Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

(Ja, jeg ved godt, det har været nævnt i en anden tråd, men det nærmeste jeg kom en vurdering var en fyr, der mente, at "det ikke var toppen af poppen").

Anyway,jeg har lidt forelsket mig i Samsung LE46F86BD. Er der nogen, der har købt det?

Eller endnu bedre: En ekspert, der kan fortælle mig, hvorfor jeg IKKE skulle købe det? Har set det i Fona, og det stod totalt crispy-lækkert.

JEG HAR haft meget svært ved vælge mellem plasma og LCD, men nu er valget altså faldet ud ti fordel for LCD... (Tror jeg). ;)

Årsagen er, at jeg vil have full HD og regner med LCD er pænest til Blu-ray, nu hvor der er ved at være styr på sort-nuancerne. Og det ser dette TV faktisk ud til at have.

Har tænkt mig at parre fjernsynet med denne Samsung Blu-ray afspiller (BD-P1500), der kommer til sommer:
http://gizmodo.com/341084/samsungs-4th+ ... -announced

Vil blive glad for alle indspark - også hvis du har en favorit i 46"-50" klassen, du bare mener sparker for seriøst røv, i forhold til mit valg.

(-eller hvis du bare mener, jeg er helt galt afmarcheret mht LCD vs plasma).

Tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den her diskussion har været oppe utallige gange - både om du skal vælge fuld HD eller om du skal vælge LCD/plasma.

Jeg har kommenteret på de samme synspunkter og giver mit bud på det bedste køb for tiden her:
http://www.edbpriser.dk/community/forum ... ?ID=111808

Vi har en applet på forsiden der fortæller dig om du har brug for fuld HD, men det er også diskuteret i mange mange tråde herinde.
Link til vores artikel om det: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Eksempel:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=6065
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... c&start=20

Bottom line:
Du har brug for fuld HD hvis du opfylder disse krav
1. Du afspiller fuld HD materiale OG
2. Du sidder tæt nok på skærmen (jf. linket jeg smed før)
Af Heimdal Inc
Hej Yak,

Tak for svaret - som jeg sætter stor prik på, da jeg ved, du har en hvis vægt bag dine ord.

Med hensyn til valget mellem LCD/plasma, var det ikke så meget dét, spørgsmålet gik på. Det var bare en mulighed for at blive lidt klogere - eller give plads til overvejelser, jeg ikke selv havde tænkt på.

Jeg læse ud af dine kommentarer, at - uden nødvendigvis at tage definitiv stilling - er lidt irriteret over, at mange pr definition tager LCD som den hellige gral. Altså ser lidt ned på plasma og tror LCD er 'finere'. Sådan har jeg det ikke... Men har i 'mangel år haft et Philips LCD (37pf9830, tror jeg det hedder) i mit soveværelse og det har jeg altid været glad for (fjernsynet, that is).

Nu er jeg på udkig efter TV til stuen og en kammerat (der er lidt af en hifi-nørd) anbefalede mig at kigge på Samsung LE46F86BD. Og jeg må tilstå, jeg kunne lide, hvad jeg så.

Jeg er efterhånden snotforvirret i mit valg. Har læst en utal af fora, anmeldelser osv, osv... Forsøger virkelig at sætte mig ind i sagerne og få overblik over koncepterne, istedet for bare at nikke bevidstløs til sælgersnak - men jo mere jeg læser, jo mere forvirret bliver jeg.

Jeg vil hellere betale en smule mere, og få noget der har lige det ekstra touch, i stedet for at ærgre mig over, at jeg liiiige mangler... U know!
(Ikke et ord om 'fremtidsikret' her). Og jeg VED godt sælgeren i Elmutanten lever fedt af sådan nogle som mig, der forsøger at gå med livrem og seler.

På den anden side gider jeg heller ikke smide 20-25 kilo for et fjernsyn og ikke føle, jeg kan tillade mig at udskifte det de næste mange år. For jeg ved godt, at om to år drømmer jeg sikkert om et 120" 4xHD OLED TV til 5000 kroner.

Sådan er der så meget...

Tilbage til full HD: Ja, jeg sidder relativt tæt på mit fjernsyn og JA, jeg regner med at afspille en del HD materiale.

