Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hw1270
Ja 24 går ikke op i 100 eller 50 (ikke med et helt tal) - alt det forstår jeg godt.

Men og hvor er problemet?
Hvordan ses det?
Er det når jeg ses netflix på den indbyggede app eller på ATV eller Shield. Eller er det når jeg ser en Blu-ray film der er i 24p format.
Prøver bare at forstå hvad problemet er og hvordan jeg oplever at det er et problem.

Tak
Brugeravatar
Af Naiera
Når du afspiller 24Hz (24.000 eller 23.976Hz) ved 60Hz opstår der det man kalder "judder"; en lettere hakken i videoen, der mest tydeligt kommer til udtryk ved f.eks. panoreringer. Den mere tekniske forklaring kan googles ved blot at skrive "judder" i søgefeltet :)
Af Supergris
Problemet er blot, nogle udelukkende snakker ud fra egne krav uden at have personlige erfaringer med den aktuelle model.

En stor del af at kunne anbefale ting til andre, er at kunne sætte sig i deres sted, hvilket jeg specielt husker fra min tid, da jeg solgte PC-udstyr.

Så længe TVet ikke har været ordentligt testet, så ville jeg sætte min lid til brugere, der rent faktisk ejer TVet, fremfor nogle der har en formodning, baseret på nogle specs., endda uden at tage brugsmønsteret i mente, hvor der rent faktisk i dette tilfælde er opgivet, at der ikke er en formodning om, der skal ses mange film.
Fordi man selv ønsker det absolut bedste, findes der andre, der sagtens kan nøjes med noget, der er så tæt på perfekt, som budgettet tillader det...

Som tidligere skrevet, så findes der vel ikke bedre TV til prisen?

Hvis man ønsker det bedste, må man være indstillet på, at betale merprisen; hvorfor skulle man det, hvis man alligevel ikke kan se forskel (jævnfør et indlæg i tråden, der rent faktisk ejer begge TV)?

Fordi der er nogle tal, der ikke går op i hinanden?
Brugeravatar
Af Naiera
Supergris skrev: 15 dec 2021, 19:29 Problemet er blot, nogle udelukkende snakker ud fra egne krav uden at have personlige erfaringer med den aktuelle model.
Du prøver åbenbart at skabe konflikt der ikke er der. Jeg har netop, meget tydeligt, skrevet, at det er et godt TV, så længe man er klar over begrænsningen.
Af Supergris
Jeg forsøger på ingen måde at skabe konflikt, men jeg ser ingen grund til, du behøver at komme med et indlæg, hvor du oplyser trådstarter om hvilket TV, DU personligt aldrig kunne finde på at købe!

Man kunne vende den om og spørge, hvilket formål du havde med dit indlæg, der ikke gavner trådstarter, men i stedet skaber (set fra min side; ubegrundet) tvivl?

Det lader ikke til, du har læst trådstarters oprindelige indlæg, hvor han beskriver sit brugsmønster, hvortil det er min påstand, at dette TV praktisk taget passer perfekt, og ikke findes bedre til prisen.

Mandens behov står tydeligt beskrevet, der er endda en bruger, der ejer TVet samt det, på papiret, bedre TV, som uden forbehold giver grønt lys for købet!

Jeg påstår på ingen måde, C1 ikke er et bedre TV end A1, men mange vil aldrig bemærke forskellen, og specielt med brugsmønsteret i mente, mener jeg ikke, der er noget at betænke sig på, hvis man ønsker det bedste TV, der passer til det budget, der er til rådighed.

Som tidligere skrevet, så er der mulighed for at benytte sig af returretten, hvis man ikke er tilfreds.
Hvad er der at tænke over?
Brugeravatar
Af Naiera
Jeg skrev et indlæg fordi en anden bruger havde negligeret fjernsynets helt faktuelle mangel. I samme indlæg gjorde jeg det, som nævnt, klart, at det er et godt køb, så længe man er klar over hvad det ikke kan. Der er ikke noget hovski snovski over at have standarder, og bare fordi man nævner det betyder det ikke, at man prøver at pådutte andre dem.

