Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg får leveret et Philips OLED TV i morgen, og synes jeg kan huske noget med, at de indbyggede apps i TV'et ikke leverer samme billedkvalitet som fx. dem i Apple TV-boksen.

Så det simple spørgsmål er, om jeg får samme lyd- og billedkvalitet uanset hvad jeg bruger, når jeg ser Netflix og HBO Max? Jeg går ikke ud fra, Viaplays UHD-kanal er tilgængelig i appen, så det må jeg vel bruge min Chromecast Ultra.
Det er vist et generelt problem at mange apps ikke leverer Atmos dér hvor et Apple-TV ville. Min plan på den lidt længere bane er at anskaffe et Apple-TV, netop på grund af det.

Om man får bede billedkvalitet ved jeg ikke

Til LarsCJ: så læser jeg det ikke som om trådstarter har et Apple-TV?
Beckham skrev: 03 nov 2021, 21:27
LarsCJ skrev: 03 nov 2021, 17:07 Er det ikke bare at sætte dit Apple TV til og tjekke det, når du får Tv'et?
Han skrive så ikke om han rent faktisk har et Apple tv? :)
Og sådan et har jeg netop ikke :-)

Jeg er heller ikke voldsomt interesseret i at købe et. Har haft et hjemme, som jeg aldrig blev gode venner med og derfor returnerede igen.
Rasmus Larsen skrev: 04 nov 2021, 04:45 Der er forskelle i Apple TV appen (TV+, iTunes-film) og Viaplay. De fleste andre tjenester leverer samme kvalitet til Android TV. Med forbehold for, at HBO Max har forskelle. Det har jeg ikke nået at tjekke.

Der er dog også forholdene omkring match af billedfrekvens at være opmærksom på.
Jeg bruger ikke Apple TV-appen, men kan man se Viaplays UHD signal via Apple TV-boksen?

Edit: iflg. dette link virker det på Apple TV-boksen: https://help.viaplay.com/da/ultra-hd/

I første omgang prøver jeg med Chromecast Ultra for at se, hvordan det virker.
Ja Viaplays UHD-signal virker på Apple TV 4K. Det virker også på Chromecast Ultra (den eksterne enhed, ikke indbygget Chromecast), men man skal huske at opsætte Chromecast Ultra til 50Hz fra mobil-appen (Google Home). Ellers får man højest 1080p igennem.

Det som forvirrer ift. Viaplays UHD er, at brugerfladen er den samme på tværs af enheder, hvorfor det ser ud som om, at man kan se UHD-kampene på f.eks. Android TV og Smart TV. Man får dog højest 1080p igennem.
Jeg benytter allerede UHD via Chromecast, så jeg er helt med på de 50Hz. Det gør pænt meget forskel, når man ser fodbold.

Det er dog også mere muligheden for at se film og serier i HDR, som jeg ser frem til, og her kunne Dune jo være en fin prøveballon.
Umiddelbart har jeg ikke hørt noget om, at HBO Max skulle levere forskellige kvalitet på Android TV og Apple. Og Netflix gør ikke bare lige for at slå det fast :)

Det bliver dog relevant, hvis du vil begynde at leje/købe film enkeltvis. Google Play har kun et meget lille udvalg af film i 4K HDR. Apple TV appen har et stort udvalg, men som omtalt i forrige indlæg, så er det en af dem som har forskellige i streamingkvailtet. Der findes også Rakuten, men personligt ville jeg være lidt nervøs ved at købe film hos dem – leje går vel nok an.
Og hvordan ved man så, hvilken kvalitet man modtager? Ved du, om der på et Philips OLED705 er en knap på fjernbetjeningen, der viser den slags info? Fjernbetjeningen er magen til den, der følger med et OLED805 som I testede sidste år.

Vi har ingen planer om at leje eller købe film. Vi er alligevel bagud med at få set det, der ligger på Netflix, Viaplay og nu HBO Max.
Rasmus Larsen skrev: 04 nov 2021, 11:25 Umiddelbart har jeg ikke hørt noget om, at HBO Max skulle levere forskellige kvalitet på Android TV og Apple. Og Netflix gør ikke bare lige for at slå det fast :)

Det bliver dog relevant, hvis du vil begynde at leje/købe film enkeltvis. Google Play har kun et meget lille udvalg af film i 4K HDR. Apple TV appen har et stort udvalg, men som omtalt i forrige indlæg, så er det en af dem som har forskellige i streamingkvailtet. Der findes også Rakuten, men personligt ville jeg være lidt nervøs ved at købe film hos dem – leje går vel nok an.
Jeg benytter Rakuten og lejer film synes ikke der er noget galt, hvorfor vil du være loren ved at købe film ved dem???
Brian E skrev: 04 nov 2021, 12:00 Og hvordan ved man så, hvilken kvalitet man modtager? Ved du, om der på et Philips OLED705 er en knap på fjernbetjeningen, der viser den slags info? Fjernbetjeningen er magen til den, der følger med et OLED805 som I testede sidste år.
Vi har ikke fundet en metode til at tjekke det generelt på Android TV. Når vi tjekker det, bruges Apple TV, som har en videokonsol.

Nogle enkelte apps har deres egen løsning, f.eks. Netflix ved klik på info-knappen. Jeg kan ikke lige huske, hvad den knap svarer til på Philips' fjernbetjening. Amazon havde vist også på et tidspunkt, men jeg kan ikke huske, om det stadig er tilfældet.
George1 skrev: 04 nov 2021, 12:03 Jeg benytter Rakuten og lejer film synes ikke der er noget galt, hvorfor vil du være loren ved at købe film ved dem???
Jeg er nervøs for at Rakuten lige pludselig vælger at lukke i Danmark, og så står man jo man tvivlsspørgsmålet om, hvad der sker med ens købte film. Der findes endnu ikke et 'digitalt filmskab' i Danmark, ligesom det er tilfældet i USA, hvor købte film frit kan rykkes mellem Amazon, Apple, Google og andre.

Jeg vil bare gerne se Rakuten stå distancen først.