Eksempelvis har jeg i dag set et Samsung PS50Q96HD plasma TV i Hifiklubben. Og det stod da OK - men for mig flimrede det, som en CRT skærm ved lav opdateringsfrekvens.

Og så har jeg kigget lidt på det Samsung 50Q97, du anbefaler i forum på edbpriser, men som jeg ser det, mangler der mpeg4 (her afslører jeg måske min uvidenhed), lige som jeg savner en opdateringshastighed. Altså noget 24 går op i jvf fx 1080p24.

Aarghh, det er en videnskab, man bliver tosset af, det her !!!!!

Jeg tror måske, man skal lægge et budget - og når man så finder et fjernsyn, man er tilfreds med, så skal man købe det - og så bagefter ikke kigge på andre eller begynde at tjekke priser osv...

Anyway, jeg hører stadig gerne fra folk, der har erfaring med Samsung LE46F86BD - eller Yakken, hvis du har flere visdomsord eller rene anbefalinger.

Tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Q97 har ikke 1080p24 afspilning og den kan faktisk heller ikke modtage 1080p signaler - kun 1080i. Lidt af en akilleshæl.

I genren af gode LCD TV finder du også Sony X3500, som er et bedre TV end F86. Prisen er nok også en lidt anden, men dette TV har en MPEG4 dekoder, som du efterlyser - det har F86 ikke. Sony's 100 Hz teknik virker også rent faktisk, i modsætning til Samsungs.
Af keler
Hvis du syntes f8 er sådan et godt tv, hvorfor køber du det så ikke? Det er dig der skal kigge på tvet de næste par år, og ikke folk herinde.

Jeg har ikke set det selv endnu, men af hvad jeg har hørt, så er det bestemt et godt LCD tv.

Jeg ville sige go for it, hvis du syntes billedet er godt og det opfylder dine krav ;)
Af Heimdal Inc
* Keler,

Ja, jeg ved godt, at jeg ikke skal spørge Flatpanels brugere om lov til at købe et fjernsyn. Men der er jo en årsag til, at jeg oprettede tråden. Jeg HAR mere eller mindre bestemt mig - men vil gerne åbne muligheden for nogen kan overrule mig med gode råd eller erfaringer... U know? :)

* Yakken

Tak for endnu et godt råd. Ser ud som om jeg ikke er HELT galt afmarcheret, for jeg HAVDE nemlig flippet lidt over Sonys X3500. Min kollega Nikolaj Sonne fra GEAR havde set på det, og var ovenud begejstret...

Men igen, det er faneme 21-22 kilo, der skal lægges for det. Det kommer til at bløde, er jeg bange for.

Jeg kan ikke helt finde ud af det der med mpeg4. Som jeg forstår det, så er det det kodning man vil benytte, når de begynder at sende digitalt TV, right?

Er det kun aktuelt, hvis man skal se DVB-T TV...?

-og hvad er det for noget, med Samsungs 100 Hz teknik? Det synes jeg ikke jeg er stødt på...
Senest rettet af Heimdal Inc 01 mar 2008, 15:36, rettet i alt 1 gang.
Af keler
Hvis det skal være LCD ville Sharp's nye serie X20e eller XL2e måske være et godt bud. Tjek dem ud på geco.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uden at punke GEAR, så har vi også selv en anmeldelse af X3500 her på siden, som du også bør kigge på.

MPEG4 er det format man pt. sender HD kaneler med, hvis du køber de rette CA moduler. Hvis du kun vil se alm. DVB og det endda kun T versionen, så har X3500 en del ting du ikke har brug for. Hvis du har kabel-TV så har den dog en DVB-C tuner som du kan bruge.

Men hvis du alligevel kun vil se TV i så ringe en opløsning, så overvej lige det med fuld HD en gang til. Tingene bliver ikke bedre af at opløsningen er høj - kildematerialet skal også være det!

Samsungs 100 Hz har aldrig virket efter hensigten og langt de fleste ender med at slå det fra. Det er temmelig velkendt og du kan evt. søge på det her i forum for at overbevise dig selv. Jeg har ved flere lejligheder smidt et link til hvordan deres teknik virker - den er fra BeHardware, så du kan jo også søge efter dén hvis du har lyst.
Heimdal Inc skrev:(Ja, jeg ved godt, det har været nævnt i en anden tråd, men det nærmeste jeg kom en vurdering var en fyr, der mente, at "det ikke var toppen af poppen").

