Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af red_martians
Ja og nej. En plasmaskærms strømforbruger meget varierende, hvor at en LCD har et ret fast strømforbrug.
Det gns. strømforbrug er oftest lige over det halve af angivelsen.Således liggger mit 37PX70 på 241watt i angivelse, men bruger ca. 140watt i gennemsnit.
Af kongen
Nu ved jeg ikke helt hvordan de her på siden måler eller opgiver tingene men her http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1187260867 er angivet 330watt gennemsnitligt. Jeg tænker på om i med sikkerhed ved om de opgivelser som producenten kommer med er gennemsnit, max, min eller noget andet og ved hvilke forhold ? har set de nye full hd plasmaer fra panasonic opgivet til 690 watt og det lyder voldsomt.
Af Bliss
ikke for noget men en kwh koster ca 1.5kr dvs P = 0.3kW
t = 6144timer (Hvis det stod tændt i døgdrift i et år)
E = P x t = .33kW x 6144h = 2027kWh
1,5kr/kwh x 2027kwh = 3041kr om året hvis tv'et er tændt i døgndrift, nu er det bare de færreste, som har det tændt i døgndrift, men, hvis man virkelig skulle overdrive og sige at en person ser tv i 8 timer (1/3 af 24 timer) dagligt så

2027 x 0,333 = 674kr/år
Dette er prisen på brugstiden, den indbefatter ikke stadbystrøm. På billige tv vil standby-prisen udgøre et lige så stort beløb fordi afbryderen sidder efter transformeren. Køb derfor altid en elspareskinne

Hvis man vil sammenligne med LCD så kan man bare gange med et forholdstal men er det ca. halv pris, eller en besparelse på ca 250-300kr årligt...En pose popkorn og en 1/2L cola koster 25kr, du kan altså invitere 10 venner til filmaften med kola og popkorn og dit LCD-tv, eller du kan bede de rådne snyltere om at tage lortet med selv og se det på Plasma
Af kongen
Nu handler det vel ikke kun om kroner og ører men også om miljø. Desuden så render den slags ting hurtigere op end man går og tror - tillæg en varm amp som også knalder et par hundrede watt af, en preamp, et par afspillere, en computer.... du ser hvor det går hen. Men sandt nok så er det heller ikke dyrere end som så. Kan jo også være jeg ender med at være ligeglad... Er jo skiftet fra stationær til bærbar og så har man da gjort lidt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der har ikke været brugt en spar-o-meter eller hvad de ellers hedder i vores tests, så alle effektopgivelser er taget fra producenterne.
Af Thor-thor
Lige en korrektion af regne eksemplet.

Total timer på et år i "døgndrift" 365*24= 8760 t/år

8760 t/år * 0,3 kwh = 2628 kwh/år

Udgift per år i døgndrift:
2628 kwh * ca. 1.5 kr/kwh = 3942 kr/år

Ved 8 timer om dagen: 3942/3 = 1314 kr/år

Altid en god ide at bruge kuglerammen :)

Essensen er vel heller ikke så meget udgiften, men at man ligeså godt kan spare hvor man kan, så længe det ikke bliver alt for besværligt.

Bruger iøvrigt selv elspareskinne/slukker på kontakten etc.

Iøvrigt bør man da tage strømforbruget med i betragtningen når man køber nyt.
Synes ofte at man læser folk gå højt op i hvor de kan spare 500-1000kr i indkøb på et nyt stykke grej.
Men om den ene model bruger strøm for flere tusind kroner mere end en anden i løbet af sin levetid, er der ikke så meget fokus på ;;) .
Bliss skrev:ikke for noget men en kwh koster ca 1.5kr dvs P = 0.3kW
t = 6144timer (Hvis det stod tændt i døgdrift i et år)
E = P x t = .33kW x 6144h = 2027kWh
1,5kr/kwh x 2027kwh = 3041kr om året hvis tv'et er tændt i døgndrift, nu er det bare de færreste, som har det tændt i døgndrift, men, hvis man virkelig skulle overdrive og sige at en person ser tv i 8 timer (1/3 af 24 timer) dagligt så

2027 x 0,333 = 674kr/år
Dette er prisen på brugstiden, den indbefatter ikke stadbystrøm. På billige tv vil standby-prisen udgøre et lige så stort beløb fordi afbryderen sidder efter transformeren. Køb derfor altid en elspareskinne

Hvis man vil sammenligne med LCD så kan man bare gange med et forholdstal men er det ca. halv pris, eller en besparelse på ca 250-300kr årligt...En pose popkorn og en 1/2L cola koster 25kr, du kan altså invitere 10 venner til filmaften med kola og popkorn og dit LCD-tv, eller du kan bede de rådne snyltere om at tage lortet med selv og se det på Plasma
Af kongen
Ja en mindre regnefejl - tjekkede ikke engang regnestykket.

