Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JiSi
Jeg er meget i tvivl ift. Black Friday/Week tilbuddene. Sony'en koster 4000 kr. mindre end G1, og min plan er det skal op og hænge på væggen. G1 er naturligvis pænest på væggen ift. C1 og A80J, men andre parametre vægter også.

Jeg kommer primært til at benytte det til at se TV og streame, og mindre til spil. Der kan jeg forstå, at LG'en er bedre ift. til spil.

Jeg vil umiddelbart connecte et Apple TV, en Sonos Arc og på et tidspunkt en consol; PS5 eller en Nintendo Switch.

Jeg kan forstå, at VRR bliver enabled på et tidspunkt med en firmware opdatering og der kun er to HDMI 2.1 på Sony'en i modsætning til fire på LG.

Derudover har jeg læst, at out-of-the-box er billedet klart bedre på Sony. Fjernbetjeningen er dog ikke det bedste, men man kan også benytte den fra A90J.

Er der andre fordele/ulemper jeg bør være opmærksom på? Hvilken ville I vælge hvis spil ikke er det primære?
Af lennon
Tommelfingerregelen er jo,at forskellene er yderst marginale på billedkvalitet . Og når nu både smartTV,lyd og remote kan erstattes/opgraderes - så ville jeg gå efter den billigere Sony . .
Af Globulus
A80J adskiller sig fra praktisk taget alle andre OLED-modeller ved at have et mere mat (semi-gloss) panel, dvs. en anderledes antirefleks-behandling. Minder meget om hvad man ser på et Samsung QLED. Anmeldelsen af A80J på rtings antyder dog, at 77"-udgaven af A80J har det sædvanlige glossy panel, men hvis du kigger efter 55" eller 65" bør du nok tage ind i en butik, hvor du har mulighed for at se det side om side med et OLED TV med et almindeligt, glossy panel. I en butik, hvor lyset ikke kan kontrolleres, vil man måske hælde til et mere mat panel, men derhjemme kan et glossy panel være at foretrække.
Af aalb1970
G1 er et andet segment end A80J med et mere lysstærkt panel og er i konkurrence med A90J. Valget bør derfor stå mellem C1 og A80J.

Hvis ikke konsolspil er så vigtigt, er A80J marginalt bedre end C1 på enkelte parametre så som motion handling og gradienter. Men da de bygger på samme panel er forskellene små.
Af JiSi
Grunden til G1 var egentlig mest pga. den monteres pænest på væggen, men kan nu også se fordelene med C1 eller A80J på et beslag hvor TV’et kan drejes/vinkles.

Var det ikke noget med, at der på Sony var et problem med delay på lyden via eARC? Er det løst?