Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zemo
Ok - jeg ser lige at den er tre år gammel, så er det nok derfor (prisen). Men gør det noget?
Af yak
Prisen lyder favorabelt og skyldes utvivlsomt, at skærmen, som nævnt er kommet på markedet for 3 år siden.
For den specifikke skærm gør det jo ikke noget, men den kan jo ikke løbe fra alderen af den anvendte teknologi. Der er sket rigtig meget på det teknologiske område i de 3 år der er gået.
Selv om det ganske sikkert er en udmærket skærm, ville jeg dog meget hellere satse på at finde en ny eller næsten ny skærm, som der findes gode test/anmeldelser på.
Den nævnte Dell skærm er kommet for ca. 1½ år siden.
Du nævner selv, at Nec-skærmen har et S-IPS panel og heraf udleder jeg, at du skal bruge skærmen til andet end alm. kontorarbejde og spil, men også til f. eks. billedbehandling, og derfor går efter en lidt bedre skærm.
Hvis ikke de nævnte 4000 kr er en absolut smertegrænse, er der jo kommet et nærliggende alternativ for ikke så længe siden.
Nemlig en Eizo FlexScan S2231WE-GY (eller BK). Den har fået top-anmeldelser flere steder, også her på Flatpanels.
Kan købes via EDB-priser for 4133,00 kr.
Her får du 2 t mere, Widescreen, nyeste teknologi, S-PVA panel, betydelig bedre ergonomiske indstillingsmuligheder med Easy-Up standen og andet. Derunder 5 års garanti, som Eizo endnu mig bekendt er den eneste producent som giver.
Har selv skærmen og er særdeles tilfreds. Det skal nævnes, at den ikke bruges til spil, men ganske meget til billedbehandling.
Af zemo
Ja, du har ret i at jeg kigger efter andet end TN-skærme. Jeg laver lidt fotoarbejde på skærmen, så farverne skal selvfølgelig være ok.

Dog er min største prioritet betragtningsvinklen, den skal bare være i orden. De skærme hvor man - selv når man sidder centreret - kan se forskel på farverne i top og bund, dur ikke til mig.

Den 22" du anbefaler er nok lidt for grov i opløsningen til mig. Jeg er på udkig efter en 20" i 1200x1600, elller en 24" i 1200x1920. Dog tror jeg ikke selv på sidstnævnte størrelse da prisen stadig er for høj i forhold til kvalitet. Min smertegrænse går (nok) ved 4000,-, og hellere 3500,- O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes meget meget få 20" med 1600x1200 punkter. Du kan se på enten Samsung 214T eller Dell 2007FP i den kategori.
Af yak
Jeg tror du vil få meget svært ved at finde en skærm. som honorerer dine krav, som også holder sig prismæssigt omkring 3500 - 4000 kr, medmindre du altså kan løbe over en skærmmodel, som er ved at udgå.
Og den løsning ville jeg som tidligere nævnt ikke vælge.
Men det er jo dig der skal købe skærm og ikke mig.
De krav du stiller koster altså penge, det bliver du nødt til at acceptere.
Alene dine krav til betragtningsvinklen, som jeg er meget enig i, gør at du er nødt til stort set kun at interessere dig for skærme med S-IPS eller S-PVA paneler.
Hvad der er bedst af disse skændes selv de klogeste hoveder om, men begge typer anses i hvert tilfælde for ganske gode.
Når det er sagt skal man ikke tro, at når bare det er en skærm med en af disse paneltyper, ja så er man sikker på, at alt er godt.
P.t. kan du købe en LG L2000C-SF, som har et S-IPS panel for ca. 2750,oo. Den har også været testet på bl.a. Flatpanels, som også bedømmer den til at være en ganske udmærket skærm, men prøv så at sammenligne testen af denne og andre test på Flatpanels med væsentlig dyrere skærme, så er der ingen tvivl om, at der alligevel er stor forskel på kvalliteten, selv om paneltypen kan være ens.
Det jeg vil sige med alt det her, at kvallitet koster penge, og du får generelt det du betaler for.
Der findes også en Lenovo 22 T L220x, med S-PVA panel, som har en opløsning på 1920x1200, ret enestående for en 22 t. Sikkert også en udmærket skærm, men prisen er også omkring 5000 kr.
God fornøjelse med dine videre overvejelser.