Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.
Jeg er ny herinde, og min gamle BenQ FP937s+ er netop død :(
Nu varer det ikke alt for længe inden der kommer feriepenge til os timelønnede!! Så i den anledning skal jeg da ha en ny fed skærm.
Der er mange gode skærme på markedet ved jeg, men jeg må indrømme at det stadig er noget af en jungle for mig.. Priserne svinger fra 2,5 til over 10k Så der er vel også noget forskel kunne jeg forstille mig.

Mine behov er gaming, film (HD) og tv. Ingen video og billed redigering mm. Så det er nok en 24" jeg er ude efter?
Jeg HADER dårlig kvalitet og har ikke noget imod at betale noget mere for det bedre produkt.
Så hvis nogen kender en skærm som bare kan det hele, vil jeg være meget taknemmelig hvis i kan hjælpe mig lidt. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal være obs på at TV på en fladskærm til en PC ikke bliver bedre end det videokort du har i din PC eller den TV-tuner du slutter til. Der er ingen billedbehandlingskredsløb i en skærm, der kan hjælpe på et dårligt signal og skaleringen på skærmen kan også meget vel gå hen at se lidt skidt ud.

Der er vel ingen der bryder sig om dårlig kvalitet, så du skal nok komme det lidt nærmere end dét. Hvad er kvalitet i dine øjne og før du springer ud i at købe skærme med 12 bits LUT, udvidet farvespektrum mv. så bør du måske få syn for sagen og se om din kritiske sans tillader at det er en TN baseret skærm. Dvs. du skal ud og se på en skærm i virkeligheden.

Hvilke spil regner du med at spille på skærmen? Det er langt fra alle skærme der kan håndtere hurtige spil.
Af GrrRasta
Hold da op for en masse fancy ord :p

Jeg var i butikker her idag for at kigge på skærme, men det er godt nok ikke mange 24" skærme der er udstillet de forskellige steder jeg besøgte..
Så det blev jeg desværre ikke meget klogere af.

Jeg har lidt svært ved at sætte ord på mine behov, men jeg skal forsøge..
For at præcisere det lidt nærmere spiller jeg mange fps spil, hvor hastigheden er i højsæde frem for kvaliteten.
Men af og til spiller jeg også strategi spil, hvor jeg kan sidde i lang tid uden at der sker det store - så der ville det være en fordel hvis billederne var behagelige og farverne bløde.

Nu ved jeg ikke om det stadig er et problem, men da jeg anskaffede mig min gamle skærm var der meget stor forskel på om det var med eller uden DVI indgang på skærmene. Jeg mindes at dem uden var meget slørede at se på - typisk når man kiggede på skrivebordet. Hvis der er et lignende problem idag, ser jeg helst at det er som DVI var dengang.

Foruden spilleriet ser jeg en del film og video, typisk med en kammerat. Så det er også vigtigt at personen som ikke sidder lige foran skærmen kan se hvad der foregår.

Du nævner en "TN" baseret skærm. Hvad er det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes groft sagt to typer skærme: De der typisk bruges til at spille på og som karakteriseres ved at have en lav responstid ( = de er hurtige) og de der bruges til eksempelvis grafisk arbejde og til opgaver hvor responstiden er mindre vigtig.

Den første kategori benytter sig af en bestemt type flydende krystaller, der er ret hurtige at dreje, dvs. de er velegnede til spil, men til gengæld så leverer de ikke ligeså mange ægte farver som andre typer. Denne type skærm er baseret på en type krystaller der hedder Twisted Nematic eller "TN".

Den anden kategori benytter sig af nogle mere præcise flydende krystaller, som giver mulighed for flere ægte farver, dybere sort gengivelse og højere betragtningsvinkler, men ulempen er deres hastighed. Disse paneler er typisk baseret på krystaltyper der navngives som PVA, MVA eller S-IPS.

Du kan læse mere om paneltyper her:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Du bør derfor få afklaret om den ringere farveægthed hos TN panelerne er et problem for dig, for 90% af skærmbrugerne i dag vil aldrig opdage om der er tale om den ene eller den anden type panel.

Mht. skarphed, så bør du satse på DVI for at få det mest optimale resultat. Desuden skal skærmen ALTID køre i sin native opløsning og for en 24" skærm er dette 1920x1200. Dette stiller ret store krav til dit grafikkort.
Af GrrRasta
Ok - ud fra hvad jeg læste på panelteknologi sektionen, tror jeg at S-PVA paneler er et godt bud i forhold til de krav jeg har stillet.
Jeg så forleden at min chef har en Dell "2407WFP", som netop anvender et S-PVA panel.
Jeg tog så ned her i weekenden med min xterne hd hvor jeg har nogle 1080p film på - det så ærligt talt skide godt ud! Der var også et par spil installeret :p så det måtte jeg også hellere prøve - her kunne jeg ikke se noget som irriterede mig.

Jeg læste mig til at "2407WFP" anvender Samsungs "LTM240M2" panel. Med panelsøgning her på siden fandt jeg andre skærme som bruger dette panel, men der er ingen af dem som rigtigt kan konkurere på Dell's pris.
Nu er der imidlertid kommet en nyere udgave hos Dell kaldet "2408WFP", men vha. panelsøgning kan jeg kun se at det er et Samsung panel - men jeg har svært ved at forstille mig at det er dårligere siden det er en ny version?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har anmeldt 2407WFP her på siden. Find den i vores testsektion. Der er ydermere en del brugere der har delt ud af deres erfaringer med 2408WFP, hvilket du kan finde her i dette forum - det burde besvare dine spørgsmål.