Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har netop erhvervet mig ovennævnte TV, men når jeg vælger de indbyggede apps (Netflix, HBO Max, Viaplay) "hopper" billedet med ujævne mellemrum. Det er både standard og HDR-materiale.

Under Dune (dvs. HDR) virker det til at ske uden nogen systematik, mens det under fodbold oftest - men ikke altid - sker under panorering, Og langt fra under alle panoreringer.

Når jeg bruger en eksterne Chromecast, lader det til at ske i mindre omfang, og med den interne Chromecast i endnu mindre omfang.

Jeg har indstillet efter Flatpanels test af OLED805, så jeg har slået alle "hjælpe"-funktioner fra.

Kan det ikke fixes, ryger det tilbage. Det sker fx. slet ikke med mit gamle entry level Samsung 50hz TV.

Edit: jeg har prøvet over både wifi og kablet netværk.
Hvis du har slået alle hjælpefunktioner fra, som i https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1600853275, så skal det da hakke, hvis det er 30 fps eller mindre.

Jeg går ud fra, at du tænker på

"Avanceret - Bevægelse Bevægelsestype Fra / Pure Cinema
Perfect Natural Motion Fra
Perfect Clear Motion Fra"

og

"Man kan aktivere Philips' motion-system, hvis man vil have udglattede billeder i bevægelse, dog med de sædvanlige forbehold såsom støj om bevægende objekter i billedet samt 'soap opera' udseendet (primært ved højere indstillinger for motion-systemet). Der er også en ny 'Pure Cinema' profil under motion-systemet, som laver 5:5 pulldown på 24fps indhold, altså film. Det kan nedbringe den hakkende effekt uden at billedet kommer til at se kunstigt ud."

Se (i stedet):

Bare gå i gang med at lege med indstillingerne og lad ikke puristerne diktere, hvad der passer bedst til DIG.

Hvis du udskifter dit TV med en anden model og slår alle hjælpefunktioner fra på denne, vil du blot opleve det samme. Et LG C1 eller Sony A90J kan også hakke ganske forfærdeligt, hvis det er dét, man vil have det til.

Ja, der er forskel på, hvor gode de forskellige producenter er til at håndtere bevægelse, men der er ikke så stor forskel, at det gør noget.

Du kan jo lave to billedprofiler: Én, der passer til dig mht. bevægelseshåndtering og én, der følger puristernes anbefalinger. Så kan du sidde og skifte mellem dem, afhængigt af hvad du ser.
Tak for responsen.

Jeg har altid fjernet alle kunstige billedforbedringsaktiviteter på mine TV (hader soap opera-effekten), og jeg har aldrig oplevet så meget og generende hakken, og det kan vel ikke passe, at et nyt 100hz OLED skal være så meget ringere end et 4 år gammelt 50hz LCD?

Jeg kan godt prøve at lege med indstillingerne, men jeg vil da virkelig gerne vide, om jeg har et defekt TV.

Rasmus, hvis du skulle læse med, så går jeg ikke ud fra, du havde nogen problemer med hakken, da du testede 805 med de foreslåede indstillinger?
Måske dette kan hjælpe.

Takket være OLED-panelet er bevægelseshåndteringen af ​​Philips OLED705 virkelig imponerende. Den bruger et 120Hz panel , som har en responstid på 1ms . Derfor bør der stort set ikke være bevægelsessløring – og hvis du ser nogle, skal du virkelig have et skarpt øje! Da bevægelserne vises ekstremt jævnt, er det særligt sjovt at spille og se sportsbegivenheder.

Den lave svartid har dog også en bagside. Især når indhold skal vises med en høj opdateringshastighed , kan det føre til hakken , fx når kameraet panoreres langsomt – bevægelsen fremstår ikke helt så flydende. Dette problem er dog ikke helt så alvorligt, da det kan kompenseres for ved at tænde for Motion Interpolation-funktionen .
Fodbold burde ikke være lavere end 30 fps, så der burde ikke være hakken i billedet hvis det er indstillet efter anvisningen i testen. Har du tjekket om du har applikeret indstillingerne på alle kilder?
Af Brian E
Torben Rasmussen skrev: 07 nov 2021, 13:54 Fodbold burde ikke være lavere end 30 fps, så der burde ikke være hakken i billedet hvis det er indstillet efter anvisningen i testen. Har du tjekket om du har applikeret indstillingerne på alle kilder?
Jeg har lige testet med AaB-Randers på den indbyggede Viaplay-app. Der kom tre hurtige hak lige efter hinanden, et hak et par sekunder senere, hvorefter den kørte fint i ca. et minut, og så kom der igen noget hakken.

Og jeg tjekkede, at alt var slået fra.
Nu har vi lige set et afsnit af Barnaby, hvor billedet hakkede på forskellige steder, der intet havde med panorering at gøre.

TV'et bliver returneret, men det kan vel for pokker ikke være et generelt issue med OLED, så er det Philips, der gør noget specielt, eller har jeg bare været uheldig med mit eksemplar? Jeg har intet behov for at spille, så jeg er egentlig ikke interesseret i at give ekstra for at få et LG C1.
Vær OBS på, at streaming af TV generelt er en lidt speget affære, så du kan sagtens risikere, at det er streamet eller app'en den er gal med. Kunne du evt. få fat på en Apple TV og teste med sådan en fætter - blot for at udelukke hardwaren i TV'et.
Torben Rasmussen skrev: 08 nov 2021, 09:15 Vær OBS på, at streaming af TV generelt er en lidt speget affære, så du kan sagtens risikere, at det er streamet eller app'en den er gal med. Kunne du evt. få fat på en Apple TV og teste med sådan en fætter - blot for at udelukke hardwaren i TV'et.
Vi har kørt 100% streaming i snart 3 år, og vi har ikke oplevet det her issue på nogen af de 5 LCD-skærme, vi har benyttet i den tid, og eftersom jeg aldrig har læst noget om, at dette skulle være et særskilt OLED-problem, tænker jeg, at jeg bare returnerer det.

Jeg har desværre ikke mulighed for at teste det med et Apple TV.