Anyway,jeg har lidt forelsket mig i Samsung LE46F86BD. Er der nogen, der har købt det?

Eller endnu bedre: En ekspert, der kan fortælle mig, hvorfor jeg IKKE skulle købe det? Har set det i Fona, og det stod totalt crispy-lækkert.

JEG HAR haft meget svært ved vælge mellem plasma og LCD, men nu er valget altså faldet ud ti fordel for LCD... (Tror jeg). ;)

Årsagen er, at jeg vil have full HD og regner med LCD er pænest til Blu-ray, nu hvor der er ved at være styr på sort-nuancerne. Og det ser dette TV faktisk ud til at have.

Har tænkt mig at parre fjernsynet med denne Samsung Blu-ray afspiller (BD-P1500), der kommer til sommer:
http://gizmodo.com/341084/samsungs-4th+ ... -announced

Vil blive glad for alle indspark - også hvis du har en favorit i 46"-50" klassen, du bare mener sparker for seriøst røv, i forhold til mit valg.

(-eller hvis du bare mener, jeg er helt galt afmarcheret mht LCD vs plasma).

Tak!

Hej H

BDp1500 kommer til Maj, Prisen bliver ca 3500 kr.

NJS
Af Heimdal Inc
Hej H

BDp1500 kommer til Maj, Prisen bliver ca 3500 kr.

NJS

------

Hej NJS

Tillad mig at spørge: Hvor har du den oplysning fra...?

Mvh Heimdal
Af Heimdal Inc
yakken skrev:Uden at punke GEAR, så har vi også selv en anmeldelse af X3500 her på siden, som du også bør kigge på.

MPEG4 er det format man pt. sender HD kaneler med, hvis du køber de rette CA moduler. Hvis du kun vil se alm. DVB og det endda kun T versionen, så har X3500 en del ting du ikke har brug for. Hvis du har kabel-TV så har den dog en DVB-C tuner som du kan bruge.

Men hvis du alligevel kun vil se TV i så ringe en opløsning, så overvej lige det med fuld HD en gang til. Tingene bliver ikke bedre af at opløsningen er høj - kildematerialet skal også være det!

Samsungs 100 Hz har aldrig virket efter hensigten og langt de fleste ender med at slå det fra. Det er temmelig velkendt og du kan evt. søge på det her i forum for at overbevise dig selv. Jeg har ved flere lejligheder smidt et link til hvordan deres teknik virker - den er fra BeHardware, så du kan jo også søge efter dén hvis du har lyst.
"MPEG4 er det format man pt. sender HD kaneler med"... Hehe. Jeg går ud fra, der skulle have stået 'kameler', right?

Hej Yak,

Har søgt lidt o set, Sony får ros for deres 100 Hz (især af dig). ;) Men jeg kan med min bedste vilje ikke få mig selv til at smide over 21 kilo for Sonys guf.

Fakta er:

* Jeg kommer mest til at se digitalt kabel med en Selector box.

* En del SD DVD og hvad der nu måtte ligge lagret digitalt.

* An occasionally Blu-ray film (alt efter hvordan priserne slår sig og IFPI opfører sig). ;) Afspilleren bliver min PS3, indtil Samsung frigiver BD-P1500.

* Kommer nok til at spille en smule fra tid til anden på min Playstation 3.

* Og så satser jeg på at hooke mit medicenter op igen.

- kan ikke bruge noget mindre end 42". Allerhelst 46-52".

- er ligeglad med, om det er plasma eller LCD, men VIL have 1080p24. (Og mpeg24, hvis det er noget, jeg skal bruge. Kan ikke helt gennemskue det). Og 1:1 pixelmapping, tror jeg ;)

- vil være ked af at ofre mere end 15 kilo på TV. Med mindre jeg VIRKELIG bliver forelsket...

Sætter pris på ALLE input !!!!!

Lørdagskøs / Heimdal
Af topper
har haft le46f86 i et godt stykke tid nu..... Det er fedt! 23500 i expert i nov/dec.
Af noel.dk
Jeg har netop haft lejlighed til at se dette TV idag - og det står jo bare lækkert. Om man kan lide designet er naturligvis en smagssag, jeg synes det er røv-frækt.

Så thump-up herfra :-)