelukkende på en forudindtaget holdning, om at der kun er én måde at behandle et signal på; hvis tallene ikke går op i hinanden, så vil der opstå judder, hvilket ikke er sandheden i praksis.
Det ér netop sandheden i praksis, såvel som i teorien. Længere er den ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Supergris skrev: 16 dec 2021, 22:22 Din indvending bygger udelukkende på en forudindtaget holdning, om at der kun er én måde at behandle et signal på; hvis tallene ikke går op i hinanden, så vil der opstå judder, hvilket ikke er sandheden i praksis.
Det er nu altså præcis sådan det forholder sig. Et 24fps signal kan gengives på en skærm på forskellige måder, men det vil altid give judder (om den enkelte seer bemærker det er en anden sag – og om man kan bruge motion smoothing til at reducere judder er også en anden sag), hvis panelet ikke skifter tilstand til 24, 48, 72, 96 eller 120 Hz.

Typisk kan TV-skærme køre i 50 eller 60Hz tilstand (som heltal eller brøkfrekvenser). Og 100 eller 120Hz tilstand, hvis det er et 100/120Hz panel. Det er først med VRR-systemer, at man slipper opdateringsfrekvensen på skærmen fri, men som du måske ved, så giver det diverse udfordringer med bl.a. flimmer og hævet sortniveau. Det skyldes, at skærme er optimeret hvad angår bl.a. strømeffekt, transistorer/kondensatorer (dem i skærmen, ikke boardet), skærmdriver og gamma-respons (lyskurven) til de klassiske frekvens-tilstande. At skærme skal kunne køre i hvilken som helst frekvens problemfrit er en større udfordring, som branchen stadig arbejder på. Typisk vil man f.eks. definere en bund i frekvensspændet på omkring 40-48Hz, da opdateringsfrekvens under de niveauer er de mest udfordrende.

Ligesom med opløsningstrin (720p, 1080p, 2160p, 4320p) så har man valgt frekvenstrin til eksakte værdier af en årsag.
Af lunddal
Kan det tænkes, at tv'et laver 3:2 pull down, når Cinema er aktiveret?
Brugeravatar
Af bbplayer
Naiera skrev: 15 dec 2021, 12:36
Supergris skrev: 14 dec 2021, 21:43 De, der fraråder, har ikke erfaring med det i praksis, men går udelukkende efter hvad specs. siger.
Det er noget sludder, det du er ude i her. Skærmen kan ikke vise 24Hz korrekt, og det vil resultere i judder, når det afspilles ved 60Hz. Det gider jeg ikke se på, når der er alternativer der kan gøre det ordentligt.
Vi elsker alle indlæg hvor folk gætter end de har erfaring med, og jeg tvivler på du har købt og prøvet produktet, så dit gæt er lige så godt som det julemanden giver, og han eksisterer ikke :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Okay, jeg har netop hørt tilbage fra LGs TV-hold i Sydkorea.

LG A1 kører som udgangspunkt OLED-panelet i 60Hz, når kilden er 24fps – altså med judder. Det er sådan seeren vil få tingene serveret uden ændringer i menuen.

Den gode nyhed er, at man manuelt kan få skiftet panelet over i en 48Hz tilstand, når signalet er 24fps, ved at ændre billedindstillinger. Dermed kan 24fps gengives i original form uden judder. Det er så positivt, at jeg fristes til at få LG A1 med på listen over vores anbefalede TV-skærme – jeg tror dog lige jeg kigger forbi en butik først og undersøger et par andre ting.

Her er svaret fra LG Korea:

Our A1 TVs can play at 48Hz/50Hz/and 60Hz depending on the signal and settings.

Since you are asking about 24P- when feeding 24P content you have two choices on how the signal can be seen:

48Hz - Using 2:2 Pulldown (basically doubling the signal) when TruMotion is set to "off" and in Advanced settings go to Clarity and set Cinema Screen to "on"

60Hz - Using 3:2 Pulldown (basically doubling the signal but generating an image every 3rd frame) in other modes.
Af Globulus
3:2 pulldown giver jo næsten sig selv, så ingen overraskelser dér.

Hvad 2:2 pulldown nævnte rtings det indirekte under 24p Judder:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-oled

"We retested the native apps and found that they can remove judder from the native apps as well. To do so, the setting Cinema Screen must be enabled." De nævnte så ikke noget om at TruMotion helt skulle slås fra, men det er måske en effekt af at slå Cinema Screen (mode?) til?

Nu er det jo ikke alle, der bryder sig om det mørke/varme billede man får i Cinema mode eller helt at slå TruMotion fra (selv om A1 afbøder på problemet med stutter ved at have et lidt sløvere panel), men det ville stadig være en dealkiller for mit eget vedkommende, hvis jeg ikke frit kunne vælge den kombination af billedindstillinger jeg måtte ønske.

Så det er ikke nok, at den KAN vise 24p uden judder, hvis det kommer med en række begrænsninger. Derfor kan man ikke give en entydig anbefaling.
Af Globulus
Det vises tydeligt her (6m28s), at man må vælge mellem TruMotion eller Cinema Screen:

Så ingen judder-fri 24p uden stutter.

Det ser ud til, at han sidder og redigerer i en af de to "Expert" modes.

Det er så ikke et A1 han sidder med, men mon ikke det er ca. det samme?
Brugeravatar
Af Naiera
bbplayer skrev: 17 dec 2021, 08:30 Vi elsker alle indlæg hvor folk gætter end de har erfaring med, og jeg tvivler på du har købt og prøvet produktet, så dit gæt er lige så godt som det julemanden giver, og han eksisterer ikke :)
O_O
Af Supergris
Altså alt er NØJAGTIG, som jeg gættede mig til!

Rettet mod Globulus:
Man kan vel sagtens komme med en entydig anbefaling til en skærm som værende den bedste til prisen, og dermed det bedste køb, for en stor del af fremtidige købere på udkig efter deres næste TV?
Af Supergris
Rasmus Larsen skrev: 17 dec 2021, 05:38
Det er nu altså præcis sådan det forholder sig. Et 24fps signal kan gengives på en skærm på forskellige måder, men det vil altid give judder (om den enkelte seer bemærker det er en anden sag – og om man kan bruge motion smoothing til at reducere judder er også en anden sag), hvis panelet ikke skifter tilstand til 24, 48, 72, 96 eller 120 Hz.
Jeg gjorde netop opmærksom på, der nok ikke kun er én måde at behandle et signal, drive et panel, på.
Ingen, indtil nu, anede hvordan TVet arbejdede internt!