Som sagt, så skaber du konflikt hvor der ikke er nogen.
Af Supergris
Naiera skrev: 14 dec 2021, 17:39
hans123 skrev: 14 dec 2021, 15:49 Man skal være kræsen bruger før det betyder noget.
Jeg ville aldrig købe et TV eller en projektor der ikke understøtter 24Hz ordentligt, men hvis man er klar over begrænsningen er A1 selvfølgelig et godt køb.
Så du mener ikke, der i dit første indlæg er tale om at "pådutte" andre DINE referencer og DINE meninger?
Du har endda valgt at skrive "aldrig" med kursiv, for at understrege DIN pointe!
Husk på, du taler om et TV, som jeg ikke har fornemmelsen af, du har noget personligt kendskab til?
Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl!

Senere i tråden oplyser trådstarter endda, han kender til begrænsningerne, men brugsmønsteret lægger op til en teoretisk forskel, som en ejer/bruger i tråden ikke har bemærket i praksis.

Hvis du mener, der er et bedre TV i prisklassen, så nævn det gerne?
Brugeravatar
Af Naiera
Supergris skrev: 16 dec 2021, 00:06 Så du mener ikke, der i dit første indlæg er tale om at "pådutte" andre DINE referencer og DINE meninger?
Nej, for jeg gør det efterfølgende helt tydeligt, at det er et godt TV, hvis manglen på korrekt understøttelse af 24Hz ikke er et problem.

Har du selv TV'et og føler du dig truffet af, at jeg ikke falder på halen over det, eller hvad? Det er tumpet som du kan tage på vej.
Af Supergris
Jeg ser det lige modsat!

Underligt, man føler behov for at blande personlige præferencer ind i en tråd, der omhandler et TV, man ikke selv har kendskab til, hvor andre, der rent faktisk ejer den aktuelle model, samt den model det er åbenlyst at teste den imod, allerede har givet grønt lys, og hvor brugsmønsteret ikke lægger op til nogle egentlige begrænsninger?

Synes du selv, at det er til nogen hjælp for trådstarter at du skriver, som du gør, som i ALDRIG, ALDRIG!, på trods af du ikke har personligt kendskab til modellen?

Derudover tillader du at beskylde andre for at ønske konflikt, blot fordi jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved dit indlæg, hvilket jeg mener (med fare for at gentage mig selv), på ingen måde bærer præg af, du formår at sætte dig i trådstarters sted, eller se udover dine egne præ/re-ferencer...

Til slut kan man jo diskutere, hvem der åbenlyst tager på vej, og beskylder folk for noget?

Jeg vil nu også mene, det ikke er mig, der falder på halen, tværtimod!
Brugeravatar
Af Naiera
Du bliver ved med at skrive sludder om at jeg ikke har kendskab til emnet. Jeg ved præcis hvad judder er. Jeg har kigget film og tv-serier i 60Hz i velsagtens tyve år. Det er ikke anderledes på A1 end hvis jeg slår match frekvens fra på mit Apple TV.

Jeg er færdig med denne pjattede debat. Du magter tydeligvis ikke at forstå.
Af hw1270
Tak for de mange svar, men det er som om det hele handler om teoretiske overvejelser og ikke ret meget om praktik.
Der er stadigt ikke nogen der kan forklare hvor problemet egent opstår.
Er det når jeg ser netflix på den indbyggede app eller på ATV eller Shield. Eller er det når jeg ser en Blu-ray film der er i 24p format problemet ses?
Brugeravatar
Af Naiera
hw1270 skrev: 16 dec 2021, 13:19 Er det når jeg ser netflix på den indbyggede app eller på ATV eller Shield. Eller er det når jeg ser en Blu-ray film der er i 24p format problemet ses?
Det er både på Netflix via Apple TV med match frekvens slået til og ved afspilning af en Blu-ray-film med 24Hz.