Var det ikke en ide at netop angive nogle strømforbrugstal så ? det er aldrig noget man ser i tests næsten og kigger man på panasonic.dk (fx) så er det svært at finde nogen tal på netop det...

Man kunne udvælge sig fx. en film som man kørte og så max, min og gennemsnit over en time eller to til fremtidige tests ?
Af Bliss
ændrer ikke på forholdet mellem LCD og plasma selv hvis jeg havde regnet forkert.
Men hvis man går op i miljøet, så kan i få en glimrende 19" som bruger meget mindre strøm. Men så kan jeg jo spørge dig, hvor meget strøm bruger dit køleskab? Hvilken Temperatur har du i din stue? Hvor godt er dit hus/lejlighed isoleret? hvor mange unødvendige watt brænder du af på lys? Alle disse poster koster langt mere på økonomien og miljøet end driften af et tv.
Min pointe med regnestykket var at folk klager over wattforbruget, men de her reelt ingen anelse om hvor meget det betyder
Af red_martians
Det er tydeligvis en fejl..har lige tjekket på et PX80, og der står max 255watt, hvilket normalt vil betyde omkring 140-150watt. Det må være et tal der er taget fra 50" eller noget, for det er ikke det der står på bagsiden af fjernsynet.
Af kongen
Men hvis man går op i miljøet, så kan i få en glimrende 19" som bruger meget mindre strøm. Men så kan jeg jo spørge dig, hvor meget strøm bruger dit køleskab? Hvilken Temperatur har du i din stue? Hvor godt er dit hus/lejlighed isoleret? hvor mange unødvendige watt brænder du af på lys? Alle disse poster koster langt mere på økonomien og miljøet end driften af et tv.

Jeg har kigget et par gange på den amerikanske panasonic side under plasma tv og fundet de skræmmende 690 watt for 50" full hd... men måske fordi de ikke ved det med sikkerhed.

Mht mit eget forbrug: har LED lys i gangen - 3watt samlet måske. En 20 watts neonlampe i køkkenet og to 35 watt lamper som skal bruges over et bord som skal sættes op. Pt bruges de ikke. En spare pære i stuen og en 25 watt spot, en 40watts arkitektlampe og en bordlampe på 25 watt. Bruger typisk min spot når jeg sidder ved pc'en og arkitekten når jeg ser tv. Soveværelset har en sparepære og en spot på 25 watt. Bruges næsten aldrig. Har et a-mærket køleskab som er relativt nyt og afises med korte mellemrum. Har ingen radiator i køkken eller gang. En i soveværelset som holder rummet på ca. 18 grader. En i stuen som ikke virker = ingen varme. Jeg har en bærbar pc - er skiftet fra stationær for ca. 6 md siden. Så ja mit forbrug er lavt og jeg holder det med glæde nede. Men jeg vil personligt gerne op i 50-52 tommer tv. Er det plat at jeg lister mit forbrug ? ja. Er det plat at nævne en 19 tommer skærm ? ja useriøst plat. Jeg synes selv det er væsentligt at gøre hvad man kan for miljøet gennem valg af fornuftig teknologi og ikke gennem "ja drop dit køleskab og køl dine madvarer ved at løbe med dem rigtigt hurtigt så de luftkøles" kommentarer. Vi kan jo trods alt ikke bare droppe køleskabet helt, slukke alt lys og droppe alt andet til fordel for at bruge tv. Derimod kan vi vælge et energifornuftigt tv så vi nedsætter vores forbrug - nedsættelse er målet ikke helt at slukke for alt.
Senest rettet af kongen 14 mar 2008, 13:33, rettet i alt 1 gang.
Af kongen
Bliss skrev: Min pointe med regnestykket var at folk klager over wattforbruget, men de her reelt ingen anelse om hvor meget det betyder
Hmmm og når jeg går fra 690 watt til 300 watt så har jeg ingen anelse om hvad det betyder for miljøet - det skulle da lige være at jeg gjorde en indsats for at støtte de energibesparende teknologier...

Sorry jeg er i dårligt humør nok i forvejen men det der er sgu latterligt at skrive om folk. Viser bare at "folk" ikke ved en dyt om hvad andre "folk" ved noget om, føler for eller mener er sund fornuft...