Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af brodexcius
Hey folkens!

Denne her tråd har helt sikkert været her før, men jeg kan have lidt svært ved at følge med, når jeg prøver at læse de tråde der er herinde på forummet, utrolig meget teknisk betonet, hvilket jeg ikke altid selv er :)

Sagen er den, at jeg skal ud og finde mig en fladskærm, helst widescreen.. Og når jeg så går ind og kigger på nettet, popper det jo op med fladskærme i mit pris niveau (1500-2500), men får jeg nok ud af det?

Min skærm skal næsten udelukkende bruges til gaming.. Af spil, spiller jeg World of Warcraft, og overvejer snart at tilføje Age of Conan, når det udkommer..

Så mit spørgsmål er vel, Hvilken fladskærm widescreen skærm kan jeg tillade mig at kigge efter i mit prisniveau? og hvor får jeg mest for pengene?

PFT

Jesper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG L227WT som er anmeldt her på siden er et udmærket bud. Ellers bliver HP W2207h også anbefalet.
Af brodexcius
Hey yakken :)

Begge skærme virker interessante, men hvorfor er de lige så meget bedre, end f.eks. en skærm til 1600-1900 kr? er der noget specielt jeg kan kigge efter i specifikationer, som er en big NONO når man kigger på gaming skærme?

mvh Jelle
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Panelerne i de billige skærme er typisk også dem fra den dårligste kategorisering fra panelfabrikken. Det betyder simpelthen dårligere lysfordeling, større risiko for pixelfejl, dårligere billedegenskaber mm.

Noget helt essentielt i forhold til TN panelerne og spilbrug er i min mening dog Overdrive teknologierne. Dem kan du læse mere om på vores forside, hvis du navigerer i menuen. Kort sagt er det dog en teknologi der forbedrer responstiden ret markant - og denne har de billige skærme ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Af Rasmus' kommentar kan du desuden udlede at du ikke kan spotte disse skærme alene på specifikationerne ud over at responstiden måske er en lille smule lavere. Dog har HP W2207h ikke overdrive teknologi, så dén model vil ikke træde frem ift. en billigere model.
Af brodexcius
Så det vil så sige at LG skærmen er at foretrække blandt de 2?

vil lige prøve at kigge på det overdrive teknologi ting der, og så vende tilbage når det er forstået :P
Af brodexcius
Okay, har siddet og læst anmeldelsen af den nævnte LG skærm, og det lyder jo generelt meget godt :)

Nu ligger landet sådan, at jeg har flere venner som har købt skærme til under 2k, og de har været fint tilfredse med det..

På hvilken måde, skiller LG skærmen sig ud fra de skærme der ligger på markedet i 1500-2000 klassen?

Og hvor mærkbart er det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ikke har prøvet at sidde ved en fladskærm før, så er det ret tvivlsomt hvor meget du vil lægge mærke til forskellen. Dog er det ikke kun i hastigheden af skærmen du kan opleve at der er forskelle, hvilket Rasmus også er inde på.

Den mekaniske samlekvalitet og simpelthen skærmens evne til at vise farver kan også være meget forskellige fra en billig til en dyrere model. Rasmus nævner specifikt baggrundsbelysningen, hvilket er en af de ting der hyppigst er problemer med. Det vil ses som nogle lydende områder på skærmen - typisk i bund, top eller siderne af skærmen. Det vil være ret generende hvis du ser film i letterbox-format. Des dyrere skærm, des større er chancen for at kvalitetskontrollen er god. Med en skærm til 1600 kr. er der ret dårlige odds for at der er taget hensyn til andet end at skærmen skal kunne levere et billede...
Af brodexcius
yakken skrev: Med en skærm til 1600 kr. er der ret dårlige odds for at der er taget hensyn til andet end at skærmen skal kunne levere et billede...
Okay, ved godt jeg spørg alt for meget.. Jeg har aldrig siddet ved en fladskærm før, og er mildest talt ved at brække mig udover min stationærer hver gang jeg ser den :)

Og så tænker jeg sådan lidt, hvor gode odds er der så for at LG skærmen kan leverer mere end et billede? :P og i såfald, hvad er det mere jeg kan forvente? Gode forhold mht. baggrunds lys? For så vidt jeg kunne forstå på testen, var skærmen heller ikke særlig god fra andre vinkler end lige for, så har en smule svært ved at se hvad lige nettop den her skærm yder ekstra..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du spørger ind til ting der reelt kan være ret varierende fra skærm til skærm - også indenfor den samme model. Jeg kan ikke give dig noget tal på hvad chancerne for at få et dårligt eksemplar er.

Det lyder dog lidt som om du har slået alle fejl ind under én kam og den går ikke. Der er flere forskellige ting der bør tages i betragtning:
1. Baggrundsbelysningen. Dvs. om skærmen er homogent oplyst over hele skærmfladen. Husk at der sidder 6 CCFL rør bagved de flydende krystaller, som leverer det lys der sendes igennem farvefiltrene:
Billede
Hvis dette lys ikke fordeles ens over skærmen, så vil visse områder være lysere end andre. Dét ser ikke så godt ud:
Billede

2. Betragtningsvinkler. Med den type skærm du har råd til, så er der kun én type flydende krystaller der sidder i skærmen og det er den slags der giver relativt ringe betragtningsvinkler. Her kan du forvente at se noget ala det Rasmus har taget billeder af sidst i testen. Betragtningsvinklerne angiver hvor langt man kan bevæge sig ud til siderne før billedet begynder at miste kontrast - med en billig model kan du risikere at der er sparet på den film der sidder yderst på skærmen, som sørger for at sprede lyset efter at det har passeret gennem farvefiltrene og i så fald vil du få endnu dårligere betragtningsvinkler.
Billede
Af brodexcius
Okay... Jamen det som mest interesserer mig, er at jeg får den optimale gaming oplevelse.. Altså at jeg kan se hvad der foregår på skærmen klart og tydeligt når der er et billede..

Nu har jeg siddet et par gange og kigget på billede nummer 2, det med skærmen med den hvide plet.. Og der forklarer du om at de forskellige nuancer af sort jeg ser, er fordi lyset ikke fordeles ordentligt.. Men hvordan vil det kunne opleves når jeg sidder med et skærmbillede, eksempelvis wow.. Hvordan vil denne "dårlige lysfordeling" så kunne ses i mit skærmbillede?

Jeg er egentlig ligeglad med begrænsningerne på betragtningsvinkler.. Så længe der er en god betragtningsvinkel for den person der sidder lige foran skærmen (det mig :D), og kan man ikke forvente det af "alle" skærme?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk vil du ikke have gener af inhomogen baggrundsbelysning når du har flere forskellige farver på skærmen, men hvis skærmen kun viser mørke farver og der slipper lys igennem i bunden, så vil du kunne se dette, ligeså vel som du kan se det på billedet herover.

Med WOW er der ikke de store krav til hvor hurtig skærmen bør være, så hvis du føler dig nærrig, så køb en af de billigere modeller (sørg for at den har DVI indgang!) og er du ikke tilfreds, så send den retur indenfor 14 dage. Hvis dit grafikkort har DVI, så er det altså et must at skærmen har DVI - du vil fortryde det hvis billedet ikke står skarpt over VGA. Dette kan også være et problem at finde hvis skærmen er meget billig.