Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rasmus Mikkelsen
Jeg har læst rundt på jeres site for at prøve at finde ud af hvilken skærm der er bedst. Jeg kan forstå at størrelsen på computeren er vigtig.
Så her:
8800 GTX grafikkort
Quad Core proc.

Det er vel de mest relevante ting? ikke?
Nu har jeg en 17" BenQ FP71G+ Og den er sådan set udemærket synes jeg. Men jeg vil gerne have en ny, mest fordi at så kan jeg side og se serier imens jeg spiller. Det lyder måske slack, men spiller lidt Eve og sådan noget hvor man sagtens kan tillade sig det.
Den nye skærm skal være større end den her. Helst ikke widescreen da jeg har hørt at en del spil (speciels mmo spil) ikke understøtter det, og det er sådan noget jeg spiller mest. Men jeg ved ikke om det passer da jeg aldrig har haft en Widescreen til selv at teste det med.
Rent farve gengivelses mæssigt synes jeg kvaliteten på min BenQ er fin nok, men den er jo 2 år gammel så ved slet ikke om man kan sammenligne det mere.

Så, større end 17", helst ikke widescreen (med mindre det er løgn at nogle spil ikke understøtter det) pris mæssigt skal det helst ligge under 2500 kr.
Af Rasmus Mikkelsen
Det ser ud til at de gør.
Og ser ud til at de aller fleste nye spil også gør.
Så det må godt være Widescreen alligevel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så må vi have styr på om du hælder mest til større eller mindre pixels. 22" skærme har en ret stor dotpitch (større end 19" skærmene) hvor den 17" du har nu, har en lav dotpitch. Hvis du vil have en widescreen-skærm der minder mest muligt om din 17" skærm mht. punktstørrelser, så er det nok en 20" widescreen du skal gå efter.

Hvad har du af tanker herom?
Af Rasmus Mikkelsen
Mindre pixels er vel at fortrække for bedste kvalitet? Eller taer jeg fejl?
Anggående skærme er jeg ret så meget på bar bund. Jeg vil bare gerne have mest muligt for mine penge.
Jeg har hørt meget godt om 22" widescreen fra Samsung. Men er det bare varm luft?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mindre punkter stiller også større krav til dit syn, da du jo får mindre punkter i eksempelvis tekst. Punktstørrelsen på en 20" widescreen er mindre end på en 17" skærm (tætheden er 0.256 dpi vs. 0.263 dpi), men en 22" har en noget større dotpitch hvor du får en tæthed på 0.282 dpi.

Samsung har formået at lave et design der taler til et bredt publikum, men derfra og til at sige at de er de bedste er nok at tage munden for fuld. De har også gevaldige problemer med visse af deres modeller.

Af konkrete modeller der kan anbefales i eksempelvis 22" segmentet finder du:
HP W2207h
LG L227WT
Samsung 226BW
Asus VW222U

De fleste af disse modeller fås også i en 20" version.
Af Rasmus Mikkelsen
Jeg bruger kontakt linser/briller anyway så mit syn er fint, og hvis ikke ordner jeg det bare hehe :)
Min buddy har Samsung 226BW.
Men tak, jeg vil lige kigge på de 4 moddeller.

Edit:
Integreret højtalere, er det ikke noget lort?
Anyway, så har jeg surround sound, så jeg kan vel lige så godt und gå integreret højtalere ikke?
Af Rasmus Mikkelsen
Tror jeg tager Asusww220u
Efter hvad jeg kan læse rundt på nettet, er det en god skærm. Den får ret gode anmeldelser, og så er den billigere end de andre. Eneste minus er jeg gerne ville undgå de åndsvage højtalere...
Af tosa
Du behøver jo ikke forbinde højtalerne til din computer - DVI eller VGA kabler overfører ikke lyd alligevel, så det er en seperat forbindelse.

Så om de er indbyggede eller ej er vel ligemeget, hvis du ikke vil bruge dem (ud over udseendet af skærmen).
Af Rasmus Mikkelsen
Det er mest udseendet der er træls.
Desuden hader ejg at betale for noget som man ikke bruger.
Jeg forstår ikke hvorfor de gør det alligevel. Alle siger det er noget lort, så hvorfor trække en okay skærm ned pga nogle højtalere ingen bruger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse brugere sætter pris på at deres computer kan udsende bibs af og til - hvorfor aner jeg ikke - og hertil er de jo OK. Til alt andet er de noget hø.
Af tosa
Jeg må da indrømme, at jeg bruger dem der er i min. Jeg havde tidligere sluttet anlægget til computeren, men det står nu på et andet værelse.
Derfor valgte jeg bare at bruge de højtalere der er i skærmen.
Men jeg vervejer også for tiden ny skærm, og der har jeg da beredt mig på, at jeg skal give 800-1000 for et par PC-højtalere, da de skærme jeg ser på ikke har noget indbygget.
Af Rasmus Mikkelsen
jeg må nok indrømme jeg er kommet lidt i tvivl om samsung og asus modellen. Jeg må nok spørge, er samsung en bedre skærm? Og er den de 500 kr. mere værd?