Om det er et decideret problem afhænger af, om du finder judder irriterende at se på.
Af Supergris
Blot som rosinen i pølseenden, så har jeg aldrig påstået, Naiera ikke kender noget til emnet!
Min påstand er, han er forudindtaget og ikke har erfaring med LG A1 modsat en bruger, der rent faktisk ejer TVet!

At du, slår "match frekvens" fra på dit Apple TV, er absolut ingen garanti for, du vil opleve det samme på et andet TV!
Som jeg også har skrevet tidligere, så er det langt fra alle, der lægger mærke til fænomenet; F.eks. kender jeg masser, der ikke kan se forskel på, om jeg gengiver Netflix ved 60 Hz eller 24 Hz.

Trådstarter har opgivet dette i sit første indlæg:

"Overvejer et LG A1 da de nu er nede i fornuftig pris.
Ved godt det kun er 50/60 HZ, men det skal kun bruges til alm. streaming. Streaming består af alm. tv og serier. Meget få film ses på tv, da vi har en dedikeret bio.
Det vil aldrig blive aktuelt med en PS eller Xbox til det tv.

Er vi så ikke enige om at købet er ok?"

Vel ingen grund til ikke at give ham ret eller stikke blår i hans øjne?

Hvis ikke, så kom da med mindst ét alternativ, der er mindst ligeså godt eller bedre, i stedet for at komme med personlige OCD-lignende teoretiske spekulationer om at tal ikke går op i hinanden, uden at have testet TVet i praksis...

Fandt lige dette indlæg, du tidligere har lavet i en tråd:

"Hvis TV'et er ordentligt lavet viser det 24fps ved 72 eller 96Hz. Det er ikke noget du behøver at bekymre dig om, hvis du køber et Panasonic, Sony eller LG. At det ikke understøtter 120Hz betyder ikke nødvendigvis at det ikke understøtter 24fps ordentligt."

Er det ikke direkte modsat af, hvad du er bekymret for i dette tilfælde?

Tråden kan læses i sin fulde udstrækning her:

viewtopic.php?f=2&t=52245&p=333943#p333943
Brugeravatar
Af Naiera
Supergris skrev: 16 dec 2021, 18:58
At du, slår "match frekvens" fra på dit Apple TV, er absolut ingen garanti for, du vil opleve det samme på et andet TV!

...

Hvis ikke, så kom da med mindst ét alternativ, der er mindst ligeså godt eller bedre, i stedet for at komme med personlige OCD-lignende teoretiske spekulationer om at tal ikke går op i hinanden, uden at have testet TVet i praksis...
Du forstår tydeligvis ikke hvad det her handler om. Judder er judder. Hvis du viser det uden en eller anden form for "motion smoothing" giver det hakken, som nogle ikke kan lide at se, hvis de kan slippe for det.
Supergris skrev: 16 dec 2021, 18:58 Fandt lige dette indlæg, du tidligere har lavet i en tråd:

"Hvis TV'et er ordentligt lavet viser det 24fps ved 72 eller 96Hz. Det er ikke noget du behøver at bekymre dig om, hvis du køber et Panasonic, Sony eller LG. At det ikke understøtter 120Hz betyder ikke nødvendigvis at det ikke understøtter 24fps ordentligt."

Er det ikke direkte modsat af, hvad du er bekymret for i dette tilfælde?

Tråden kan læses i sin fulde udstrækning her:

viewtopic.php?f=2&t=52245&p=333943#p333943
Det var før man/jeg var klar over, at LG havde udsendt et TV uden (øjensynligt) korrekt understøttelse af 24Hz. Så vidt jeg husker kom de faktisk frem kort tid efter jeg lavede netop det indlæg.